شناسهٔ خبر: 50496742 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

نصب عکس‌های «قرداحی» در خیابان‌های یمن

مردم یمن در همبستگی و قدردانی از «جورج قرداحی»، وزیر اطلاع رسانی لبنان تصاویر و بنر‌های وی را در خیابان‌های «صنعا» برافراشتند.

صاحب‌خبر -
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، مردم یمن در قدردانی از قرداحی به سبب موضع گیری وی در حمایت از کشورشان و محکومیت اقدام نظامی عربستان علیه این کشور فقیر تصاویر وزیر اطلاع رسانی را در خیابان‌های صنعا و دیگر مناطق یمن نصب کردند.

پیش از این نیز، در پی درخواست عربستان برای استعفای جورج قرداحی از سمت وزارت اطلاع رسانی لبنان، فعالان عرب شبکه‌های اجتماعی کارزار گسترده‌ای را برای اعلام همبستگی با وی به راه انداختند و خواستار ماندن وی در سمت خود شدند.

«محمد عبدالسلام»، سخنگوی جنبش «انصارالله» یمن در حساب کاربری خود در توییتر دو تصویر از بنری با عکس‌های قرداحی وزیر اطلاعات لبنان را منتشر کرد که در صنعا، پایتخت یمن نصب شده است.

عبدالسلام در توضیح این عکس‌ها با هشتگ نوشت که «بله جورج قرداحی، جنگ یمن بیهوده است.»

بسیاری از فعالان شبکه‌های اجتماعی عرب پس از اظهارات وی درباره جنگ یمن، تصویری از این بنر را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند و همبستگی خود را با وزیر اطلاع رسانی لبنان اعلام کردند.

جورج قرداحی در اظهاراتی در شبکه «الجزیره» پیش از معرفی و انتخاب به عنوان وزیر اطلاع‌رسانی لبنان گفته بود که «ملت یمن از خود دفاع می‌کند و از دیدگاه من جنگ یمن بیهوده است و باید متوقف شود.»

وی اعلام کرد که یمنی‌ها و حوثی‌ها از خود در مقابل حمله و تجاوز خارجی دفاع می‌کنند.

قرداحی در پاسخ به پرسشی با این عنوان که عربستان و امارات به یمن حمله کرده اند، گفته بود که «بله، به یقین تجاوز است نه به این سبب که آن‌ها عربستان یا امارات هستند، بلکه تجاوزی وجود دارد که ۸ سال است ادامه دارد.»


بسیاری از مردم و شخصیت‌های خارجی عرب و غیر عرب در پی این اظهارات از دیدگاه قرداحی درباره «جنگ یمن» حمایت کردند.

کاربران عرب با هشتگ «با جرج قرداحی علیه ارعاب» تاکید کردند که حق هر کسی در جهان است که نظر خود را بیان کند. آن‌ها همچنین خاطرنشان کردند که جنگ یمن همان طور که وزیر لبنانی گفت جنگی واقعاً پوچ است. کاربران با انتشار تصاویری، از سخنان جورج قرداحی مسیحی حمایت کردند و او را ستودند.

این اظهارات درباره جنگ یمن سر و صدای زیادی به پا کرد و موجب ناراحتی ائتلاف متجاوز عربی - آمریکایی به یمن به سرکردگی عربستان و حامیان آن شد.

در همین راستا، عربستان سعودی شامگاه جمعه ضمن اعلام فراخوان سفیر خود از لبنان، خواستار خروج سفیر لبنان از این کشور ظرف ۴۸ ساعت آینده شد. کویت، بحرین و امارات متحده عربی نیز به پیروی از عربستان سفرای بیروت را احضار کردند.

در همین حال، «محمد علی الحوثی»، عضو شورای عالی سیاسی «انصارالله» به نشانه همبستگی با سخنان وزیر اطلاع رسانی لبنان در پشتیبانی از ملت یمن خواستار تحریم کالا‌های عربستان در کشورش شد.

تنش‌های دیپلماتیک ریاض علیه بیروت پس از آنکه وزیر اطلاع رسانی لبنان جنگ علیه یمن را محکوم کرد، جنجال زیادی را در محافل سیاسی و رسانه‌ای دو کشور و منطقه ایجاد کرد و این در حالی است که به گفته رئیس‌جمهوری لبنان این نخستن بار نیست که بیروت و ریاض چنین تنشی را تجربه می‌کنند.

با وجود گذشت حدود یک هفته از کشمکش سیاسی عربستان و لبنان به دنبال اظهارات دوشنبه گذشته وزیر اطلاع‌رسانی لبنان درباره جنگ یمن در راستای حمایت از ملت این کشور، تنور تنش‌های دیپلماتیک بین ریاض - بیروت همچنان داغ است.

این تنش‌ها ابتدا به دو کشور عربستان و لبنان منحصر بود، اما رفته رفته دیگر کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس (به غیر از عمان) واکنش‌های خود علیه لبنان را به سبک عربستان ابراز داشتند و کشور‌هایی مانند امارات، بحرین و کویت سفیران لبنان را از کشورشان اخراج کردند.

از سوی دیگر، به دنبال فشار عربستان برای کناره گیری قرداحی، وی امروز بار دیگر تاکید کرد که استعفای وی از دولت، مطرح نیست.

وزیر اطلاع رسانی لبنان در گفتگو با شبکه «الجدید لبنان» اظهار کرد که غیر ممکن است که از سمتش در دولت کناره گیری کند.

وی پیشتر در روز چهارشنبه هفته گذشته در واکنش به درخواست کشور‌های ائتلاف به رهبری عربستان سعودی که از او خواسته بوند که به سبب اظهاراتش علیه کشور‌های متجاوز به یمن عذرخواهی کند، گفت: هیچکس حق ندارد برای ما تکلیف تعیین کند.

بر اساس گزارش شبکه العین امارات، قرداحی گفته بود که هیچ کس حق ندارد به ما دیکته کند که چه باید کرد و یا چه وزیری در دولت بماند یا برود؟

وی در باره اینکه پس از اظهارات علیه نیرو‌های ائتلاف متجاوز به یمن از وی خواسته شده تا استعفا کند، گفت که من بخشی از یک دولت یکپارچه و واحد هستم و به تنهایی نمی‌توانم این تصمیم را بگیرم.

نظر شما