شناسهٔ خبر: 50485436 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

افزایش قیمت خودروها در بازار + جدول

قیمت خودرو در بازار هم‌چنان فراز و نشیب خود را طی می‌کند به طوری که شاهد افزایش قیمت برخی خودروها در مقایسه با یک ماه گذشته هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛ افزایش قیمت در بازار خودرو در حالی اتفاق افتاده که در حال حاضر 140 هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ ایران خودرو و سایپا دپو شده است. در این شرایط اخیراً رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، از کاهشی شدن روند قیمت خودرو در بازار تا پایان سال خبر داده بود.

 

وی گفت: تا پایان سال بالغ بر ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو بیش از برنامه پیش بینی شده تولید خواهد شد، ضمن اینکه سال آینده تولید خودرو توسط خودروسازان به بیش از یک میلیون و 600 هزار دستگاه خواهد رسید که در آن مقطع دیگر قرعه کشی برای خودرو نخواهیم داشت و قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد.

 

وی افزود: در قالب یک برنامه ویژه، ۹ طرح برای صنعت خودرو طراحی شده است که بخشی از اجرای این برنامه به عهده ما و بخشی دیگر به عهده خودروسازان است.

 

فاطمی امین، صنعت خودرو را با اجرای این برنامه‌ها، صنعتی رو به جلو توصیف کرد و گفت: روز‌های خوبی را برای این صنعت پیش‌رو داریم.

 

وزیر صمت افزود: خودروسازان برنامه منظم خود را در همه حوزه‌ها اعم از تولید مونتاژ و قدرت سازی صورت هفتگی به ما ارائه می‌دهند و مورد رصد قرار می‌گیرند.

 

 

وی اضافه کرد: از مدیران خودروسازی خواسته‌ایم که در کوتاه‌ترین زمان، کیفیت خودرو‌های تولیدی خود را افزایش دهند تا رضایت مشتریان را به دست آورند.

 

وزیر صمت گفت: از زمان به عهده گرفتن مسئولیت در وزارت صمت، ۱۰ برنامه راهبردی را در دستور کار قرار دادیم که یکی از آنها صنعت خودرو بوده است. موانع، ظرفیت‌ها و چالش‌های این حوزه شناسایی شده است.

 

* افت 30 تا 40 درصدی قیمت خودرو با اجرای طرح مجلس
یکی از برنامه‌هایی که مجلس برای کنترل قیمت خودرو در بازار پیگیری می کند، طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو است که واردات خودرو به عنوان یکی از محورهای آن مطرح شده است.

 

روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد وضعیت طرح آزادسازی واردات خودرو در مجلس گفت: طرح ساماندهی واردات خودرو در دوره دهم مطرح شد، اما شورای نگهبان به آن ایراداتی وارد کرد. در حال حاضر نیز شورای نگهبان واردات را خلاف سیاست کلی صنعت دانسته که ایراد به حقی بود و اکنون آن را در قالب یک تنظیم گری اصلاح کرده‌ایم. در برخی رسانه‌ها به غلط اعلام شد که قرار است موضوع آزادسازی واردات خودرو در مجلس مطرح شود که در اصل طرح تنظیم واردات در جهت حمایت از تولید است.

 

وی ادامه داد: اکنون طرح تنظیم واردات بر این اساس اعلام شده است که واردات خودرو به اندازه کمبود تقاضای موثر هر ۶ ماه یکبار با سقف معینی انجام شود. شاخصی مشخص برای واردات گذاشته‌ایم، یعنی چه نوع خودرویی، با چه مصرف سوختی و با چه کیفیتی می‌تواند بدون فشار ارزی به کشور وارد شود. این موضوع را هم قید کرده‌ایم که از محل صادرات یا از محل ارز بدون منشا خارجی بدون فشار این واردات انجام شود.

 

ایزدخواه با تاکید بر اینکه بازار کشور به شدت ملتهب است، گفت: طبق آمارهایی که داریم، برخی خودرو‌های خارجی در کشور تا ۹ برابر قیمت جهانی خرید و فروش می‌شوند که این اجحاف به کشور است، چرا که بازار را بسته ایم و از طرفی خودروساز داخلی تعهدات را به خوبی انجام نداده و بازار ملتهب شده است.

