شناسهٔ خبر: 50519048 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

از چرت قیلوله تا وعده‌های بلندپروازانه بایدن در اجلاس آب‌وهوایی گلاسکو

لندن – ایرنا – رییس جمهوری آمریکا که تصویر چرت زدن او هنگام برگزاری اجلاس آب‌وهوایی گلاسکو خبرساز شده است از برنامه ایالات متحده برای سرمایه‌گذاری در زمینه کاهش انتشارگازهای کربنی خبر داد و مدعی شد که این کشور مایل است که در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی پیش رو باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، جو بایدن روز دوشنبه، پس از آنکه رسانه‌های چرت او مخابره کردند روی سن رفت و گفت که ایالات متحده قصد دارد تا انتشار گازهای گلخانه‌ای در این کشور را تا سال ۲۰۳۰ بیش از یک میلیارد تن کاهش دهد و به نصف برساند.  او از مشوق‌های دولت برای حمایت از تولید خودروهای برقی و انرژی‌های پاکیزه گفت و افزود که آمریکا نه تنها به پیمان اقلیمی پاریس بازگشته که می‌خواهد در این زمینه نمونه باشد.

وی با گوشه چشمی به خروج دولت پیشین آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس گفت: می‌دانم که در گذشته این‌طور نبوده است اما دولت من به طور شبانه روزی در تلاش است تا تعهد خود را در عمل به منصه ظهور بگذارد. رییس جمهوری آمریکا افزود که واشنگتن هم برای هدف‌گذاری سال ۲۰۳۰ تلاش می‌کند و هم برنامه طولانی مدتی که «ما را به خط پایان برساند»

بایدن همچنین با اشاره به وخامت بحران آب و هوایی هشدار داد که یا کشورها به تعهدات خود عمل می‌کنند یا نسل آینده محکوم به تحمل زجری می شوند که در نتیجه کوتاهی‌های امروز است. وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی جهان را تهدید می‌کند افزود که با همکاری تمام کشورها، حفظ دمای کره زمین تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح پیش از صنعتی شدن قابل تحقق است.

سران کشورهای جهان در کنار کارشناسان و فعالان زیست محیطی از صبح امروز (دوشنبه) در شهر گلاسکو گردهم آمده‌اند تا در چارچوب بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی گلاسکو (کاپ ۲۶) درباره ادامه حیات موافقتنامه زیست محیطی ۲۰۱۵ پاریس که در آن کشورها متعهد به کاهش دمای هوا شده‌اند بحث و تبادل نظر کنند.

پیمان پاریس پیمان جهانی مربوط به آب و هوا و گرم شدن کره­ زمین است که متعاقب کنفرانس ۲۰۱۵ پاریس راجع به تغییرات آب و هوایی ذیل «کنوانسیون چتری (کادر) ملل متحد پیرامون تغییرات آب و هوایی ۱۹۹۲» به تصویب رسید.

هم زمان با گشایش این نشست؛ سازمان جهانی هواشناسی هشدار داد که دمای هفت سال گذشته زمین، گرم ترین دمای ثبت شده در تاریخ این سیاره بوده و در سال ۲۰۲۱ سطح آب دریاها تا ارتفاع بی سابقه ای بالا آمده و آسیب ها و زیان های آب و هوای نابود کننده مرتبط با اقلیم، بیشتر از گذشته بوده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر با بیان اینکه جهان در مسیر فاجعه اقلیمی حرکت می‌کند هشدار داد که شکست اجلاس پیش رو گزینه نیست بلکه حکم مرگ بشر است. وی بر همین اساس خواستار تشکیل سالانه اجلاس آب و هوایی شد تا تعهدات جدید مقابله با تغییرات اقلیمی مرور شود. اجلاس بین المللی آب و هوایی هر پنج سال یکبار برگزار می‌شود.

نظر شما