شناسهٔ خبر: 50638530 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

احیاء رشته منسوخ شده مسگری در همدان

آزاده صفی

معاون‌صنایع ‌دستی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان از احیاء رشته در حال منسوخ مسگری در استان همدان خبرداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، هاشم مظاهری، ‌در حاشیه بازدید از کارگاه تولیدی مسگری استاد علی‌اله حاجی‌شفیعی در شهر قهاوند گفت: مسگری یکی از شعبات فلزکاری است و بنابر حدس باستان‌شناسان در حدود سه تا پنج هزار سال سابقه دارد. در واقع می‌توان گفت که اولین اشیای فلزی ساخته شده به دست بشر مصنوعات مسی چکش کاری شده و کوچکی بوده که به نیمه اول هزاره چهارم پیش از تاریخ تعلق دارد.

وی ادامه داد: مس از همان ابتدا برای ساخت سنجاق‌های زینتی، مهره‌ها، سربنده و سایر لوازم شکار، تبر، آینه صیقلی و نیز ابزار تدافعی نظیر شمشیر، خنجر و کارد مورد استفاده قرار می‌گرفت که نمونه‌هایی از آنها ضمن حفریات انجام گرفته در تپه هگمتانه به دست آمده است.

مظاهری افزود: پس از استخراج سنگ مس و تبدیل آن به ورقه‌های مسی این ورقه به دست صنعتگران سپرده می‌شود که با وسایل ساده‌ای چون چکش و قلم فولادی آنها را به ظروف مسی تبدیل کنند. ساخت ظروف کوچک معمولا به صورت یک تکه و با استفاده از یک ورقه مسی شکل می‌گیرد که صنعتگر با چکش زدن به آن باعث تغییر فرم و شکل‌پذیری آن می‌شود.

معاون صنایع‌ دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان تصریح کرد: مسگری استان همدان در حال منسوخ شدن است و این هنر برای احیا به حمایت و برنامه ریزی نیاز دارد که با وجود این کارگاه، که یکسالی است فعالیت خود را در روستای یکانه شهر قهاوند آغاز کرده، خوشبختانه توانسته فعالیت‌های خوبی را انجام دهد و امیدواریم با حمایت از این کارگاه بتوانیم مجدد این هنر را احیا کنیم.

وی اظهار کرد: معاونت صنایع ‌دستی برای احیا این رشته هنری به شیوه استاد شاگردی تعداد محدودی از علاقه‌مندان دارای استعداد را ثبت نام و برای آموزش حرفه مسگری به کارگاه استاد هدایت می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما