شناسهٔ خبر: 50596795 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اسامی استان ها و شهرستان های در وضعیت قرمز و نارنجی / جمعه 14 آبان 1400

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت در روز جمعه 14 آبان 1400، ۳۳ شهرستان در وضعیت قرمز، ۹۵ شهرستان نارنجی و ۲۲۰ شهرستان زرد هستند. تعداد شهرستان‌های آبی به ۱۰۰ مورد رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:‌ ۱۳۲ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و ۵۳ نفر رسید.

از دیروز تا امروز (جمعه ۱۴ آبان)، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸هزار و ۶۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و یک هزار و ۱۶۳ نفر از آنها بستری شدند.

بنابر این گزارش، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۴۵۷ نفر رسید.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و ۵۳ نفر رسید.

تا کنون ۵ میلیون ۵۷۴ هزار و ۲۴۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

۳ هزار و ۷۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۶ میلیون و ۵۷ هزار و ۳۱۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

مجموع واکسن های تزریق شده از ۹۲ میلیون دز گذشت

همچنین در شبانه روز گذشته، ۹۳۰ هزار و ۸۰۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

همچنین تا کنون ۵۴ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۷۱ نفر دُز اول، ۳۷ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۵۴۲ نفر دُز دوم و ۱۲۹ هزار و ۱۲۴ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۲ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۷۳۷ دُز رسید.

در حال حاضر 33 شهر کشور در وضعیت قرمز، 95 شهر در وضعیت نارنجی، 220 شهر در وضعیت زرد و 100 شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

گرچه طی ماه های اخیر به پشتوانه رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون تلفات کرونا کاهش یافته اما هر گونه عادی سازی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی می تواند طغیان مجدد ویروس را رقم بزند.

سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری در یکم آبان ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه مهم‌تر از تعداد دز واکسن تزریقی، صیانت از سلامت مردم است، گفت: اقناع افکار عمومی در موفقیت مقابله با کرونا یک ضرورت است و باید تلاش کرد سطح رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از شیب نزولی به صعودی بازگردد.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۲۵ مهر ماه نیز گفت:‌ هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید درحالت آماده‌باش بمانیم و امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه‌های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم.  

بر این اساس کلیدی ترین ابزار دفاعی در برابر ویروس کرونا و خیز ششم آن، در کنار واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی است و بدون شک می توان در صورت بروز این خیز، سر به سلامت برد و مانع از تجربه مرگبار خیز پنجم کرونا شد.

ویروس کرونا از اوایل اسفند سال ۹۸ در کشور شیوع یافت و واکسیناسیون سراسری همزمان با ۲۲ بهمن سال گذشته آغاز شد.

 

چهاردهم آبان و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

نگرانی برخی شهروندان از اینکه ممکن است ویروس کرونا در فصل زمستان افراد بیشتری را درگیر کند وجود دارد اما به گفته مسئولان بهداشت و درمان هدف مهم از واکسیناسیون و درخواست از مردم برای انجام آن ،کاهش مرگ و میر و به حداقل و یا صفر شدن تعداد فوتی ها بیماران کووید ۱۹ در کشور است.

بر اساس گزارش خبرنگاران از سراسر کشور تعداد بیماران کرونایی بستری در کشور کمتر شده و آمار بستری ها نشان می دهد که بستری بیماران کووید ۱۹ در شهرهای بزرگ کشور کاهشی است.

خوشبختانه طی چند ماه اخیر روند تزریق واکسن در کشور سرعت خوبی گرفته است و در واقع واکسیناسیون ، تعداد بستری های کرونایی را در بیمارستان های کشور بسیار کاهش داده است.

میزان واکسیناسیون کشور به ۹۱ میلیون دُز رسیده و در همین راستا تاکنون ۸۰ درصد واجدین شرایط دُز اول و ۵۴ درصد هر ۲ دُز واکسن خود را دریافت کردند. 

به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به وضعیت ثابت ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا و شرایط مطلوب مراکز درمانی کشور، هنوز آثاری از موج ششم شیوع این ویروس مشاهده نشده است.

بهرام عین اللهی  اظهار داشت: در هفته‌ اخیر، وضعیت ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ ثابت بوده اما همه نیروها در آماده باش هستند و امیدواریم با رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی، از شیوع موج ششم کرونا تا حد امکان جلوگیری کنیم.

در همین حال معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مردم کشور واکسن تزریق کرده اند، گفت که اکنون ۲۳ درصد مردم واکسن تزریق نکرده اند.

