شناسهٔ خبر: 50492255 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

«سرجوخه» سریال جدید شبکه ۳ سراغ سایت‌های شرط‌بندی و شاخ‌های مجازی رفته است

بازی با چشمان بسته

کافی است نگاهی به سریال‌های تلویزیون در سال‌های دور داشته باشیم، آن وقت است که متوجه تغییر رویکرد آثار نمایشی در تلویزیون می‌شویم. در گذشته سوژه غالب مجموعه‌ها به ملودرام ختم می‌شد اما در سال‌های اخیر این اتفاق رنگ و لعاب تازه‌ای گرفته، زیرا تهیه‌کنندگان و کارگردانان دست روی سوژه‌هایی گذاشته‌اند که نه‌تنها مخاطبان را سرگرم می‌کند، بلکه بکر و جذاب است. به همین دلیل شاهد رونق سریال‌های تلویزیونی هستیم. یکی از موضوعات جذابی که اخیرا دستمایه قرار داده شده، سوژه‌های امنیتی و اجتماعی است که مورد توجه و استقبال مخاطبان هم قرار گرفته است. سرجوخه یکی از تولیدات جدید تلویزیونی در عرصه سریال سازی است که به کارگردانی احمد معظمی و تهیه کنندگی ابوالفضل صفری روانه آنتن شبکه سه شده و توانسته شب‌های پاییزی مردم را گرم کند. با وجود آن‌که چند قسمت از پخش سریال گذشته اما مخاطبان زیادی را جذب کرده است. معظمی که دغدغه ساخت آثار اجتماعی خاص را دارد در تازه‌ترین تولیدش سراغ سایت‌های شرط بندی و اینفلوئنسرها رفته است. یکی دیگر از ویژگی‌های سریال تعدد شخصیت‌های متفاوت از بالای شهر گرفته تا پایین شهر است. در این گزارش در قالب گفت‌وگو با احمد معظمی کارگردان، ابوالفضل صفری تهیه‌کننده، سامان صفاری بازیگر و جبار آذین، منتقد این سریال را بررسی کرده‌ایم.

صاحب‌خبر -

مثلث اینفلوئنسرها، افراد ناآگاه و سایت‌های شرط‌بندی
مرکز سیمافیلم در سال‌های اخیر با دستمایه قرار دادن سوژه‌های متفاوت، سریال‌هایی در گونه‌های مختلف تهیه و برای پخش در اختیار شبکه‌های مختلف سیما گذاشته است. سریال تلویزیونی سرجوخه از تولیدات این مرکز است که از شبکه سه پخش می‌شود. این مجموعه با دست گذاشتن روی یک موضوع جدید که تاکنون در تلویزیون پرداخت نشده بود، توانسته نگاه مخاطبان را جذب کند. محور اصلی، قصه‌ای اجتماعی ـــ امنیتی است. سریال با چگونگی روند فعالیت سایت‌های شرط‌بندی و حضور برخی هنرمندان و ورزشکاران ناآگاه برای بالابردن میزان دنبال‌کننده‌های این سایت‌ها در فضای مجازی شروع شده است. این اثر به سایت‌های شرط‌بندی و اینفلوئنسرها می‌پردازد که افراد ناآگاه را درگیر می‌کند. همچنین به لحاظ پروداکشن، سنگین‌تر از خانه امن تولید قبلی این گروه است و تعدد بازیگر و تعدد لوکیشن از ویژگی‌های این اثر است. به گفته سازندگان این اثر، مخاطبان با تماشای سرجوخه می‌توانند شاهد فضایی متفاوت باشند.

کیان: یکی از شخصیت‌های اصلی قصه است که سامان صفاری آن را بازی می‌کند. او شاخ شرط بندی و فعال در این حوزه است.
رزی: این شخصیت با کمبودهای فراوان در زندگی و بلندپروازی‌های بی‌حد و حصرش در کنار کیان قرار دارد که نیلوفر کوخانی آن را بازی می‌کند.
غلامرضا: حمیدرضا محمدی که از سال ۸۶ به صورت حرفه‌ای وارد دنیای بازیگری شد، نقش غلامرضا را بازی می‌کند که در پایین شهر با سختی کنار خانواده‌اش زندگی می‌کند و می‌خواهد با دختری که سال‌ها دوستش دارد، ازدواج کند.
آوین: دختری است که قبل از آشنایی کیان با رزی به خاطر به دست آوردن فالوئر در کنار کیان حضور داشت و حالا کیان او را رها کرده است. این نقش را نازنین کیوانی بازی می‌کند.
 
 
گفته‌های کارگردان سرجوخه: سراغ قصه‌های نخ نما نمی‌روم
وقتی نام احمد معظمی شنیده می‌شود، ناخودآگاه مخاطب به یاد سریال اپیزودیک «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» می‌افتد، زیرا او بیش از ۱۰۰ و اندی از اپیزودهای این مجموعه را ساخته بود. البته او تله فیلم‌های زیادی هم ساخته است اما در سال‌های اخیر به سمت سریال سازی حرکت کرده و علاوه بر پرداختن به مضامین اجتماعی سراغ موضوعات امنیتی هم رفته است و مجموعه‌های امنیتی ـــ اجتماعی می‌سازد. از کارهای اخیر او می‌توان به سارق روح، ترور خاموش، خانه امن و... اشاره کرد و حالا او در تازه‌ترین دستپختش سراغ یک موضوع اجتماعی خاص دیگر رفته که ماحصل آن سریال سرجوخه است.

 شما در سال‌های اخیر به سراغ سوژه‌های اجتماعی خاص رفتید و نتیجه آن سریال‌هایی همچون خانه امن، سارق روح، ترور خاموش و ... شده است و حالا این شب‌ها سرجوخه را روی آنتن دارید که مخاطبان بسیاری هم توانستید جلب کنید. این موضوع دغدغه شماست که گرایش به کارگردانی آثاری از این دست دارید یا این‌که تصادفی پیش آمده است؟
نمی‌توانم بگویم تصادفی بوده، چون من گونه اجتماعی را دوست دارم و دستمایه ساخت همه آثاری که تا به امروز کارگردانی کرده‌ام، مسائل مبتلا به جامعه بوده است. در سال‌های اخیر ژانر اجتماعی خاص را تجربه کرده‌ام که نه تنها برایم متفاوت است، بلکه متوجه شده‌ام مخاطبان تلویزیون هم چنین گونه‌ای برایشان جذاب است و علاقه‌مند به تماشای چنین آثاری هستند.
یکی از عوامل جذابیت در این آثار، قرار دادن صحنه‌های هیجان‌انگیز است که مسلما مخاطبان در دیگر کارها کمتر دیده‌اند. در مجموع به سراغ سوژه‌هایی از اجتماع می‌روم که از دل جامعه بیرون آمده است و ما‌به‌ازای آن را در اجتماع می‌بینیم.
 ولی برخی کارگردانان علاقه‌مند هستند کارهای سریع و با دردسر کمتر را بپذیرند که حساسیتی نسبت به کارشان وجود نداشته باشد؟
واقعیت این است که من علاقه‌ای ندارم سراغ قصه‌های نخ‌نما شده بروم که البته نظیر آن را در سینما، نمایش خانگی و حتی در تلویزیون می‌بینیم. گرچه برای دست گذاشتن روی قصه‌های خاص اجتماعی، حساسیت وجود دارد اما وقتی خط داستان نو باشد و از ذهن خلاق تراوش پیدا کند، مسلما منجر به نتایج خوبی هم می‌شود.
حسین امیرجهانی، نویسنده سریال سرجوخه کارهای قبلی من را دیده بود، با هم جلساتی برگزار کردیم و به تعامل رسیدیم که روی چنین سوژه‌ای کار کنیم که تا به‌حال کار نشده است.
البته ساخت چنین آثاری سختی‌های خودش را دارد، زیرا هم پیچیده و دشوار است و هم این‌که کمتر سازندگان به سراغ چنین موضوعاتی می‌روند اما من دوست دارم کارگردانی آثاری را به‌عهده داشته باشم که من را به چالش دعوت کند و خوشبختانه در سال‌های اخیر این اتفاق رخ داده و راضی هستم.
علاوه بر آن باید به این موضوع اشاره کنم که گروه با همدلی یکدیگر در این شرایط کرونایی کار می‌کنند. این در‌حالی است که کار به لحاظ پروداکشن بسیار سنگین بود و ما تعدد لوکیشن و بازیگر داشتیم اما با همه این موارد برایمان ارزشمند است که برای مردم یک سریال مخاطب‌پسند تولید کنیم.
 پس به نوعی دغدغه شخصی‌تان است که دست روی موضوعات اجتماعی- امنیتی گذاشته‌اید؟
بله، طبیعی است که من کارگردانی هستم که کارهای جدی و اجتماعی می‌سازم. از سوی دیگر در مسیری قرار گرفتم که خیلی دوست دارم. به همین دلیل دلم می‌خواهد هر کار نسبت به کار قبلی‌ام یک‌پله بالاتر باشد.
 یعنی فیلمنامه‌هایی که موضوع نخ‌نما به شما پیشنهاد شود، نمی‌پذیرید؟
شاید باور نکنید اما شش تا هفت فیلمنامه به دستم آمده است که وقتی خواندم، احساس کردم حالم را خوب نمی‌کند. بنابراین ترجیح می‌دهم فیلمنامه‌ای را کارگردانی کنم که نسبت به کار قبلی‌ام یک‌پله بالاتر باشد. بنابراین از قصه‌های جذاب، پیچیده و پر شخصیت استقبال می‌کنم.
یکی از ویژگی‌های قابل تأمل در این سریال، شخصیت‌پردازی در قصه است که نویسنده قصه‌ای بسیار جذاب، پر‌گره همراه با شخصیت‌پردازی‌های فوق‌العاده نوشته است که قطعا مخاطبان را می‌تواند جذب کند.
همچنین برای تولید این مجموعه سراغ بازیگران خوب تئاتر رفتیم. در واقع یکی از اهداف ما در ساخت سرجوخه، معرفی بازیگران جدید و مستعد است که در کنار قصه‌هایشان مخاطبان خواهند دید.

نظر شما