شناسهٔ خبر: 50649292 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

حرکت سینوسی آمارهای کرونا در کشور | پوشش دوز دوم واکسن زیر ۷۰ درصد | با عادی‌سازی‌ها به موج کرونا ندمیم

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی با توجه به گمانه‌زنی‌ها درباره ورود به موج ششم کرونا گفت: هم اینک تصمیمات و نظرات متناقض است و قاطعیت لازم را در تصمیم‌گیری‌ها مشاهده نمی‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی حرکت سینوسی آمارهای کرونا را نسبت به ورود به موج ششم شک‌برانگیز خواند و افزود: مسلما به پیک ششم نیز نزدیک می‌شویم و بسیاری استان‌های شرقی و مرکزی به رنگ قرمز درآمده‌اند.

ناجی گفت: در حال حاضر آمار مبتلایان استان سمنان به شدت بالا رفته و این هشدارهایی است که نشان می‌دهد بسیار به پیک ششم نزدیک هستیم. تصمیمات باید در این شرایط درست و در راستای کنترل پیک باشد. نه اینکه پیک دامنه‌ای بلند پیدا کند و تازه بخواهیم آن را کنترل کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص دریافت یک دوز واکسن از سوی دانش‌آموزان گفت: یک دوز واکسن در همه دوره‌های سنی مصونیت بسیار پایین ایجاد کرده که جلوی عفونت را نمی‌گیرد. مصونیت کامل را با دو دوز تزریق، آن هم پس از سه هفته در نظر می‌گیریم و لذا با یک دوز واکسن، یک جمعیتِ مصون را در کشور در نظر نخواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه ایمنی جمعی بر اساسِ دو دوز واکسن به دست می‌آید، تاکید کرد که تزریق کنندگان دو دوز واکسن در صورتی که با ماسک در مدارس حضور یابند، مشکل آفرینی بسیار پایین‌تری دارند.

ناجی اضافه کرد: در حال حاضر دپو و دسترسی مناسبی به واکسن داریم و باید مردم را به تزریق واکسن تشویق کنیم. لذا کار فرهنگی باید انجام شود. در زمینه واکسیناسیون باید برنامه ریزیِ مناسب نسبت به تفکیکِ دوز بوستر اتفاق بیفتد و تزریق دوز سوم باید سریع‌تر صورت گیرد. باید قدری صبر کنیم تا سطح واکسیناسیون افزایش یابد و اقدامات درمانی را برای مهار گردشِ ویروس بالا بریم و سپس نسبت به بازگشایی‌ها تصمیم گیری کنیم.

وی گردش ویروس را در حدود ۱۰ هزار مورد جدید در روز، خطرناک توصیف کرد و افزود: تصمیمات باید در راستای توقف در گردش ویروس باشد. نه اینکه با عادی‌سازی‌ها به این موج، بدمیم.

وی همچنین پوشش واکسیناسیون در دوز دوم را کمتر از ۷۰ درصد در کشور تخمین زد و گفت: این آمار باید بالای ۸۰ درصد باشد.

نظر شما