قاسم جان بابایی افزود: هرچه تزریق واکسن در جامعه بیشتر شود، ما می توانیم حلقه بیماری کرونا را در کشور بشکنیم.

جان بابایی به وضعیت پیک پنجم کرونا اشاره کرد و ادامه داد که هنوز هم پیک پنجم کرونا در برخی از استان های غربی ادامه دارد و ما وارد پیک ششم در کشور نشدیم و هیچ گونه نگرانی برای مردم وجود ندارد.

چهاردهم آبان و مهمترین  اخبار کرونایی استان ها

یاسوج  / رییس مرکز بهداشت و درمان بویراحمد و دبیر ستاد کرونای این شهرستان گفت: افرادی که ۶ ماه از زمان دریافت نوبت دوم واکسن آنان گذشته است می‌توانند با مراجعه به خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های بهداشت، سالن‌های تجمیعی و مراکز بهداشتی و درمانی دز یادآور یا سوم را دریافت کنند.

محمد یزدان پناه  اظهار داشت: به علت کمبود واکسن اسپوتنیک، افرادی که در نوبت‌های اول و دوم واکسن اسپوتنیک دریافت کرده اند، برای دُز سوم یادآور  می‌توانند واکسن آسترازنکا دریافت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج  نیز گفت: شمار قربانیان کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد با فوت یک بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته به ۹۹۴ نفر رسید و به مرز ۱۰۰۰ نفر نزدیک شد.

قزوین / رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین گفت: تاکنون یک میلیون و ۵۵۰ هزار دُز واکسن علیه ویروس کرونا در استان تزریق شده است.

دکتر پیمان نامدار افزود: ۸۷.۵۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان قزوین حداقل یک دز واکسن کرونا دریافت کرده اند.

این مسوول گفت: ۶۵.۶۴ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال استان قزوین تاکنون هر دو دز واکسن علیه کرونا را دریافت کرده اند.

شاهرود / رییس اداره امور عشایری شاهرود گفت : حدود ۹۰ درصد عشایر این منطقه با تلاش کارکنان شبکه بهداشت و درمان در مناطق ییلاقی و قشلاقی دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند.

رضا نقی زاده  با بیان این که  ۴۵درصدجامعه عشایری  شهرستان شاهرود نیز دز دوم واکسن را دریافت کردند، افزود : بیشتر عشایر واکسن آسترازنکا تزریق کردند که دوره تزریق دز دوم آن سه ماهه است و در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد. 

کیش / رییس مرکز توسعه سلامت کیش گفت: با تزریق ۶۲۵ دُز واکسن کرونا در روز گذشته میزان تزریق این فرآورده دارویی در جزیره  از ابتدای شروع روند واکسیناسیون کیشوندان به  ۹۱ هزار و ۵۷۴ دُز رسید.

محمدرضا رضا نیا اظهار داشت: این میزان واکسن شامل ۵۳ هزار و ۳۳۴ دُز در نوبت اول، ۳۸ هزار و ۱۳۷ دُز در نوبت دوم و ۱۰۳ دُز در نوبت سوم است.

ایلام / معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۶۵۱ هزار و ۳۹۱ دُز واکسن کرونا تا روز گذشته برای افراد واجد شرایط در استان تزریق شده است.

دکتر جمیل صادقی فر اظهار داشت: از این میزان تزریق ۳۸۱ هزار و ۳۷۹ دُز واکسن کرونا در نوبت اول و ۲۷۰ هزار و ۱۲ دُز نیز در نوبت دوم در سطح استان تزریق شده است.

وی افزود: پوشش دُز اول بالای ۱۲ سال در استان ۸۱.۲۱ درصد است و درصد پوشش ۲ دُز تزریق بالای ۱۲ سال نیز ۵۷.۵۰ درصد است.

شیراز / مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز،با اعلام جان باختن ۱۲ هم استانی دیگر در اثر این بیماری ، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را ۷ هزار و ۲۳ نفر اعلام کرد.

 دکتر سید روح الله حسینی با  اعلام آخرین آمارهای مربوط به کرونا در استان فارس گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۶۶۵ هزار و ۹۴۲ تست کرونا شامل یک میلیون و ۴۴۱ هزار و ۵۳۴ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۴۲۹ هزار و ۲۴۷ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است؛ همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون، ۲۲۴ هزار و ۴۰۸ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۵۲ هزار و ۱۲۵ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۸۱ هزار و ۳۷۲ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

بیرجند /  دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: تاکنون بیش از ۷۸ درصد جمعیت هدف واکسیناسیون در این استان دز اول و ۵۴ درصد دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

غلامرضا شریف‌زاده افزود: ۵۰۸ هزار نفر از جمعیت استان خراسان جنوبی دز اول و ۳۵۶ هزار و ۵۵۲ نفر دز دوم واکسن کرونا را تزریق کردند.

اردبیل / روند ابتلا به ویروس کرونا در شبانه روز گذشته در استان اردبیل افزایش نسبی داشته و در این مدت ۴۳ نفر دیگر به این ویروس مبتلا و در بیمارستان بستری شدند.

هم اکنون ۱۸۶ بیمار کووید.۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری بوده و ۱۰۰ نفر دیگر نیز به صورت تحت نظر در منازل مسکونی بوده و خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل  با بیان اینکه در شبانه روز گذشته  ۳۲ بیمار با بهبود نسبی از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند افزود: ۴۸ نیمار نیز در بخش‌های ویژه بیمارستانی تحت مراقبت قرار دارند.

زاهدان / رییس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۶۸ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس تاکنون به ۱۲۹ هزار و ۴۰۱ نفر رسیده است.

دکتر سید محمد هاشمی شهری اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته با فوت سه نفر دیگر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۰۴ نفر رسید.

کرج / سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۵۲ بیمار بدحال کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های این استان پذیرش و بستری شدند.

تاکنون بیش از سه میلیون دز واکسن کرونا در استان البرز تزریق شده است.

اهواز / رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: خوشبختانه در شبانه روز گذشته برای دومین بار در ۲۰ روز اخیر هیچ مورد فوت ناشی از بیماری کرونا درخوزستان ثبت نشد.

فرهاد ابول نژادیان اعلام کرد: واکسیناسیون نقش مهمی در کاهش آمار بستری و فوتی دارد و امیدواریم کسانی که تاکنون واکسن نزده اند نیز هرچه سریعتر برای دریافت واکسن اقدام کنند.

وی اولویت واکسیناسیون در شرایط موجود را دانش آموزان دانست و افزود: با توجه به در پیش بودن بازگشایی مدارس باید هرچه سریعتر دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال استان واکسینه شوند.

دومین روز بدون فوتی کرونا در خوزستان ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: خوشبختانه در شبانه روز گذشته برای دومین بار در ۲۰ روز اخیر هیچ مورد فوت ناشی از بیماری کرونا درخوزستان ثبت نشد.

فرهاد ابول نژادیان روز جمعه به رسانه‌ها اعلام کرد: واکسیناسیون نقش مهمی در کاهش آمار بستری و فوتی دارد و امیدواریم کسانی که تاکنون واکسن نزده اند نیز هرچه سریعتر برای دریافت واکسن اقدام کنند.

وی اولویت واکسیناسیون در شرایط موجود را دانش آموزان دانست و افزود: با توجه به در پیش بودن بازگشایی مدارس باید هرچه سریعتر دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال استان واکسینه شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: اکنون به لحاظ موجودی واکسن در شرایط خوبی قرار داریم و هم استانی ها می توانند نسبت به دریافت واکسن‌های مورد دلخواه خود اقدام کنند.

هم اکنون ۲ شهرستان خوزستان در وضعیت نارنجی، هشت شهرستان زرد و ۱۷ شهرستان در وضعیت آبی کرونایی هستند.

در حال حاضر بیش از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار دز واکسن کرونا در خوزستان تزریق شده است.

 

شمار جانباختگان کرونا در فارس از ۷ هزار نفر گذشت 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز،با اعلام جان باختن ۱۲ هم استانی دیگر در اثر این بیماری ، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را ۷ هزار و ۲۳ نفر اعلام کرد.

دکتر سید روح الله حسینی با  اعلام آخرین آمارهای مربوط به کرونا در استان فارس گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۶۶۵ هزار و ۹۴۲ تست کرونا شامل یک میلیون و ۴۴۱ هزار و ۵۳۴ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۴۲۹ هزار و ۲۴۷ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است؛ همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون، ۲۲۴ هزار و ۴۰۸ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۵۲ هزار و ۱۲۵ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۸۱ هزار و ۳۷۲ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه با بیان اینکه ۱۹۱ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان بستری شده اند، افزود: هم اکنون هزار و ۶۵۸ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های فارس بستری هستند که از این تعداد، ۱۹۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

دکتر حسینی همچنین از بهبودی ۴۶۷ هزار و ۲۱۶ بیمار مبتلا به کرونا در استان فارس از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

او با بیان اینکه مجموع تزریق واکسن کرونا در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز به پنج میلیون و ۲۹۸ هزار و ۸۲۹ دُز رسیده است، اعلام کرد: تاکنون سه میلیون و نوزده هزار و ۱۶۸ دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۲۷۹ هزار و ۶۶۱ دُز دوم واکسن کرونا به جمعیت هدف بالای ۱۲ سال در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز تزریق شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، از مردم استان خواست با رعایت شیوه نامه های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در تجمعات و دور همی های خانوادگی، مدافعان سلامت را در راه مقابله با بیماری کووید۱۹ و ریشه کنی هرچه زودتر این اپیدمی، همراهی کنند.

