مثلث اینفلوئنسرها، افراد ناآگاه و سایتهای شرطبندی
مرکز سیمافیلم در سالهای اخیر با دستمایه قرار دادن سوژههای متفاوت، سریالهایی در گونههای مختلف تهیه و برای پخش در اختیار شبکههای مختلف سیما گذاشته است. سریال تلویزیونی سرجوخه از تولیدات این مرکز است که از شبکه سه پخش میشود. این مجموعه با دست گذاشتن روی یک موضوع جدید که تاکنون در تلویزیون پرداخت نشده بود، توانسته نگاه مخاطبان را جذب کند. محور اصلی، قصهای اجتماعی ـــ امنیتی است. سریال با چگونگی روند فعالیت سایتهای شرطبندی و حضور برخی هنرمندان و ورزشکاران ناآگاه برای بالابردن میزان دنبالکنندههای این سایتها در فضای مجازی شروع شده است. این اثر به سایتهای شرطبندی و اینفلوئنسرها میپردازد که افراد ناآگاه را درگیر میکند. همچنین به لحاظ پروداکشن، سنگینتر از خانه امن تولید قبلی این گروه است و تعدد بازیگر و تعدد لوکیشن از ویژگیهای این اثر است. به گفته سازندگان این اثر، مخاطبان با تماشای سرجوخه میتوانند شاهد فضایی متفاوت باشند.
رزی: این شخصیت با کمبودهای فراوان در زندگی و بلندپروازیهای بیحد و حصرش در کنار کیان قرار دارد که نیلوفر کوخانی آن را بازی میکند.
غلامرضا: حمیدرضا محمدی که از سال ۸۶ به صورت حرفهای وارد دنیای بازیگری شد، نقش غلامرضا را بازی میکند که در پایین شهر با سختی کنار خانوادهاش زندگی میکند و میخواهد با دختری که سالها دوستش دارد، ازدواج کند.
آوین: دختری است که قبل از آشنایی کیان با رزی به خاطر به دست آوردن فالوئر در کنار کیان حضور داشت و حالا کیان او را رها کرده است. این نقش را نازنین کیوانی بازی میکند.
شما در سالهای اخیر به سراغ سوژههای اجتماعی خاص رفتید و نتیجه آن سریالهایی همچون خانه امن، سارق روح، ترور خاموش و ... شده است و حالا این شبها سرجوخه را روی آنتن دارید که مخاطبان بسیاری هم توانستید جلب کنید. این موضوع دغدغه شماست که گرایش به کارگردانی آثاری از این دست دارید یا اینکه تصادفی پیش آمده است؟
نمیتوانم بگویم تصادفی بوده، چون من گونه اجتماعی را دوست دارم و دستمایه ساخت همه آثاری که تا به امروز کارگردانی کردهام، مسائل مبتلا به جامعه بوده است. در سالهای اخیر ژانر اجتماعی خاص را تجربه کردهام که نه تنها برایم متفاوت است، بلکه متوجه شدهام مخاطبان تلویزیون هم چنین گونهای برایشان جذاب است و علاقهمند به تماشای چنین آثاری هستند.
یکی از عوامل جذابیت در این آثار، قرار دادن صحنههای هیجانانگیز است که مسلما مخاطبان در دیگر کارها کمتر دیدهاند. در مجموع به سراغ سوژههایی از اجتماع میروم که از دل جامعه بیرون آمده است و مابهازای آن را در اجتماع میبینیم.
ولی برخی کارگردانان علاقهمند هستند کارهای سریع و با دردسر کمتر را بپذیرند که حساسیتی نسبت به کارشان وجود نداشته باشد؟
واقعیت این است که من علاقهای ندارم سراغ قصههای نخنما شده بروم که البته نظیر آن را در سینما، نمایش خانگی و حتی در تلویزیون میبینیم. گرچه برای دست گذاشتن روی قصههای خاص اجتماعی، حساسیت وجود دارد اما وقتی خط داستان نو باشد و از ذهن خلاق تراوش پیدا کند، مسلما منجر به نتایج خوبی هم میشود.
حسین امیرجهانی، نویسنده سریال سرجوخه کارهای قبلی من را دیده بود، با هم جلساتی برگزار کردیم و به تعامل رسیدیم که روی چنین سوژهای کار کنیم که تا بهحال کار نشده است.
البته ساخت چنین آثاری سختیهای خودش را دارد، زیرا هم پیچیده و دشوار است و هم اینکه کمتر سازندگان به سراغ چنین موضوعاتی میروند اما من دوست دارم کارگردانی آثاری را بهعهده داشته باشم که من را به چالش دعوت کند و خوشبختانه در سالهای اخیر این اتفاق رخ داده و راضی هستم.
علاوه بر آن باید به این موضوع اشاره کنم که گروه با همدلی یکدیگر در این شرایط کرونایی کار میکنند. این درحالی است که کار به لحاظ پروداکشن بسیار سنگین بود و ما تعدد لوکیشن و بازیگر داشتیم اما با همه این موارد برایمان ارزشمند است که برای مردم یک سریال مخاطبپسند تولید کنیم.
پس به نوعی دغدغه شخصیتان است که دست روی موضوعات اجتماعی- امنیتی گذاشتهاید؟
بله، طبیعی است که من کارگردانی هستم که کارهای جدی و اجتماعی میسازم. از سوی دیگر در مسیری قرار گرفتم که خیلی دوست دارم. به همین دلیل دلم میخواهد هر کار نسبت به کار قبلیام یکپله بالاتر باشد.
یعنی فیلمنامههایی که موضوع نخنما به شما پیشنهاد شود، نمیپذیرید؟
شاید باور نکنید اما شش تا هفت فیلمنامه به دستم آمده است که وقتی خواندم، احساس کردم حالم را خوب نمیکند. بنابراین ترجیح میدهم فیلمنامهای را کارگردانی کنم که نسبت به کار قبلیام یکپله بالاتر باشد. بنابراین از قصههای جذاب، پیچیده و پر شخصیت استقبال میکنم.
یکی از ویژگیهای قابل تأمل در این سریال، شخصیتپردازی در قصه است که نویسنده قصهای بسیار جذاب، پرگره همراه با شخصیتپردازیهای فوقالعاده نوشته است که قطعا مخاطبان را میتواند جذب کند.
همچنین برای تولید این مجموعه سراغ بازیگران خوب تئاتر رفتیم. در واقع یکی از اهداف ما در ساخت سرجوخه، معرفی بازیگران جدید و مستعد است که در کنار قصههایشان مخاطبان خواهند دید.
نظر شما