شناسهٔ خبر: 50645518 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معرفی غار کنه شه م شه م به عنوان اولین اثر طبیعی ملی کردستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: غار کنه شه م شه م در اطراف روستای توراخ تپه شهرستان مریوان واقع شده است و به دلیل زیستگاه گونه‌ای از خفاش‌ها در لیست آثار طبیعی ملی کشور ثبت شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،  فریبا رضایی مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار کرد: غار کنه شه م شه م یکی از غار‌های زیبای استان کردستان است که با مساحت ۹ هکتار در میان کوه‌های شمالی شرقی شهرستان مریوان قرار گرفته است  و در نزدیکی روستای تراخ تپه و در منطقه سرسبز و با صفایی به نام "کوه چهل چشمه" قرار دارد.

او افزود: این اثر طبیعی ملی حدود ۱۶۵ کیلومتر با شهر سنندج فاصله دارد و در طول میلیون‌ها سال در دل کوه‌های آهکی این منطقه ایجاد شده است و  این غار با مساحت ۹ هکتار از غار‌های نسبتا کوچک است که کمتر از ۵۰۰ متر وسعت دارد.

معرفی غار کنه شه م شه م به عنوان اولین اثر طبیعی ملی کردستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: غار کُنه شه‌م شه‌م در شهرستان مریوان که زیستگاه سه گونه خفاش کمیاب است، به عنوان یکی از غار‌های بکر و دست نخورده استان پتانسیل پیشنهاد در شورای عالی محیط زیست را داشت و اکنون به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شده است.

"کنه شه م شه م" به معنی سوراخ و حفره‌ای است که خفاش در آن زندگی می‌کند.

کوه‌های زاگرس به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی و زیست محیطی که دارند، از گذشته‌هایی بسیار دور به عنوان زیستگاه انسان‌های اولیه مورد توجه بوده اند. حفاری‌ها و کاوش‌های باستان شناسی که در غار‌های زاگرس به خصوص در استان کردستان صورت گرفته است، این مطلب را اثبات می‌کنند.

انتهای پیام/ک

برچسب‌ها:

نظر شما