 

۷۸ درصد جمعیت خراسان جنوبی واکسن کرونا را دریافت کردند

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: تاکنون بیش از ۷۸ درصد جمعیت هدف واکسیناسیون در این استان دُز اول و ۵۴ درصد دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

غلامرضا شریف‌زاده روز جمعه افزود: ۵۰۸ هزار نفر از جمعیت استان خراسان جنوبی دز اول و ۳۵۶ هزار و ۵۵۲ نفر دز دوم واکسن کرونا را تزریق کردند.

وی گفت: تاکنون یک میلیون و ۲۵۲ هزار و ۸۴۲ دز واکسن کرونا تحویل استان شده که از این تعداد ۲۵ هزار و ۳۴۰ دز اسپوتنیک، ۹۹۸ هزار و ۳۲۲ دز سینوفارم، هزار و ۳۱۰ بهارات، ۱۰۲ هزار و ۴۷۰ آسترازنکا، ۱۱۵ هزار و ۴۰۰ دز برکت و ۱۰ هزار دز پاستوکوک بوده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی بیان کرد: محموله جدید واکسن کرونا نیز وارد بیرجند شد که شامل ۱۴۰ هزار دز سینوفارم و ۸ هزار واکسن برکت است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت تامین ایمنی لازم در برابر ویروس کرونا تزریق دُز سوم واکسن برای افراد بالای ۶۰ سال در خراسان جنوبی آغاز شد.

شریف‌زاده گفت: براساس دستورالعملی که از معاونت بهداشتی وزارتخانه ابلاغ شده افراد بالای ۶۰ سال که ۲ نوبت قبلی واکسن غیرفعال تزریق کردند و شامل واکسن برکت، بهارات و سینوفارم است، ترجیحا نوبت سوم که حداقل چهار ماه بعد از نوبت دوم باشد، با همان واکسن قبلی تزریق خواهد شد.

وی افزود: البته اگر کسی اصرار به تزریق نوع واکسن دیگر داشته باشد براساس دستورالعمل قبلی که مشخص کرده دُز یادآور با چه واکسن‌هایی خواهد بود همکاران ما در مراکز جامع سلامت و مراکز بهداشتی درمانی واکسیناسیون را انجام خواهند داد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا گفت: در حال حاضر هیچ گونه محدودیتی برای دریافت واکسن و نوع آن در استان خراسان جنوبی وجود ندارد و از مردم می‌خواهیم واکسیناسیون خود را کامل کنند.

براساس آخرین رنگ‌بندی در خراسان جنوبی شهرستان قاینات از وضعیت نارنجی به وضعیت قرمز تغییر کرد و شهرستان‌های بشرویه و زیرکوه نیز از وضعیت زرد به نارنجی تغییر رنگ دادند.

بر اساس این رنگ‌بندی شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، طبس، بشرویه و زیرکوه در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های فردوس، سرایان، سربیشه، درمیان در وضع زرد (متوسط زرد) قرار دارند.

خوسف هم تنها شهرستان آبی (کم‌خطر) خراسان جنوبی است.

شمار مبتلایان جدید کرونا در سیستان و بلوچستان به ۱۶۸ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۶۸ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس تاکنون به ۱۲۹ هزار و ۴۰۱ نفر رسیده است.

دکتر سید محمد هاشمی شهری روز جمعه  اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته با فوت سه نفر دیگر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۰۴ نفر رسید.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۲۰۰ بیمار حاد تنفسی و ۵۲  فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد، گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

۵۲ بیمار کووید۱۹ در مراکز درمانی البرز بستری شدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۵۲ بیمار بدحال کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های این استان پذیرش و بستری شدند.

دکتر شهرام صیادی روز جمعه به خبرنگاران گفت : اکنون ۴۶۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی و درمانی قرار دارند.

وی بیان داشت : ۷۶ هزار و ۹۸۵ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار گرفته اند.

