شناسهٔ خبر: 50645967 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

بیشتر بدانیم

آنچه پیش از شروع مصرف آسپرین باید بدانید

روزانه میلیون‌ها نفر در جهان قرص آسپرین مصرف می‌کنند. هرچند مصرف گهگاهی آسپرین به‌منظور متوقف‌کردن سردرد برای بیشتر مردم بی‌خطر است، مصرف روزانه دوزهای پایین آسپرین یا به اصطلاح «آسپرین‌ بچه» یک بار دیگر مورد انتقادات شدید قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به‌تازگی گروهی از مسؤولان بهداشت و سلامت آمریکا دستورالعمل‌های مربوط به استفاده از آسپرین بچه برای جلوگیری از مشکلات قلبی ـــ عروقی را تغییر داده و دستورالعمل‌های جدیدی را در این زمینه منتشر کردند.

تعداد زیادی از افراد بالای ۷۰سال در سراسر جهان برای جلوگیری از سکته مغزی و بیماری‌های قلبی روزانه دوز پایینی از آسپرین مصرف می‌کنند.

برخی افراد مصرف آسپرین را با توصیه پزشک خود شروع می‌کنند و برخی دیگر نیز با اختیار خود آن را در رژیم روزانه‌شان می‌گنجانند. در هر دو صورت، مصرف آسپرین‌بچه به عمل پیشگیرانه گسترده و تقریبا معمولی تبدیل شده است.

شاید مقاومت در برابر وسوسه جلوگیری از سکته یکی از علل عمده مرگ با استفاده از یک قرص بدون نسخه دشوار باشد اما واقعیت این است که مصرف آسپرین نه تنها آن‌قدرها که تصور می‌شود مؤثر نیست، بلکه در بسیاری از موارد خطرناک نیز هست.

طبق دستورالعمل‌های جدید مسؤولان بهداشت و سلامت آمریکا، بزرگسالان بالای ۶۰سال نباید از آسپرین برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سکته استفاده کنند. خطرات سلامت مرتبط با مصرف روزانه آسپرین بسیار بیشتر از آن است که بتوان مصرف آن را همچنان به بیماران توصیه کرد.

جدی‌ترین آسیب احتمالی خونریزی در معده، روده‌ها و مغز است. این درحالی است که با افزایش سن، احتمال خونریزی افزایش می‌یابد و می‌تواند تهدیدکننده حیات فرد باشد. تغییر دستورالعمل‌ها همچنین بزرگسالان گروه سنی بین ۴۰ تا ۵۹ سال را که خطر بیماری‌های قلبی ـــ عروقی در آنها بالاتر است، شامل می‌شود. استفاده از آسپرین می‌تواند مزایای کمی برای افراد در این محدوده سنی داشته باشد، فقط برای آنهایی که در معرض خطر خونریزی نیستند.

توجه داشته باشید این دستورالعمل‌ها برای کسانی که قبلا حمله قلبی یا سکته را تجربه کرده‌اند و همچنین افرادی که مصرف دوز پایین آسپرین را از قبل شروع کرده‌اند، صدق نمی‌کند. اگر در حال حاضر آسپرین مصرف می‌کنید اما نگران افزایش خطر خونریزی داخلی هستید، باید با پزشک خود مشورت کنید. به طور خلاصه، کسانی که سن آنها بالای ۶۰سال است و برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی ـــ عروقی تصمیم به شروع مصرف آسپرین دارند، باید دست نگه دارند و قبل از این کار با پزشک مشورت کنند.

یاسمین مشرف - دانش / روزنامه جام جم
منبع: ba-bamail.com

نظر شما