شناسهٔ خبر: 50457535 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

واشنگتن متهم به پنهان‌کاری اطلاعات افغانستان شد

یک مقام ناظر بر امور دولتی آمریکا، وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون را به پنهان کردن اطلاعات مربوط به تحولات اخیر افغانستان متهم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا، به نقل از خبرگزاری رویترز،  "جان سوپکو" بازرس ویژه امور بازسازی افغانستان، وزارت خارجه آمریکا و وزارت دفاع این کشور را به پنهان کردن اطلاعاتی متهم کرد که قانونگذاران و مردم برای درک مسئله سقوط دولت سابق افغانستان و خروج فاجعه بار نیروهای آمریکایی از این کشور به آن نیاز داشتند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: اگر این اطلاعاتی که وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون پیشتر در انتشار عمومی‌اش مانع ایجاد کرده بودند، منتشر می‌شد، تصویر کاملی از آنچه در ماه اوت در افغانستان رخ داد، مشخص می شد.

با این حال یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عنوان کرد که این نهاد به دلیل نگرانی‌های امنیتی مربوط به اقدامات خروج از افغانستان با هدف حفاظت از هویت شهروندان و سازمانهای افغان شریک ائتلاف غرب، یکسری اقدامات انجام داده بود.

در این میان پنتاگون هنوز موضع گیری در مورد اتهام پنهان کاری اطلاعات مربوط به تحولات اخیر افغانستان نداشته است.

سوپکو در ادامه خاطر نشان کرد، پس از آنکه طالبان کابل را تصرف کرد، وزارت خارجه آمریکا از وی درخواست کرد تا دسترسی‌های آنلاین به یکسری گزارش های خاصی که وی برای تضمین امنیت افغان‌های همکار واشنگتن منتشر کرده، به طور موقت تعلیق شود.

بازرس ویژه بازسازی امور افغانستان خاطر نشان کرد: وزارت خارجه آمریکا هرگز نتوانست توضیحات مناسبی در مورد تهدیدها علیه افرادی که من در گزارش‌هایی عنوان کرده بودم، ارائه کند.

وی همچنین افرود، پنتاگون از سال ۲۰۱۵ مانع از انتشار عمومی یکسری اطلاعاتی شد که به درخواست دولت قبلی افغانستان بود.

سوپکو عنوان کرد که این اطلاعات از جمله اطلاعات مربوط به تلفات و قدرت یگان ها برای مشخص شدن اینکه آیا نیروهای امنیتی افغان یک قوای جنگی واقعی هستند یا یک نیروی پوشالی، لازم بود.

پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا و خروج پر حاشیه این کشور از افغانستان باعث شد تا کمیته‌های مختلف کنگره آمریکا که تحت تسلط دموکرات‌ها قرار دارند، خواهان تحقیقات گسترده در خصوص حضور آمریکا در افغانستان شوند.

جمهوری خواهان، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را مقصر هرج و مرج و تنش در افغانستان می‌دانند اما دموکرات‌ها می‌گویند قصد دارند تمام تاریخچه بیست ساله حضور آمریکا در افغانستان را بررسی کنند.

رئیس جمهوری آمریکا برای خاتمه طولانی ترین جنگ این کشور، ۱۷ روز تاریک و دلهره آور را برای آمریکایی ها و جهان و پایانی مرگبار و پر از درد و رنج را برای مردم افغانستان رقم زد تا در واقع پایان پروژه ناکام "ملت سازی" آمریکا را اعلام کند.

بیشتر بخوانید:

  • ایران هراسی آمریکا ادامه دارد/ صنعت پهپادی هم تحریم شد
  • سی‌ان‌ان:هیچ فشار زمانی برای انجام مذاکرات بر روی ایران نیست

برچسب‌ها:

نظر شما