شناسهٔ خبر: 50476322 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

افرادی که با مشکل کنترل‌گری درگیرند، این نمایش را ببینند/ تراوشات ذهنی یک نویسنده در یک کمدی انتقادی

کارگردان نمایش «گونه پرشگرهای جهشی» که این روزها در تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه است، این اثر را دارای تاثیر کاملا مستقیمی روی مخاطبانی دانست که با مشکلاتی خاص مانند کنترل‌گری، زیاده‌روی و... درگیرند.

صاحب‌خبر -

«الهه تنهایی» کارگردان نمایش «گونه پرشگرهای جهشی» که این روزها در تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، این نمایش را اثری اپیک خواند و گفت: از چندین سبک مختلف در گونه پرشگرهای جهشی استفاده شده به‌طوری‌که گاهی کار را رئال و گاهی گروتسک و گاهی پارودی می‌بینیم.

او با اشاره به اینکه «این نمایشنامه به دلیل همگون بودن اتفاقاتش با حال وقت جامعه و اینکه تعلیق در آن وجود داشت به نظرم جذاب رسید و انتخابش کردم.» گفت: گونه پرشگرهای جهشی داستان نویسنده‌ای‌ست که درگیر فضای ذهنی خود بر سر نوشتن قصه شده. در این نمایش شاهد تراوشات ذهنی نویسنده‌ای هستیم که درگیر خودکشی کاراکتر و نیروی بازدارنده اوست ودر پایان شاهد اتفاق جنایی و غیر منتظره هستیم.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: در واقع این نمایش درباره یک نویسنده است که می‌خواهد شروع به نوشتن قصه‌ای کند که در آن سه کاراکتر وجود دارد؛ یک نفر که می‌خواهد خودش را از پشت‌بام به پایین پرت کند، کاراکتر دیگری که مانع انجام این اتفاق می‌شود و نفر سوم هم یک شخصیت آلترناتیو دارد که در چند بُعد مختلف در هر قصه به کار اضافه می‌شود.

تنهایی با تاکید بر اینکه «در واقع ما تراوشات ذهن نویسنده را می‌بینیم که در حالات مختلفش، متفاوت است و به بخش‌های مختلف جامعه اشاره می‌کند و شاهد تاثیر جریان‌های سیاسی و اجتماعی بر احوال نویسنده هستیم.» در ادامه خاطرنشان کرد: در طول قصه، به موضوعاتی پرداخته می‌شود که نویسنده خودش با آن‌ها درگیر است. یعنی فرایند درگیری نویسنده را با چالش‌هایی کلی که بین همه انسان‌ها وجود دارد، به وضوح می‌بینیم. به خصوص، اشاره دارد به هنر نمایشنامه‌نویسی که نویسنده‌های مختلف چطور یک متن را می‌نویسند.

او یادآور شد: در قسمت‌های مختلف، نویسنده وقتی کلاکت را می‌زند، در هر فضای هر کلاکت، کاراکترها را در یک فضا و سبک می‌بینیم. اما در شکل کلی‌اش، این اثر یک کمدی انتقادی است که در قالب تئاتر فاصله‌گذاری (اپیک) اجرا می‌شود.

تنهایی با اشاره به ویژگی‌های نمایش، گفت: گونه پرشگرهای جهشی تاثیر کاملا مستقیمی روی مخاطبانی خواهد داشت که با مشکلاتی خاص مانند کنترل‌گری، زیاده‌روی و... درگیرند. با توجه به اینکه با دغدغه‌های مختلف درگیر است و باعث تفکر می‌شود، این متن بسیار اثرگذار بوده و باعث تفکر در لحظه برای مخاطب می‌شود.

کارگردان گونه پرشگرهای جهشی یکی دیگر از ویژگی‌های نمایش را، کمدی بودن آن خواند که باعث می‌شود هم مخاطبان تئاتری و هم مخاطبان عادی با آن ارتباط برقرار کنند و تصریح کرد: از طرفی، یک‌سری شخصیت‌ها و مکاتب را به شکل دیگری و با زاویه دید جدیدی به ما می‌شناساند. در کنار این‌ها، موسیقی، رنگ، حرکات موزون و... هم یک درون مایه و جان مایه شاد به اثر بخشیده‌اند.

تنهایی در ادامه، با اشاره به اینکه «در اجرا، به نمایشنامه و ساختار اصلی آن وفادار بودیم و البته آن را ایرانیزه کرده و دغدغه‌های خودمان را هم در آن گنجانده‌ایم.» گفت: نمایشنامه «رچ اورلاف» به دنبال روشن کردن تفاوت بین فکر تا گفتار، گفتار تا رفتار و تناقض بین آنها وابسته به شرایط و اکتسابات است.

او ضمن تشکر از بازیگران، عوامل و محمدجواد سخنور تهیه‌کننده این اثر که حامی و پدر معنوی نمایش بوده، گفت: معتقدم این کار قابلیت این را دارد که مخاطب را ۶۰ دقیقه هم‌سو با خود و در آن فضا نگه دارد و مخاطب احساس رضایت و لذت را با هم داشته باشد. امیدوارم افراد بیشتری بدانند این نمایش دارد روی صحنه می‌رود و بیایند و کار را ببینند.

تنهایی در پایان با اشاره به آسیب‌های جدی که به دلیل بیماری کرونا به خانواده تئاتر وارد شد، اظهار امیدواری کرد که در آینده تدابیر مناسبی برای حمایت از این قشر مظلوم و فرهیخته دیده شود.

یادآور می‌شود، «گونه پرشگرهای جهشی» اثری به نویسندگی رچ اورلاف، کارگردانی الهه تنهایی و تهیه‌کنندگی محمدجواد سخنور است که تا ۱۷ آبان در تماشاخانه دیوار چهارم به صحنه می‌رود و محمدجواد بشارت، امید رهبر، حامد سوری و سعید اشراقیان در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

نظر شما