شناسهٔ خبر: 50498149 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

مرکز آمار ایران منتشر کرد

تورم خانوارهای روستایی بیشتر از خانوار شهری

اشاره: چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس برآورد کرد که دولت با کسری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه تا پایان ۱۴۰۰ مواجه است. این یعنی دولت به دلیل تحریم‌ها میزان فروش نفت و فراورده های نفتی و صادراتش کاهش چشمگیری داشته و به همین دلیل خزانه خالی است. در این شرایط دولت برای تأمین هزینه‌های جاری به فروش اوراق روی آورده است که این موضوع نیز در سال‌های بعد باعث کسری بودجه و تورم خواهد شد. هرچند کارشناسان اقتصادی معتقدند که بهتر است دولت دارایی‌های خود را به فروش برساند. تورم با افزایش نقدینگی بیشتر می‌شود و بدتر اینکه تورم در دهک محروم و آخر همچون روستاییان بیشتر از دهک شهری است. این در حالی است که بیشتر کشورهای دنیا تورم زیر 10 درصد و برخی از کشورها همچون ژاپن و سوئیس تورم منفی دارند. امید است با احیا برجام و از سرگیری مذاکرات و تأیید لوایح اف ای تی اف و تعامل با دنیا بخشی از تحریم‌ها رفع شوند تا قیمت دلار و به‌تبع آن دیگر کالاها روند کاهشی پیدا کنند و امکان صادرات نفت و دیگر کالاها افزایش و امکان انتقال پول به کشور افزایش یابد.

صاحب‌خبر -

تورم سالانه
آمارهای منتشرشده از تورم مهرماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، ایلام با ۵۳.۳ درصد نرخ تورم سالانه و گیلان با ۵.۸ درصد تورم ماهانه بیش‌ترین رشد قیمت سالانه و ماهانه را تجربه کرده‌اند. همچنین بیش‌ترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کهکیلویه و بویراحمد (٤٨،٥ درصد) و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان (٣١.٩ درصد) است. در این ماه بیش‌ترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان‌های گیلان و کرمان با ٥.٨ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٢،٢ درصد افزایش است.
 
بیش‌ترین و کمترین نرخ تورم در استان‌ها
نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به مهرماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به عدد ٤٥،٤ درصد رسید که استان‌های قم و تهران به ترتیب با ۴۰.۹ درصد و ۴۱.۲ درصد کمترین و ایلام با ۵۳.۳ درصد بیش‌ترین نرخ تورم سالیانه مهرماه ۱۴۰۰ را به نام خود ثبت کردند. نکته قابل‌توجه در میزان نرخ تورم مهرماه این است که نرخ تورم نقطه به نقطه سرانجام پس از ۱۲‌ماه نوسان در کانال بالای ۴۰ درصد، سرانجام در مهرماه به ۳۹.۲ درصد رسید.  نرخ تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای شهری کشور ۳۸.۴ درصد است. بیش‌ترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان زنجان با ٤٧.٣ درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٣٠.٩ درصد است. نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به مهرماه ١٤٠٠ برای خانوارهای شهری به عدد ۴۴.۷ درصد رسید. بیش‌ترین نرخ تورم دوازده‌ماهه مربوط به استان ایلام با ٥٢.٥ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با ٤٠.٨ درصد است.

۳.۶ درصد تورم ماهانه ثبت شد
در مهرماه ١٤٠٠ تورم نسبت به ماه قبل ٣.٦ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیش‌ترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان کرمان با ٦.٧ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌‌ سیستان و بلوچستان با ١.٩ درصد افزایش است.

 تورم ۱۲ ماهه شهری‌ها ۴۴.۷ درصد شد
نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به مهرماه ١٤٠٠ برای خانوارهای شهری به عدد 44.7 درصد رسید. بیش‌ترین نرخ تورم دوازده‌ماهه مربوط به استان ایلام (٥٢.٥ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤٠.٨ درصد) است.

وضعیت قیمت‌ها در روستاها
در مهرماه ١٤٠٠ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (١٠٠=١٣٩٥) به ٣٨٦،٠ رسید که نسبت به ماه قبل ٤.١ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیش‌ترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان گیلان با ٦.٨ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان خراسان شمالی با ٢.٥ درصد افزایش است.
درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ٤٣،٩ درصد است. بیش‌ترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کهکیلویه و بویراحمد (٥٤.٣ درصد) و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان (٣٤.١ درصد) است.  نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به مهرماه ١٤٠٠ برای خانوارهای روستایی به عدد ٤٩،٦ درصد رسید. بیش‌ترین نرخ تورم دوازده‌ماهه مربوط به استان ایلام (٥٦.٩درصد) و کمترین آن مربوط به استان‌های تهران و قم (٤٣.٣ درصد) است.

تورم مسکن، غذا و خدمات
بخش خدمات در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ۱۴۰۰، ۴۵.۱ درصد تورم داشته است. در میان بخش‌های خدمات در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به بخش "آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه " (١٢.٧ درصد) و بیش‌ترین آن مربوط به بخش "فعالیت‌های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا (٧٦.٢ درصد) است.

۱۱ درصد رشد قیمت نسبت به فصل قبل
تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل تابستان ١٤٠٠ به ١١،١ درصد رسید که در مقــایسه با همین اطلاع در فصل قبل (١١.٢) ٠.١ واحــــد درصد کاهش دارد. کمتـــرین تورم فصلــی به ترتیب مربوط به بخش‌های" آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه" (٣.٠ درصد) و "اطلاعات و ارتباطات" (٤.٢ درصد) هست. بیش‌ترین تورم فصلی نیز به ترتیب مربوط به "فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی" (١٧.٨) و "فعالیت‌های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا" (١٦.٣ درصد) است.

اطلاعات و ارتباطات کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه را دارد
تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل تابستان ١٤٠٠ به ٤٧،٨ درصد رسیــد که در مقایسه با همیــن اطلاع در فصل قبل (٤٨.٧) ٠.٩ واحـــد درصد کاهش داشته است. به عبــــارتی، میــانگین قیمت دریافتی توسط ارائه‌دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور، در فصل تابستان ١٤٠٠ نسبت به فصل تابستان ١٣٩٩، ٤٧.٨ درصد افزایش دارد. در بخش‌های خدمات کمترین نرخ به ترتیب مربوط به بخش "اطلاعات و ارتباطات" (٢٣.٥ درصد) و "فعالیت‌های املاک و مستغلات" (٢٤.٨) و بیش‌ترین نرخ به ترتیب مربوط به بخش "فعالیت‌های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا " (٨٧.١ درصد) و " فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی" (٧٧.١) است.

نظر شما