شناسهٔ خبر: 50531846 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

طنین صدای زندگی در «میغان»| از احیای قنوات تا ایجاد اشتغال برای 100 نفر

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی گفت: در حوزه عمرانی سال گذشته قنات میغان با کمک مالی مردم، قرارگاه پیشرفت و آبادانی، خیران و آبفا به ارزش 2 میلیارد ریال مرمت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه یکی از مجموعه‌هایی است که طی سال‌های گذشته راه‌اندازی شده و هدف آن الگوسازی در حوزه خدمت‌رسانی، توانمندسازی، پیشرفت و آبادانی و ایجاد نقاط الگویی در سراسر کشور است.

خراسان‌جنوبی یکی از استان‌هایی است که حدود چهار سال می‌شود قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه در استان تشکیل و فعالیت‌های خود را آغاز کرده است.

فعالیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه در ۶ دهستان

«مهدی هنری» جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان در ۶ دهستان محروم استان از جمله شوسف و میغان نهبندان، درح سربیشه، پترگان زیرکوه، قهستان درمیان و دهستان منتظریه طبس فعالیت دارد.

وی افزود: هدف از تشکیل این قرارگاه الگوسازی در حوزه خدمت‌رسانی، توانمندسازی، پیشرفت و آبادانی در نقاط محروم و ایجاد نقاط الگویی در سراسر کشور است.

فعالیت در ۵ عرصه

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی گفت: این قرارگاه ۴ سال است که تشکیل شده و فعالیت‌های قرارگاه در ۵ عرصه عمرانی، اشتغال، سلامت، فرهنگی و تعلیم و تربیت است.

هنری با بیان اینکه محور فعالیت‌ در ۱۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار مورد هدف انجام می‌شود، عنوان کرد: فعالیت‌هایی که انجام شده، از طریق امامان روستا و نرم‌افزار امامت است و این امامان دوره‌های آموزشی و توانمندسازی را گذرانده‌اند.

اجرای طرح‌های اولویت‌دار با نظر مردم

وی گفت: یکی از ویژگی‌های مهم فعالیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه، اولویت‌سنجی، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری برای اجرای طرح‌های اولویت‌دار با نظر مردم است.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: درصد قابل توجهی از اعتبارات هزینه شده برای اجرای پروژه‌ ها از طریق مشارکت خیران و مردم تأمین می‌شود.

هنری افزود: دهستان میغان نهبندان نیز یکی از دهستان‌های مورد هدف قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان است و در این دهستان در حوزه‌های عمرانی، اشتغال، سلامت، تعلیم و تربیت و فرهنگی اقدامات زیادی انجام شده و خواهد شد و در این دهستان بیش از ۴۰ روستا تحت پوشش قرارگاه پیشرفت و آبادانی هستند. 

احیای قنات میغان

وی بیان داشت: در حوزه عمرانی در سال گذشته بحث احیای پروژه قنات میغان افتتاح شد که در این پروژه بیش از یک کیلومتر لوله‌گذاری انجام و قنات روستا که در پی سیل تخریب شده بود با کمک مالی مردم، قرارگاه پیشرفت و آبادانی، خیران و آبفا به ارزش ۲ میلیارد ریال، مرمت شد.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه جمعیت روستای میغان یک هزار نفر است، عنوان کرد: پس از مرمت قنات دبی آب آن افزایش داشته به گونه‌ای که در هر ۱۰ ثانیه ۱۰ لیتر آب وارد مخزن می‌شود و به این ترتیب دیگر شاهد قطعی آب در روستا نیستیم و با این اقدام روزانه ۹ تانکر آب و سالانه ۴ میلیارد تومان هزینه صرفف‌جویی می‌شود.

تأمین آب پایدار برای روستای میغان با کمک خیران

هنری با اشاره به طرح حفر چاه و تأمین آب پایدار برای روستای میغان با کمک خیران، افزود: با تلاش‌های انجام شده و در حال انجام مشکل آب برای همیشه برطرف شود. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر پروژه احیای قنات آب شرب روستای رومه را در دست اجرا داریم، گفت: در این خصوص ۳ هزار متر لوله با کمک خیران تهیه شده و حفاری مسیر نیز با کمک آبفا شهرستان انجام شده و به زودی با انجام لوله‌گذاری این پروژه افتتاح و مشکل آب روستای رومه برطرف خواهد شد. 

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی با اشاره به ضرورت بهره‌برداری بهینه از آب کشاورزی موجود روستاها، افزود: در این راستا قرارگاه پیشرفت و آبادانی اقدام به ساخت کانال کشاورزی سیمانی در ۱۰ روستا دهستان کرد که در مجموع ۵۰۰۰ متر کانال کشاورزی ساخته شده است.

