شناسهٔ خبر: 50488372 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

محمد میری دیسفانی:

کاهش ۸۰ درصدی برداشت بادام دیم در خراسان رضوی

موج نیوز

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: به دلیل پیامد‌های سرمازدگی اواخر سال گذشته و همچنین استمرار و تشدید خشکسالی و محدودیت تامین آب مورد نیاز باغ ها، شاهد کاهش برداشت بادام بودیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد میری دیسفانی مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خبری عنوان کرد: سرمازدگی و خشکسالی امسال موجب کاهش ۸۰ درصدی برداشت بادام دیم از باغ‌های خراسان رضوی  شد.

میری در ادامه این خبر تصریح کرد: امسال به دلیل پیامد‌های سرمازدگی اواخر سال گذشته و همچنین استمرار و تشدید خشکسالی و محدودیت تامین آب مورد نیاز باغ ها، شاهد کاهش ۴۵ درصدی تولید بادام آبی نسبت به شرایط معمولی و کاهش ۸۰ درصدی تولید محصول در باغ‌های بادام دیم استان هستیم.

 مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه افزود: کل میزان تولید بادام امسال در خراسان رضوی پنج هزار و ۴۶۰ تن پیش‌بینی می‌شود، که بر اساس آخرین آمار سطح زیر کشت بادام در استان ۳۲ هزار و ۳۲۵ هکتار است که شامل ۹ هزار و چهار هکتار بادام آبی و ۲۳ هزار و ۳۲۱ هکتار بادام دیم است.

وی همچنین تاکید کرد: مجموعا ۳۰ هزار و ۸۷۳ هکتار از باغ‌های بادام استان خراسان رضوی بارور است و بر این اساس خراسان رضوی جایگاه اول را از نظر سطح زیر کشت بادام در سطح کشور داراست و نیشابور، تربت حیدریه، سبزوار، کاشمر و گناباد مهمترین مناطق تولید کننده محصول بادام در استان هستند.

میری در خاتمه متذکر شد: در سالیان اخیر تولید محصولات باغی و مقاوم به تنش‌ها به دلیل محدودیت‌های منابع آبی استان و سیاست‌های الگوی کشت و از طرفی درآمدزایی مناسب‌تر نسبت به محصولات زراعی توسط بهره برداران بخش کشاورزی توسط باغداران مورد توجه بیشتری قرار گرفته است و در کنار مبحث توسعه باغ‌ها به شیوه اصولی، ارتقای محصول از نظر کمی و کیفی از مهمترین اولویت‌های جهاد کشاورزی خراسان رضوی است.

نظر شما