شناسهٔ خبر: 50625264 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

راهکاری جدید برای تولید واکسن سرطان

گروهی از محققان راهکاری جدید برای تولید واکسن سرطان به دست آوردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز مهاباد؛ مبنای تحقیق این گروه نتایج حاصل از تحقیقاتی است که نشان می‌دهد با استفاده از سلولهای سرطانی یک بیمارکه با عنوان سلولهای سرطانی اوتولوگ شناخته می‌شوند، می‌توان واکسن ‌های پلی کلونال برای انواع خاصی از سرطانها تولید کرد.  راهکاری جدید برای تولید واکسن سرطان

در این شیوه جدید محققان دانشگاه نیومکزیکو با استفاده از فرایندی موسوم به cryogenic silicification سلولهای سرطانی را درون پوششی از جنس سیلیس قراردادند تا آنتی ‌ژن های سرطان به دست آمده از بیمار به گونه‌ای حفظ شوند که در مراحل بعدی کار بتوان از آنها استفاده کرد. سپس روی این سلولها را با لایه دیگری پوشاندند که ویژگی بیماری‌ زایی را در سلولهای پوشیده از سیلیس شبیه ‌سازی می‌کند و موجب فعال سازی سلولهای دندریتی می‌شود که آنتی ‌ژنها را برای تقابل با سلولهای ایمنی T‌ تحریک می‌کند.

به منظور آزمایش کارآیی این واکسن، محققان با استفاده از این رویکرد جدید، واکسن‌ های شخصی شده برای موش‌ های مبتلا به سرطان تخمدان تولید کردند. با آزمایش این واکسن روی موش‌ ها مشخص شد  سلولهای ایمنی T در حمله به سلولهای سرطانی، واکنش بسیار شدیدتر و تهاجمی‌تر دارند و موجب ایجاد ایمنی در برابر آنتی ‌ژنهای سرطان می ‌شوند. نتیجه نهایی این آزمایش از بین رفتن تومور سرطانی در بدن موش ‌ها بود.راهکاری جدید برای تولید واکسن سرطان

براساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان است و درسال ۲۰۱۸ میلادی از هر شش مرگ، یک مورد به دلیل سرطان بود.

سرطان به دلیل رشد غیرطبیعی و غیرقابل کنترل سلولها در اندامهای مختلف بدن شکل می‌گیرد. گاهی این سلولها از مرزهای معمول خود فراتر می‌روند و در اندامهای دیگر گسترش می‌یابند. این فرآیند متاستاز نام دارد و عامل اصلی مرگ ‌و میر ناشی از سرطان است.

 آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت در مورد سرطان نشان می دهد که  سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان است و در سال ۲۰۱۸ میلادی از هر شش مرگ، یک مورد به دلیل سرطان بوده است.

بر اساس این آمار سرطان‌ های ریه، پروستات، روده بزرگ و کبد شایع‌ترین انواع سرطان در مردان و سرطان ‌های سینه، روده بزرگ، ریه، دهانه رحم و تیروئید، شایع‌ترین انواع سرطان در زنان هستند.

نظر شما