برنامه‌های اشتغال

هنری گفت: در راستای برنامه‌های اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی رسته‌های اولویت‌دار پرورش دام سبک و سنگین، طیور و صنایع دستی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: احداث ۴۰ جایگاه دام ، اشتغال در زمینه حوله‌بافی، تأمین علوفه برای دام و احداث گلخانه، کشت سبزی و داروی گیاهی از جمله برنامه‌های انجام شده و در دست انجام قرارگاه در این دهستان است. 

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی گفت: ارائه تسهیلات در بحث دام سبک و سنگین (شتر) به ۳۰ نفر با همکاری بنیاد برکت از دیگر اقدامات انجام شده است.

تأمین علوفه

هنری با اشاره به مشکلات دامداران در سال جاری، خاطرنشان کرد: به منظور کمک به دامداران با کمک ستاد فرمان حضرت امام (ره) و بسیج سازندگی گروه‌های جهادی دامپزشکی به دهستان‌های هدف قرارگاه اعزام و همچنین در بحث تأمین علوفه نیز اقدامات مؤثری انجام شده است.

وی با بیان این‌که در حوزه صنایع‌دستی نیز کلاس‌های آموزشی گلیم‌بافی و حوله‌بافی برگزار شده است، گفت: برای بیش از ۴۰ نفر تجهیزات مورد نیاز برای حوله‌بافی تهیه شده است.

ایجاد اشتغال برای ۱۰۰ نفر

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در حوزه قالی‌بافی نیز بانوان فعالیت داشته و در مجموع در بحث اشتغال برای بیش از ۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است. 

هنری اظهار داشت: ۱۵ نفر از جوانان جویای کار با طرح‌های اشتغال دارای توجیه اقتصادی شناسایی و برای دریافت تسهیلات به کمیته امداد معرفی می‌شوند. 

وی به حوزه تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: در این حوزه برای بیش از ۳۵۰ دانش‌آموز کیف، نوشت‌افزار و لباس با همکاری خیران، گروه جهادی رضوان و بنیاد برکت تأمین شده است‌. 

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی با اشاره به رنگ‌کاری مدرسه راهنمایی روستای میغان، عنوان کرد: کف‌سازی مدرسه روستا و تأمین پوشاک برای تعدادی از دانش‌آموزان طی سال تحصیلی از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه تعلیم و تربیت است. 

هنری بیان داشت: در حوزه فرهنگی با توجه به اینکه این حوزه حلقه واسط بین حوزه‌ها است در بحث اتصال اهالی به کارگروه های مختلف خیلی تاثیر داشته است‌. 

پیگیری و رفع مشکلات در دستور کار امام روستا است

وی به فعالیت های امام روستا اشاره داشت وافزود: امام روستا مشکلات مردم و روستا را به مجموعه قرارگاه برای پیگیری و حصول نتیجه منعکس می‌کند‌ و علاوه بر انجام کارهای عبادی در روستا، پیگیری و رفع مشکلات روستا با همراهی مردم در دستور کار امام روستا است‌. 

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قبل از شیوع ویروس کرونا طی دو سال ۲۰۰ نفر در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت کردند، افزود: در محرم امسال نیز با توجه به شرایط کرونا اعزام کاروان نوکری در دستور کار قرار گرفت که در ۱۰ روستای دهستان مراسم عزاداری امام حسین(ع) با حضور این کاروان برپا شد.

هنری گفت: اطعام دادن با توجه به شیوه‌نامه‌های بهداشتی، توزیع بسته‌های معیشتی و غذایی، برگزاری جشن تکلیف و کاروان شادی غدیر از جمله فعالیت‌های انجام شده در حوزه فرهنگی است.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی سبک زندگی در دهستان میغان، افزود: بیش از ۲ هزار نفر ساعت در این کلاس‌ها با موضوعات مزاج شناسی و سته ضروریه شرکت داشته اند.

بازخوردهای خوب از طرح‌های اشتغال انجام شده

حجت‌الاسلام «مهدی قربانی» مسئول دهستان میغان نهبندان نیز در گفت‌وگو با فارس، تبیین کرد: در مدت زمان فعالیت قرارگاه در این دهستان بازخوردهای خوبی به ویژه از طرح‌های اشتغال انجام شده و مردم خواستار کارهای بیشتری در دهستان هستند‌ چراکه این اقدامات باعث تثبیت جمعیت و ایجاد اشتغال پایدار می شود‌. 

وی گفت: فعالیت های قرارگاه در این دهستان ادامه دارد و قرارگاه با هدف رفع مشکلات وارد منطقه شده اما به تنهایی قابل انجام نیست که در این راستا از خیران و مجموعه‌های اداری شهرستان نهبندان خواستار حمایت هستیم چراکه حمایت‌ها قطعا مهاجرت معکوس را به دنبال دارد.

مسئول دهستان میغان نهبندان خاطرنشان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل در شهرستان نهبندان بحث آب شرب، قنوات و احداث بندهای خاکی است که نیاز به پیگیری و همکاری مسئولان دارد و اگر این مشکلات حل شود قطعا بسیاری از مشکلات دیگر نیز به طبع آن حل خواهد شد.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ح/ی

نظر شما