شناسهٔ خبر: 50521819 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تيترامشب؛

جزئیات واگذاری سهام عدالت به جاماندگان

­رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت می‌تواند در زندگی جمعیت قابل توجهي از مردم بهبود ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاري صداوسيما، محمدرضا پورابراهیمی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: یکی از اقدامات مهم مجلس و دولت تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت است که چند میلیون از جمعیت کشور را پوشش می‌دهد.
وی افزود: به دلیل فقدان نظام جامع اطلاعات در سال ۸۴، سهام عدالت به دهک‌های پایین اختصاص نیافت.

<div id="video-display-embed-code_7191337"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3264663/7191337?width=400&height=300"></script></div>


پورابراهیمی با بیان اینکه جلساتی در خصوص تعیین تکلیف جاماندگان این سهام در مجلس داشته‌ایم، گفت: در قالب شش دهک برخی افراد از سهام عدالت جامانده اند که پیگیری و قرار شد که به این افراد سهام عدالت واگذار شود.
پورابراهیمی افزود: در چند روز آینده طرح واگذاری سهام به جاماندگان جمع بندی می‌شود و با نگاه مثبت دولت، این طرح ظرف چند روز آینده در دستور کار قرار می‌گیرد و امیدوارم در قالب توافق با دولت این موضوع نهایی شود.
پور ابراهیمی افزود: رایزنی‌ها را با رئیس جمهور شروع و نامه‌ای را به دولت ارسال کردیم که خوشبختانه با کلیات بحث موافقت شده و این مسئله به سازمان برنامه و بودجه ارجاع شده است. بعد از موافقت دولت، ما طرح مصوب کمیسیون اقتصادی را یک هفته پس از آن در دستورکار مجلس قرار می‌دهیم.
محمدرضا پورابراهیمی گفت: از ۲۰ میلیون نفر جا مانده، گروه اول که حدود ۱۰ میلیون نفر هستند و در گزارش اول کمیسیون به آن اشاره شده که تعدادی از این افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی و بقیه نیز از حوزه کارگران، بازنشستگان و مانند گروه‌هایی که در این حوزه قرار می‌گیرند.
وی با اشاره به برخی مشکلات و تخلفات در مسیر سهام عدالت افزود: ۱۳ شرکت غیر بورسی هنوز برای واگذاری سهام به دهک‌های پایین جامعه ارزش گذاری نشده است.

<div id="video-display-embed-code_7191338"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3264663/7191338?width=400&height=300"></script></div>


سهام عدالت جاماندگان قابل تامین است
احمد کابلی‌زاده کارشناس مسائل اقتصادی هم گفت: منابع لازم برای جا ماندگان سهام عدالت دیده شده است و دولت توان واگذاری سهام عدالت بنگاه‌های مشمول به دهک‌های پایین جامعه را دارد.

احمد کابلی‌زاده افزود: در قانون اصل ۴۴ ساختاری دیده شده تا مردم در تعاونی‌های استانی جمع شوند، اما در این مسیر مشکلاتی به وجود آمد.
وی گفت: ظرف یک سال سیستم بسته نشد و از طرفی تعاونی‌ها هم شکل نگرفت و این طرح به بن بست خورد.
کابلی زاده گفت: مشکل دیگر بورسی بودن شرکت‌ها بود که این هم نشد؛ چون خیلی از شرکت‌ها بورسی نبودند.
وی گفت: مشکل دیگر در مسیر سهام عدالت، روند آزادسازی سهام بود که اجرایی نشد و اجرایی نشدن این باعث تجمع و یکجا ارائه شدن در بورس بود که مشکلاتی را به وجود آورد.
احمد کابلی‌زاده گفت: بسیاری از مشکلات حل شده است و در حال حاضر دولت توان واگذاری سهام (عدالت) بنگاه‌های مشمول به افراد جا مانده از سهام عدالت را دارد.

نظر شما