شناسهٔ خبر: 50525289 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

انتقاد گوترش از بی عدالتی در توزیع واکسن کرونا

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه رسیدن شمار قربانیان کرونا در جهان به بیش از پنج میلیون نفر، تنها یک عدد نیست، اظهار داشت که بی عدالتی در دسترسی به واکسن کرونا،

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 بر اساس گزارش‌های معتبر جهانی، کمتر از دو سال پس از آغاز بحران همه‌گیری کرونا، شمار مرگ و میر جهانی ناشی از این بیماری از مرز پنج میلیون نفر گذشت.
 
دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: درحالی که کشور‌های ثروتمند مشغول تزریق دز سوم واکسن کرونا به مردم خود هستند، تنها ۵ درصد از مردم در آفریقا کاملا واکسینه شده اند و این یک شرم جهانی است.
 
وی درباره رسیدن شمار قربانیان کرونا به بیش از پنج میلیون نفر افزود: این تنها یک عدد روی کاغذ نیست و نشان دهنده کوتاه شدن زندگی افراد به وسیله این ویروس بی رحم است که هیچ مرزی آن را محدود نمی‌کند.
وی همچنین اعلام کرد پنج میلیون قربانی کرونا باید یک اخطار آشکار به ما باشد تا احتیاط را فراموش نکنیم. ما همچنان شاهد افزایش قربانیان و بیمارستان‌های شلوغ و کادر درمان خسته هستیم.
 
دبیر کل سازمان ملل بار دیگر از رهبران جهان خواست تا از استراتژی واکسناسیون جهان حمایت کنند.
وی گفت ما باید تا پایان سال جاری به ۴۰ درصد از جمعیت همه کشور‌ها و تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۷۰ درصد از جمعیت کشور‌ها واکسن تزریق کنیم.

بر اساس آمار جهانی، آمریکا که در ماه‌های گذشته توانسته بود با واکسیناسیون گسترده شیوع کرونا را تا حدودی کنترل کند، مجددا با شیوع ویروس جهش یافته دلتا و بازگشایی مراکز تجاری و افزایش تردد‌ها با روند افزایش مبتلایان و مرگ و میر مواجه شده است.
 
براساس آمار‌های منتشر شده در کنار آمریکا، روند ابتلا و مرگ و میر کرونا در برزیل نیز روند صعودی را طی می‌کند و این کشور در جایگاه دومین کشور بیشترین مرگ و میر بیماری کووید ۱۹ را به خود اختصاص داده است.
 
طبق آمار‌های ارائه شده توسط وب سایت ورلد میترز، پس از آمریکا، هند، برزیل، انگلیس، روسیه و ترکیه به ترتیب دارای بیشترین موارد ابتلا به بیماری کرونا در جهان هستند.
 
در حال حاضر گونه دلتا یکی از مهمترین نگرانی‌های حوزه بهداشت در سطح جهانی است. گونه دلتا از هند سرچشمه گرفته و از اواسط ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ میلادی با سرعت در سراسر جهان منتشر و خبرساز شد.
بر اساس آمار مرکز کنترل و بیماری‌های آمریکا، ۸۰ درصد از بیمارانی که در گروه آماری این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، به گونه دلتا مبتلا هستند و انتظار می‌رود در نقاط مختلف جهان نیز وضع به همین روال باشد. بر اساس آمار، این گونه بسیار مسری است و به راحتی منتقل می‌شود؛ بنابراین احتمال می‌رود بیشتر موارد ابتلای جدید را به خود اختصاص دهد.
 

نظر شما