شناسهٔ خبر: 50601064 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شبکه الجزیره گزارش داد

جنگ داخلی در کمین بوسنی و هرزگوین

یکی از مقامات بلندپایه بوسنی و هرزگوین اعلام کرد پیمان صلح بیست و شش ساله در این کشور در معرض خطر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از  شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، بیست و شش سال از پیمان صلح برای پایان جنگ در بوسنی سپری می‌شود. اما امروز یکی از مقامات بلندپایه بوسنی و هرزگوین اعلام کرد این پیمان صلح در معرض خطر قرار دارد.

یکی از رهبران صرب بوسنی اعلام کرده است که قصد دارد ارتش جداگانه‌ای در داخل این کشور ایجاد کند. این اقدام برخلاف توافق صلح سال ۱۹۹۵ است که به جنگ سه و نیم ساله در این منطقه پایان داد. اشمیت که نماینده بلندپایه سازمان ملل متحد در امور بوسنی است تصمیم رهبران صرب بوسنی برای برکناری شماری از مقامات دولتی از جمله مقامات قضائی و فرماندهان ارتش را اقدامی برابر با جدایی از بوسنی توصیف کرده است.

<div id="video-display-embed-code_7208392"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3268320/7208392?width=350&height=250"></script></div>

به گفته اشمیت، این اقدام صرب‌ها بزرگترین خطری است که متوجه موجودیت دوران پس از جنگ بیست و شش سال پیش است. سخنان میلورا دادیچ بسیار نگران کننده شده است. وی می‌گوید قصد دارد این نیروی جدید را در داخل ارتش بوسنی ایجاد کند و درصورت لزوم از دوستان خود کمک بگیرد. منظور او از کلمه دوستان، صربستان و روسیه است. او از تشکیل دستگاه قضائی و نظامی و اطلاعاتی مستقل سخن می‌گوید که تهدیدی جدی برای آینده بوسنی است. این گروه از صرب‌های بوسنی به دنبال جدایی طلبی هستند و این خطر وجود دارد که بار دیگر مناقشه و جنگ در منطقه شروع شود.

به گفته اشمیت، احتمال وقوع درگیری در این منطقه بسیار زیاد است.

نظر شما