 

وی معتقد است: برای کاهش التهابات نباید واردات انجام شود بلکه نیاز است در شرایط کنونی کشور، تنظیم واردات برای کاهش التهابات انجام شود.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر این مصوبه در مجلس به تصویب برسد حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت‌ها افت می‌کند، چرا که نرخ ها اکنون کاذب است، اگر قیمت ها را با مقیاس جهانی بسنجیم این قیمت‌ها واقعی نیست و می‌توان آن را محدود کرد. این طرح را اکنون به عنوان اصلاحیه طرح مجلس دهم داریم.

 

در هر حال بخش های مختلف اقتصاد کشور نیازمند آرامش و ثبات است و دور بودن نرخ ارز از نوسانات شدید می‌تواند این ثبات را تقویت کند. باید دید سیاست های وزارت اقتصاد و صمت برای رام کردن بازار ارز و در نتیجه بازار خودرو چیست و مردم چه زمانی می‌توانند نیاز خود را در بازار خودرو به راحتی تامین کنند.

 

خودرو مدل قیمت (تومان)
پراید 131 1399 140,000,000
پراید 111 1399 156،000،000
پراید 151 1400 167,000,000
تیبا 1400 152,000,000
تیبا2 1400 164.000.000
کوییک معمولی 1400 173.000.000
کوییک اتوماتیک 1400 235،000،000
کوییک R 1399 168,000,000
کوییک R (سفید - مشکی) 1400 174,000,000
ساینا 1400 165.000.000
ساینا پلاس 1400 185.000.000
وانت نیسان بنزینی  1400 262،000،000
وانت نیسان دوگانه سوز 1400 285,000,000
وانت نیسان دیزل 1399 346,000,000
وانت آریسان 1399 196،000،000
پارس سال 1399 265,000,000
پارس سال (سند رهن) 1400 260،000،000
پارس سال 1400 290,000,000
پارس دوگانه سوز 1400 305.000.000
پارس TU5 (سفید) 1399 300.000.000
پارس TU5 (سفید) 1400 322.000.000
پارس TU5 (سفید - سند رهن) 1400 304،000،000
پارس TU5 (نقره ای) 1400 310,000,000
سمند LX (سند رهن) 1400 223،000،000
سمند LX 1400 250.000.000
سمند EF7 1400 278،000،000
سمند دوگانه سوز EF7 1400 290،000،000
سمند سورن 1399 ---
405 GLX دوگانه سوز 1399 237.000.000
405 SLX 1400 275.000.000
اچ سی کراس 1399 400،000،000
206 تیپ 2 1399 237.000.000
206 تیپ 2 (سفید) 1400 255.000.000
206 تیپ 2 (سفید - سند رهن) 1400 235.000.000
206 تیپ 2 (نقره ای) 1400 245.000.000
206 تیپ 5 1399 292.000.000
206 صندوقدار 1400 310.000.000
207 دستی (سقف فلز + فرمان برقی) 1400 334,000,000
207 دستی (پانوراما) 1400 344,000,000
207 اتوماتیک (سقف فلز) 1400 430,000,000
207 اتوماتیک (پانوراما) 1400 442.000.000
دنا معمولی + کروز 1400 330،000،000
دنا پلاس 1399 358،000،000
دنا پلاس 1400 380،000،000
دنا پلاس توربو 1400 436.000.000
دنا پلاس توربو اتوماتیک 1399 447،000،000
دنا پلاس توربو اتوماتیک 1400 470.000.000
هایما S5 1400 680.000.000
هایما S7 1400 760.000.000
هایما S7 پلاس (سفید) 1400 800،000،000
هایما S7 پلاس (مشکی) 1400 805،000،000
جک S3 1400 502.000.000
جک S5 (سفید) 1400 725.000.000
کارا تک کابین 1400 264،000،000
کارا دوکابین 1400 282،000،000

نظر شما