شناسهٔ خبر: 50490441 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایستنا | لینک خبر

پیک هوشمند شهری در بیرجند راه‌اندازی شد

ایرنا

صاحب‌خبر -
 
طرح پیک هوشمند شهری در اداره کل پست خراسان جنوبی نخستین بار در کشور روز یکشنبه با حضور استاندار و جمعی از مسوولان افتتاح شد.
 
استاندار خراسان جنوبی در آیین افتتاح این طرح که از طریق ویدئوکنفرانس با مدیرعامل شرکت ملی پست ایران انجام شد، گفت: پست امروز با سال‌های قبل از نظر ارائه خدمات بسیار متفاوت است و توانسته با بهره‌گیری از صنعت الکترونیک و شبکه‌های ارتباطی، خدمات جدیدی را در حوزه مسئولیت‌های خود تعریف کند.
 
حمید ملانوری افزود: پست با فاصله گرفتن از شیوه‌های سنتی در حال حاضر فقط کار ارسال مرسولات پستی را برعهده ندارد بلکه خود را مجهز کرده و حتی در جهت خدمات‌دهی به خریدهای کوچک مردم نیز ورود کرده است و مردم با استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده در پست می‌توانند خریدهایشان را به‌صورت اینترنتی و تلفنی انجام دهند.
 
وی گفت: پست توانسته محصولات واحدهای معدنی و صنعتی استان را نیز عرضه کند و در ۲ سال گذشته تولیدات صنعتی کویرتایر را در اختیار متقاضیان این محصولات در سراسر کشور قرار داده است.
 
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه از این ظرفیت می‌توان برای عرضه محصولات استراتژیک استان نیز استفاده کرد گفت: محصولات استراتژیک و سایر تولیدات خراسان جنوبی می‌توانند با استفاده از این ظرفیت‌ها و با ارزان‌ترین قیمت و امنیت کامل به دست مصرف‌کننده برسند.
 
وی با اشاره به اینکه این خدمات، رضایت‌مندی مصرف‌کننده و تولیدکننده را به همراه دارد افزود: سامانه هوشمند پیک شهری در جهت رفع نیازهای مختلف مردم راه‌اندازی شده تا با مشارکت بخش خصوصی و شرکت پست، شهروندان بتوانند در قالب این سامانه از طریق تلفن یا اینترنت با سرعت بالا خریداری کنند.
 
ملانوری تصریح کرد: با توسعه این خدمات می‌توانیم تمامی محصولات معدنی، صنعتی و سایر موارد را نیز با پست جابه‌جا کنیم و سامانه‌های پستی، بهترین فرصت برای ارائه محصولات خراسان جنوبی به بازارهای مختلف است.
 
وی به تاثیر کرونا بر همه حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پوشش‌دهی نیازهای مردم در شرایط کرونایی اقدامات درخور انجام داده که از آن جمله می‌توان به تامین زیرساخت‌های ارتباطی اشاره کرد که در آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان موثر بوده است.
 
استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: رونق گرفتن استارتاپ‌ها و بازارهای اینترنتی و الکترونیکی از نتایج مطلوب توسعه زیرساخت‌های ارتباطی بوده که مورد اقبال مردم نیز واقع شده است.
 
وی به ظرفیت‌های گردشگری، کشاورزی، معدن و مرز خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در زمینه معرفی محصولات مرتبط با این چهار محور توسعه‌ای و عرضه کالاهای مرتبط با آنها، پست ظرفیت بسیار خوبی است.
 
ملانوری گفت: معتقدم این ظرفیت‌های ایجاد شده در حذف و کاهش مراجعات مردمی، مدیریت زمان و هزینه‌ها و ایجاد امنیت خاطر در ارسال مرسوله‌ها بسیار موثر و مفید است.
 
وی با اشاره به برنامه استان برای راه‌اندازی تعاونی تولیدکنندگان محصولات استراتژیک کشاورزی اظهار داشت: مقدمات ایجاد این تعاونی شکل گرفته و بنابر این است که ۴۵ هزار تولیدکننده زرشک، زعفران و عناب استان سهامدار این تعاونی شوند.
 
استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، عرضه سهام این تعاونی از طریق پست و با استفاده از سامانه‌های پستی صورت خواهد گرفت.
 
مدیرکل پست خراسان جنوبی هم با اشاره به راه‌اندازی پیک هوشمند شهری برای نخستین بار در کشور گفت: با ایجاد پیک هوشمند، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها دارای اکانت می‌شوند و درخواست‌های غیرحضوری مردم از طریق پست تحویل می‌شود که کمک بزرگی در صرفه‌جویی هزینه‌ها است.
 
علی الهامی افزود: افراد متقاضی استفاده از خدمات این طرح می‌توانند با مراجعه به نشانی postsam.ir به عضویت این سامانه درآیند و تقاضای ارسال مرسولات خود را در سطح شهر بیرجند و تمامی شهرهای کشور ثبت کنند.
 
وی گفت: امکان رصد و پیگیری روند ارسال مرسوله‌ها توسط فرد از خدمات مطلوب این طرح است.
 
مدیرکل پست خراسان جنوبی افزود: ۴۹۸ هزار و ۵۲۵ مرسوله پستی نیمه نخست امسال از خراسان جنوبی به استان‌های کشور ارسال شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشت.
 
وی گفت: ترافیک وارده محصولات به استان در این مدت ۸۳۷ هزار و ۵۰۵ مرسوله بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد افزایش یافت.
 
الهامی با اشاره به استقبال از خدمات پستی در شرایط شیوع کرونا اظهار داشت: خرید اینترنتی صادره از خراسان جنوبی در ۶ ماه نخست سال جاری، ۶ هزار و ۲۷۳ مرسوله بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۳ درصد افزایش یافت و خرید اینترنتی وارده به استان با ۳۹ هزار مرسوله در این مدت ۱۷ درصد رشد داشت.
 
با ارائه سرویس پیک هوشمند شهری در شهرستان بیرجند به منظور توسعه شهر هوشمند درخواست‌های غیرحضوری شهروندان از جمله خرید از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها در فاز نخست انجام می‌شود و در فاز دوم انجام خدمات نیابتی برای سایر شهرستان‌های خراسان جنوبی در مرکز استان ارائه خواهد شد.
 
استاندار خراسان جنوبی در ادامه این مراسم با هدف رصد شرایط و اطلاع از نحوه خدمات‌دهی از مجموعه پست استان بازدید کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما