شناسهٔ خبر: 50459965 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ژاوی تیکی تاکای پپ را زنده می‌کند؟ / آقای مهندس به دنبال احیای بارسای تکه‌پاره

به بهانه نزدیک شدن ژاوی به عنوان سرمربی آینده بارسلونا، نگاهی به تاکتیک و آمار این سرمربی 41 ساله اسپانیایی در باشگاه السد بیاندازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، پنج شنبه بعد از ظهر، باشگاه بارسلونا پس از اخراج کومان اعلام کرد که سرخی بارخوان هدایت موقت تیم را برعهده خواهد گرفت تا مدیریت بتواند با گزینه اصلی خود به توافق برسد.(اینجا بخوانید)

طبق گزارش رسانه‌های اسپانیایی، ژاوی سرمربی آینده بارسلونا خواهد بود و به نظر می‌رسد از هفته آینده او هدایت تیم را برعهده خواهد گرفت.

باشگاه السد با اینکه واکنش نشان داده که ژاوی به مدت 2 سال دیگر با این تیم قرارداد دارد ولی رسانه‌های اسپانیایی مدعی شدند که السد می‌خواهد ژاوی در 2 بازی بعدی تیم روی نیمکت بنشیند و پس از بازی مقابل الاهلی قطر و الدحیل می‌تواند ، دوحه را به مقصد بارسلونا ترک کند. 

ژاوی 25 سال در بارسلونا بازی کرد و در سن 35 سالگی راهی قطر شد. او یکی از عناصر اصلی تیم در قهرمانی‌های متوالی تیم بود و حالا می‌خواهد با سیستم خود ، بارسلونای آشفته را به ساحل آرامش برساند.

*توتال فوتبال با ژاوی

ژاوی در مدرسه یوهان کرویف و پپ گواردیولا بزرگ شده و کاری که در باشگاه السد هم انجام داده، نشان می‌دهد که او به شدت علاقه‌مند به تاکتیک «مالکیت» و «تیکی‌تاکا» است. می‌توان گفت که «توتال فوتبال» که از راینوس میشل به کرویف منتقل شد و یوهان آن را در بارسلونا پایه‌گذاری کرد، پس از دوران موفق پپ گواردیولا ، حالا این وظیفه سینه‌ به سینه به ژاوی منتقل شده و باید دید آیا او نیز می‌تواند راهِ مربیان خود را ادامه دهد یا خیر.

برخی مدعی هستند که ژاوی تجربه کمی برای حضور در لیگ‌های اروپایی دارد زیرا 6 سال از زمان خود را وقف در لیگ قطر و فوتبال این کشور کرده است. آنها معتقدند که ژاوی باید پیش از رسیدن به بارسلونا باید در تیم اروپایی اول تجربه و کار بیاموزد و سپس راهی نیوکمپ شود.

پپ گواردیولا در این خصوص صحبت کرد و گفت: ژاوی در این زمان تجربه بیشتری نسبت به من دارد. او سال‌های مربیگری کرده ولی من در تیم بارسای ب مشغول به یادگیری بودم. چیزی که نباید هیچ وقت در دنیای مربیگری فراموش شود، این است که مربیان نتایجی وابسته به بازیکنان خود می‌گیرند. من در زمان خودم بازیکنان فوق العاده‌ای داشتم که یکی از آنان ژاوی بود و یکی دیگر مسی. ما می‌دانستیم که بارسای پسامسی با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو خواهد شد. حالا ژاوی باید با بازیکنان موجود، وضعیت تیم را تغییر دهد.

*بررسی سبک بازی تیمِ ژاوی

یک هفته پیش سایت Coach’s Voice مصاحبه‌ای جذاب با ژاوی را منتشر و او نیز به دقت در خصوص تاکتیک خود صحبت کرد.

وی گفت: برای من واضح است که تیمم باید توپ را در اختیار داشته باشد. مهمترین چیز مالکیت است. زمانی که من بازیکن بودم یا الان که مربی هستم، همه چیز را در مالکیت می‌بینم. تیم باید بتواند با گرفتن توپ در اختیار تسلط بازی را در دست گیرد. من به شدت علاقه‌مند به مالکیت هستم. این حرف من بدین معنا نیست که مالکیت همه چیز است، باید ما بتوانیم با در اختیار گرفتن توپ ، حمله را انجام دهیم و موقعیت ایجاد کنیم.

آمار هم نشان می‌دهد تیم ژاوی در قطر، تیم گلزنی بوده و توانسته در 5 بازی اخیر خود 24 گل به ثبت رساند. چیزی که بارسلونای کومان به شدت مشکل دارد و در زدن ضربات آخر و ساختن موقعیت گل با اشتباه مواجه می‌شود. تیم السد در قطر، 34 بازی متوالی شکست نخورده و در 93 بازی خود در باشگاه السد تنها 16 بار طعم شکست را چشیده است.

سرمربی 41 ساله السد علاقه‌مند به کار با سیستم 3-4-3 و 2-5-3 است و می‌خواهد با 3 دفاع در خط عقب بازی کند. البته یکی از اختلافات بزرگ لاپورتا و کومان بر سر سیستم 3-4-4 بود که سرمربی هلندی علاقه به این موضوع نداشت ولی با فشار مدیریت مجبور شد تا سیستم بازی خود را تغییر دهد. نکته مهم این است که لاپورتا و ژاوی پیش از هر چیزی در خصوص حل این مشکل با هم بحث کنند تا در ادامه مشکلاتی مثل قبل به وقوع نپیوندد.

ژاوی در خصوص سیستم‌هایش البته معتقد است که در هر بازی ممکن است همه چیز را به خاطر سبک بازی حریف تغییر دهد. او گفت: مهمترین چیز این است که بازی را با بیشترین عرض ممکن آغاز کنیم و سعی کنیم بازیکنان را به عمق دفاع حریف برسانیم. برای پیدا کردن این اتفاق باید در تمرینات مرتباً روی مالکیت تمرین کنیم تا این این موضوع ملکه ذهن بازیکنان شود. ما باید بتوانیم تا حد امکان در نیمه زمین حریف بازی کنیم.

او ادامه داد: توپ ، بمب نیست که از آن بترسیم. توپ یک گنج تمام عیار است. باید لذت ببریم که آن را در اختیار داریم. باید داشتن توپ به یک اعتیاد بدل شود و مهمترین و زیباترین چیز این است که با توپ به سمت دروازه‌ حریف حمله کنیم.

*سیستم ژاوی در بارسلونا چه خواهد بود؟

اگر ژاوی از سیستم 3-4-4 و چیزی که لاپورتا به آن علاقه دارد، استفاده کند، به نظر می‌رسد خط دفاعی بارسلونا با زوج «اریک گارسیا» و «رونالد آرائخو» ساخته خواهد شد و در صورت نبود آنها پیکه گزینه سوم تیم خواهد بود.

با توجه به سیستم بازی ژاوی در زوج 2 نفره گارسیا و آرائخو، گارسیا می‌تواند به خط میانی زمین نزدیک شود و به بازیسازی تیم کمک کند. از طرف دیگر آرائخو که سرعت بیشتری دارد می‌تواند مانع ضد حمله تیم حریف شود.

مربی نیازمند عرض است و مشخصاً در تیم بارسلونا، حضور دمبله و فاتی اهمیت پیدا می‌کند. دمبله به نظر در بازی مقابل دیناموکیف آماده خواهد بود و اگر به آن بازی هم نرسید، از هفته آینده در لیست بازیکنان قرار خواهد گرفت. این وینگر که قدرت تکنیکی بالایی دارد و می‌تواند با هر 2 پا بازی کند، مشخصا به ژاوی کمک زیادی خواهد کرد.

اما اگر ژاوی با همان سیستم 3 دفاعه خود وارد بارسلونا شود، این شانس به تیم داده می‌شود که از 2 محور دفاعی استفاده کند. بوسکتس و دی‌یونگ در فاز تدافعی کمک خواهند کرد که «گاوی» و «پدری» در یک سوم میانی زمین حریف خلاقیت بیشتری داشته باشند.

*السدِ ژاوی چرا در لیگ قهرمانان ناکام بود؟

البته یک نکته مهم در اینجا اهمیت دارد و این است که اگر ژاوی در پیاده کردن این سیستم بی نقص بود، باید قهرمان لیگ قهرمانان آسیا می‌شد ولی او می‌تواند به مشکل مشابهی در بارسلونا برای کسب جام اروپایی برخورد کند.

السد در فصل 2019 به نیمه نهایی رسید ولی نتوانست مقابل الهلال به برتری دست یابد. این تیم در بازی رفت در خانه مقابل الهلال تن به شکست 4 بر یک داد و در عربستان با پیروزی 4 بر 2 نتوانست به فینال صعود کند. در لیگ قهرمانان آسیای 2020 نیز در مسابقه تک بازی مقابل نماینده کشورمان باز هم مقابل پرسپولیس ناکام ماند و مقابل گل محمدی تن به شکست داد. در فصل 2021 نیز با اینکه با 10 امتیاز در رده دوم گروهش قرار گرفت ولی به دلیل ضعیف بودن در بین تیم‌های دوم از رسیدن به مرحله بعدی بازماند تا ژاوی در لیگ قهرمانان عملکردی ناموفق به ثبت رساند.

سودش بانیا، کارشناس فوتبال قطر در مصاحبه با پادکست «Siempre Positivo» گفت: انتظارات از السد همیشه این بوده که قهرمان لیگ شود. تحت نظر ژاوی این تیم توانست در فصل 2018-2019 و 2020-2021 قهرمان شود و این تیم پس از 6 سال به صدر جدول قطر دوباره برسد. آنها به آن اندازه نمی‌خواستند که قهرمان آسیا شوند و برایشان لیگ اهمیت بیشتری داشت.

*وظیفه مهم ژاوی در کنار 5 هم‌تیمی سابق 

لاپورتا معتقد است که ژاوی کم‌تجربه ولی اکنون چاره دیگری نیز ندارد. آنها مجبور هستند که به استعداد مربیگری ژاوی اعتماد کنند و امیدوار باشند که او بتواند با کمک ستاره‌های تیم ، آبی‌اناری‌ها را از این وضعیت خفت بار رها سازد.

ژاوی در تیم کنونی بارسلونا با 5 بازیکن هم‌تیمی بوده و اکنون امیدوار است با استفاده از نظر آنها ، شرایط تیم را بهبود بخشد. آلبا، تراشتگن، پیکه، بوسکتس و سرخیو روبرتو می‌توانند در این زمان مهم به ژاوی کمک کنند تا بارسلونا از این وضعیت به ساحل آرامش برسد.

*بازی‌های آینده بارسلونا

بارسلونا امشب با هدایت بارخوان به مصاف دپورتیوو آلاوس، تیم شانزدهم جدول می‌رود و باید در این مسابقه به پیروزی برسد. آنها سه شنبه در اوکراین میهمان دیناموکیف خواهند بود و شنبه هفته آینده به مصاف سلتاویگو خواهند رفت. پس از این بازی، دیدارهای ملی موسوم به «فیفادی» آغاز خواهد شد و در تاریخ 20 نوامبر (29 آبان) بارسلونا دربی کاتالونیا را برگزار خواهد کرد. برخی معتقد هستند که ژاوی در این بازی و در تقابل با اسپانیول قطعاً روی نیمکت آبی ‌اناری‌ها خواهد نشست. 

انتهای پیام/

نظر شما