صیادی افزود: با مرگ یک بیمار دیگر کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز شمار کل جانباختگان این بیماری به ۶ هزارو۳۵۳ نفر رسید.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: در مجموع تاکنون ۷۰ هزار و ۱۶۰ نفر از  بیماران  کووید۱۹ پس از بهبودی از مراکز درمانی البرز ترخیص شده اند.

اکنون شهرستان کرج در وضعیت نارنجی ، پنج شهرستان فردیس ، اشتهارد، ساوجبلاغ ، چهارباغ و نظرآباد زرد و شهرستان طالقان آبی کرونایی است.

تزریق واکسن، رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و شستن مکرر دست ها از مهمترین توصیه ها برای پیشگیری از کرونا است.

تاکنون بیش از سه میلیون دز واکسن کرونا در استان البرز تزریق شده است.

جمعیت استان البرز حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است.

 

۳ بیمار دیگر در کاشان قربانی کرونا شدند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به فوت سه بیمار دیگر مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این شهرستان گفت: جان‌ باختگان شامل یک مرد ۶۹  و ۲ زن ۶۹ و ۸۰ ساله هستند.

مهدی دلاوری روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۹ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۲۲ بیمار با سن ۲۸ تا ۹۰ سال در مرکزهای درمانی کاشان و هفت نفر با سن ۴۹ تا ۸۶ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را  ۳۱ نفر اعلام و اضافه کرد: ۲۷ نفر از بیماران در کاشان و چهار نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۲۴ مورد جدید به ۵۳  هزار و ۶۳۷ نفر رسید.

وی ادامه داد: اکنون ۲۶۹ بیمار حاد تنفسی مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۱۸۰ بیمار در کاشان و ۸۹ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند؛ همچنین ۵۷ بیمار به طور موقت بستری شده‌اند.

دلاوری با اشاره به مراجعه ۳۱ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته، گفت: ۶ هزار و ۴۱۷ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

به گفته وی، ۲۸۰ هزار و ۴۸ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۸ هزار و ۷۹ بیمار حاد تنفسی نیز تاکنون از بیمارستان‌های شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مرخص شده‌اند.

تزریق ۵۰  هزار و ۵۳۶  دُز واکسن کرونا

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به تزریق ۵۰  هزار و ۵۳۶  دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل اضافه کرد: ۲۹۷ هزار ۹۱۹ دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۲۰۲ هزار و ۶۱۷ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و آبی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

کرونا ۲ خانواده دیگر را در استان همدان داغدار کرد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۲ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به سه هزار و ۴۹ مورد رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز جمعه افزود: همچنین با شناسایی ۲۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۰ هزار و ۲۷۱ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۶ هزار و ۹۴۰ نفر رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۸۰۱ نفر بود که ۸۹ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۱۷ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۰ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۵۸۴، بهار یک هزار و ۵۱۹، تویسرکان یک هزار و ۵۳۷، رزن یک هزار و ۲۰۹، درگزین ۴۰۳، فامنین ۴۰۳ و کبودراهنگ یک هزار و ۴۹۰ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۶۶۰ نفر در ملایر، چهار هزار و ۴۰ نفر در نهاوند و ۱۱ هزار و ۷۷۵  نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، پنج شهرستان «اسدآباد، فامنین، بهار، کبودرآهنگ و ملایر» در وضعیت زرد و شهرستان های «همدان، رزن، درگزین، نهاوند و تویسرکان» نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

 

رییس علوم پزشکی: کرونا ۴ قربانی دیگر در قم گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به فوت ۴ بیماری کرونایی طی ۲۴ساعت منتهی به چهاردهم آبان ماه جاری، گفت: ۴۷ تن از بیماران کرونایی در وضعیت وخیم این بیماری قرار دارند.

محمدرضا قدیر در گفت و گویی، با اشاره به پذیرش ۴۸ بیمار طی شبانه روز گذشته افزود: ۲۹ تن از این بین بستری و ۳۷ بیمار نیز با بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

وی با بیان اینکه ۲۴۳ بیمار در مراکز درمانی قم بستری هستند، ادامه داد: از ۴۲۳ تست روزانه قم ۱۱۱ مورد مثبت گزارش شده است، همچنین تاکنون یک میلیون و ۱۵۲ هزار دُز واکسن در این استان تزریق شده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استان قم از نخستین روز آبان‌ماه جاری در وضعیت زرد و نسبتا پرخطر کرونایی قرار دارد.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه سال جاری در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، ۲۰  شهریورماه امسال به رنگ نارنجی کرونایی و از اول آبان‌ماه جاری نیز به رنگ زرد در آمد.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما