شناسهٔ خبر: 50593799 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

سردار جلالی: امروز با جنگ ترکیبی مواجه ایم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان این که امروز راهبرد دشمن برای مقابله با ما یک جنگ ترکیبی است هوشیاری و مقابله با لایه‌های مختلف این جنگ را خواستار شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
سردار غلامرضا جلالی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران که به مناسبت هفته پدافند غیرعامل و سالگرد تشکیل این سازمان انجام شد گفت: سازمان پدافند غیرعامل به تدبیر مقام معظم رهبری در سال ۸۲ تشکیل شد تا بتواند راهبرد‌های دفاعی را به عنوان یک مکمل دفاع در بخش غیرنظامی، سازمان دهی، هدایت و طرح ریزی کند.

وی با بیان این که امسال وارد هجدهمین سالگرد تشکیل سازمان پدافند غیرعامل شده ایم افزود: بنا به فرموده رهبری هرچه می‌گذریم بر اهمیت پدافند غیرعامل اضافه می‌شود و توجه مسئولان نسبت به این موضوع بسیار مهم و جدی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان این که امروز ما در یک تقابل راهبردی با استکبار جهانی هستیم و با اشاره به روز ۱۳ آبان که ایام مبارزه با امریکا و سالروز اشغال لانه جاسوسی و مقابله با استکبار است گفت: در همین ایام شاهد رودر رویی دیگری در عرصه دریا بین برادران عزیز و رزمنده در نیروی دریایی سپاه با نیرو‌های امریکایی بودیم که افتخار آفریدند و یک بار دیگر ذلت، خواری و رو به افول بودن امریکایی‌ها را به جهانیان نشان دادند.

سردار جلالی با بیان این که آمریکایی‌ها در راهبرد کلانشان پرهیز از درگیری نظامی با جمهوری اسلامی را قرار داده اند گفت: این یک نقطه قوتی است که ما به آن بازدارندگی دفاعی می‌گوییم و این بازدارندگی ناشی از تولید، انباشت، نمایش و تفهیم قدرت به دشمنان است به شکلی که به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای قدرتمند قادریم از منافع ملی در ابعاد مختلف و در حوزه‌های متفاوت دفاع کنیم.

وی با بیان این که امروز سلب میل جنگجویی از دشمن در حوزه‌های نظامی با نظام مقدس جمهوری اسلامی یک راهبرد جدی برای امریکایی هاست که کاملا آن را رعایت می‌کنند افزود: پس از تقابلی که ما سال گذشته در عرصه پدافند هوایی با امریکایی‌ها داشتیم و پهپاد متجاوز امریکایی‌ها در آب‌های سرزمینی سرنگون کردیم نشان داد که دشمن گزینه‌ای برای اقدام ندارد و ما توانسته ایم در این مقطع به بازدارندگی دفاعی جامعی دست یابیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تاکید کرد: بنابراین تا ایران، ایران اسلامی است و امریکا، امریکایی استکباری است این تقابل ادامه دارد اگرچه ممکن است عرصه و حوزه‌های آن تغییر کند، اما اصلش تغییر نمی‌کند.

سردار جلالی در تشریح دلایل افول قدرت امریکا در جهان و منطقه گفت: این که امریکایی‌ها در عراق هیچ دستاوردی نداشته اند و امروز پس از برخورد ملت عراق در حال خروج ذلت بار از این کشور هستند و روسای جمهور امریکا اذعان می‌کنند که چندین تریلیون دلار خرج کرده اند و آخر سر به هیچ هدفی نرسیده اند نشان از شکست راهبرد نظامی امریکا در منطقه و نشانه افول جدی آن هاست.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به فرار ذلت بار امریکایی‌ها از افغانستان گفت: آن‌ها پس از صرف پول و هزینه بسیار در افغانستان خرابه‌ای به جا گذاشته اند و فرار کردند و فقط توانستند امنیت یک فرودگاه را تامین کنند و با هر وسیله‌ای به سرعت فرار کردند و بخش زیادی از سلاح و تجهیزات را جا گذاشتند.

سردار جلالی افزود: بنابراین کسانی که در کشور ما امریکا را یک ساختار منظم، علمی، دارای نظریه‌های جهانی پیشرفته و مکاتب اقتصادی لیبرالیستی جامع می‌دانند باید بدانند این شکست‌ها نتیجه راهبرد‌های غلط امریکا در منطقه و نشان از نظام محاسباتی اشتباه آن هاست.

وی با اشاره به محاسبات، برنامه‌ها و راهبرد‌های غلط امریکا در منطقه گفت: شکست بزرگترین مفهوم مقدری است که می‌شود برای راهبرد‌های امریکا تعریف کرد و این درسی است برای ما که امروز سینه به سینه با امریکا درگیریم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان این که اکثر راهبرد‌های امریکا غلط و محکوم به شکست است افزود: ما این مفهوم را در عرصه‌های مختلف به اثبات رسانده ایم و امروز امریکا یک کشور شکست خورده و انباشته از آسیب پذیری‌ها و در بدترین شرایط دوران خود است.

سردار جلالی شکست ترامپ و سرنگونی دولت نتانیاهو را نتیجه رفتار‌ها و برخورد‌های غلط در راهبرد فشار همه جانبه علیه مردم ایران دانست و گفت: این یک برگ برنده و پیروز برای ماست که توانسته ایم دشمن را در این زمینه به عقب برانیم و شکست دهیم و این موضوع بسیار جدی است که باید در کوران مبارزه با دشمن به آن توجه کنیم.

وی با تاکید بر این که در شرایط فعلی راه نجات اقتصاد کشور وابسته کردن اقتصاد برجام یا مذاکره با خارجی‌ها نیست افزود: اگر ارتباط با امریکایی‌ها راه نجات اقتصادی بود ترکیه و پاکستان باید اقتصاد خیلی خوبی داشتند و هر روز شاهد سقوط لیر نبودیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: ما راه توسعه را راه اتکا به درون، استفاده از ظرفیت‌های داخلی می‌دانیم و این راهبرد را دنبال می‌کنیم.

سردار جلالی گفت: برای پیشرفت‌های اقتصادی باید به دو نکته اساسی توجه کرد یکی آن که ما از عبرت‌های دولت گذشته که باید نام دولت عبرت بر آن گذاشت استفاده کنیم و اعتماد به امریکا و وابسته کردن اقتصاد به مذاکرات خارجی و شرطی کردن اقتصاد به بیرون را به عنوان یک عبرت مورد توجه قرار دهیم که الحمدلله دولت سیزدهم در برنامه‌های خود به آن توجه دارد.

وی افزود: دومین نکته این است که ما اقتصادمان را از درون بازسازی و اصلاح کنیم و یکی از راهکار‌های آن فعال کردن ظرفیت‌های اقتصادی ما با همسایگان است که می‌تواند در یک برنامه چندساله متکی بر توسعه اقتصاد منطقه‌ای و مشارکت با همسایگان با اتکا بر ظرفیت‌های داخلی، مشکلات حوزه اقتصاد را برطرف کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان این که در حوزه پدافند غیرعامل امروز شاهد تغییر ماهیت تهدید هستیم گفت: وقتی امریکایی‌ها در موضوعات نظامی گزینه‌ای برای اقدام ندارند و ما در حوزه نظامی به سقف بازدارندگی رسیده ایم در چنین شرایطی دشمن راهکار پرهیز از ورود به جنگ با ما را دارد، اما در عرصه‌های دیگر و در قالب جنگ ترکیبی با استفاده از ظرفیت‌های فناورانه با ما مقابله می‌کند.

سردار جلالی در توضیح مدل جدید جنگ ترکیبی گفت: در این نوع جنگ که در لایه‌های زیرساخت شکل می‌گیرد استفاده از شبکه‌های اجتماعی و قابلیت نفوذ و تحمیل سناریوی تهدید اقتصادی و امنیتی بر بستر شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اتفاقات آبان سال ۹۸ گفت: آن اتفاقات یک قطعه‌ی تصویری از سناریوی تهدیدی بود که در گونه تهدید ترکیبی قرار دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان این که تهدید ترکیبی متکی بر فناوری‌های روزی است که ما از آن استفاده می‌کنیم افزود: بنابراین پدافند غیرعامل امروز باید الگویی از پدافند نوین و مکمل بخش دفاعی کشور باشد یعنی این که بتواند راهبرد‌های دفاع در حوزه نظامی را به راهبرد‌ها در حوزه غیرنظامی پیوند دهد و به یک راهبرد جامع با ایفای نقش مکمل در حوزه غیرنظامی برسد.

سردار جلالی با بیان این که این راهبرد یک راهبرد نوین، علمی، عمیق و لایه به لایه است گفت: در این تهدید موارد در لایه‌های زیرساخت شکل می‌گیرد و دنبال می‌شود.

وی با بیان این که آن مفهومی که ما از زیرساخت تعریف می‌کنیم آن بخش از مجموعه‌هایی است که به واسطه آن خدمات زیربنایی به مردم ارائه می‌شود و مردم با دریافت این خدمات احساس امنیت و آسایش دارند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به حمله اخیر دشمن به سامانه هوشمند سوخت گفت: وقتی دشمن حمله به سامانه سوخت را در دستور کار قرار می‌دهد تکه‌ای از الگوی جنگ ترکیبی را دنبال می‌کند بدین ترتیب که فناوری سایبری از یک طرف، اثرگذاری زیرساخت را از بین می‌برد و سرویس قطع شده و پیامد‌های قطع سرویس در حوزه مردم با استفاده از پاراپاگاندا و تبلیغات به یک جریان اعتراضی و آشوب تبدیل می‌شود.

سردار جلالی با بیان این که در این مدل یک مثلث تهدیدزا در حوزه جنگ ترکیبی با ارکان فناوری، سایبری و تداوم خدمات و پیامد‌های آن در حوزه مردم شکل می‌گیرد افزود: این یک مدل جدید جنگ سایبری است که حوزه اش زندگی مردم است و امروز سامانه سوخت را هدف قرار دادند و ممکن است فردا سامانه‌های دیگر مورد هدف قرار گیرد.

وی با بیان این که حملات سایبری مدلی شناخته شده از جنگ در دنیاست و خود امریکایی‌ها در صدر بیشترین هجوم حملات سایبری قرار دارند گفت: دقت و ملاحظات داخلی با برطرف کردن آسیب پذیری‌ها و جدی تلقی کردن تذکرات مربوط به امنیت پدافند سایبری می‌تواند به پایداری در این زمینه کمک کند، اما این یک جریان جهانی است که اگر کوتاه بیاییم و دقت نکنیم می‌تواند پیامد‌های جدی در این زمینه داشته باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر این که امروز امریکایی‌ها جنگ جدیدی در یک عرصه جدید علیه ما شکل داده اند که از آن به عنوان جنگ ترکیبی یاد کرد افزود: این جنگ ترکیبی از مولفه‌های فناورانه که قابلیت انتقال فشار و پتانسیل اعتراض ناشی از قطع سرویس به حوزه‌های مردم را دارد استفاده می‌کند.

سردار جلالی با بیان این که این جنگ دستکم سه بعد اساسی دارد که باید به آن توجه کرد گفت: بعد اول آن فناوری است که باید شرکت‌هایی که خدمات به مردم ارائه می‌کنند پایداری امنیت و تداوم خدمات خود را در دستور کار قرار دهند و هشدار‌های امنیتی پدافند غیرعامل را جدی بگیرند.

وی افزود: در این زمینه دقت، هوشیاری و بصیرت و سرعت عمل بسیار مورد توجه است و کوتاهی‌ها و ترک فعل‌ها طبق قانون پیگیری خواهد شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در خصوص رکن دوم جنگ ترکیبی گفت: رکن دوم به حوزه کارکرد زیرساخت‌ها می‌پردازد که ما باید بتوانیم خدمات را توسعه داده و موازی سازی کنیم تا تداوم فعالیت آن‌ها تضمین شده و آسایش و امنیت مردم با تداوم این خدمات تامین شود.

سردار جلالی با بیان این که قطع نشدن خدمات به مردم خط قرمز سازمان پدافند غیرعامل است افزود: این موضوع اولویت ماست و ما آن را با جدیت از دستگاه‌ها مطالبه می‌کنیم.

وی با بیان این که بعد بعدی این جنگ پیامد‌های مردمی است گفت: در این زمینه نیز دستگاه‌ها مکلف به انجام اموری هستند که در شرایط اضطراری و اتفاقاتی نظیر حملات سایبری این خدمات قطع نشده و استمرار یابد که در این زمینه نیز با برگزاری رزمایش‌های آماده سازی در حال برطرف کردن اشکالات هستیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان این که در این زمینه هوشیاری مردم نیز بسیار مهم است افزود: در حادثه حمله اخیر سایبری به سامانه سوخت هوشیاری مردم، ابتکار عمل رسانه ملی و سرعت عمل مسئولان اجرایی توانست توطئه را خنثی کند.

سردار جلالی با بیان این که این حمله اولین و آخرین حمله از این دست نیست گفت: ما باید بتوانیم این گونه حوادث را در لایه‌های مختلف فناوری، تداوم خدمات زیرساخت و همچنین در حوزه مردم از طریق رسانه‌ها و آگاهی بخشی مدیریت کنیم.

وی دقت، هوشیاری و جدی تلقی کردن تهدید‌ها را عنصری اساسی در مقابله با حوادث این چنینی دانست و افزود: باید پذیرفت ما درگیر یک جنگ ترکیبی هستیم و رسانه‌های داخلی هم باید بدانند که این جا محلی برای رقابت‌های داخلی نیست و باید همه امکانات بسیج شوند تا بتوان با دشمن و استراتژی جنگ ترکیبی او مقابله کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور جهت گیری، آشکارسازی، هدایت و روشنگری افکار عمومی در این زمینه را مهم دانست و گفت: در این موارد باید جریان داخلی و خارجی و دشمن با خودی را از هم تفکیک کنیم.

سردار جلالی با قدردانی از اقدامات رسانه ملی در حادثه سامانه هوشمند سوخت افزود: رسانه ملی در این زمینه بسیار خوب عمل کرد و ابتکار عمل را به دست گرفت و امیدواریم در صحنه‌های آتی هم این موضوع مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان این که مصون سازی در لایه‌های درگیر با زیرساخت‌ها که به مردم خدمت رسانی می‌کنند امری لازم، جدی و ضروری است گفت: ماجرای سامانه هوشمند سوخت نشان داد که موضوع جدی است و یک تهاجم کوچک ویروسی می‌تواند تداوم کارکرد یک حوزه خدماتی را تحت تاثیر قرار دهد و مردم را آسیب پذیر کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور هوشمندسازی، موازی سازی خدمات توسط دستگاه‌های ارائه دهنده را راهکاری برای مقابله با این تهدیدات دانست و گفت: علاوه بر این دو راهکار، رکن سوم یعنی الگوی اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و هدایت مردم به سمت تشخیص بهتر نیز امری بسیار مهم است که این سه رکن در کنار هم می‌تواند ما را در برابر این گونه تهدیدات مصون سازد.

نظر شما