شناسهٔ خبر: 50453601 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

انتقاد "سیگار" به مخفی‌کاری وزارت‌ خارجه و دفاع آمریکا درباره افغانستان

یک دیده‌بان دولت آمریکا، وزارت امور خارجه و پنتاگون را به سرکوب اطلاعات مورد نیاز قانونگذاران و مردم برای درک دلایل سقوط دولت پیشین و ارتش افغانستان و خروج پرهمهمه نظامیان آمریکایی متهم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان سوپکو، بازرس کل ویژه در امور بازسازی افغانستان (سیگار) اعلام کرد: تصویر کاملی از آنچه در اوت اتفاق افتاد و تمامی نشانه‌های هشداری که می‌توانست نتیجه را پیش‌بینی کند، تنها در صورتی افشا خواهد شد که آن اطلاعاتی که وزارت دفاع و وزارت امور خارجه جلوی انتشار آن را گرفته‌اند، در دسترس قرار بگیرد.  

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، این وزارتخانه درخواست داد تا به علت نگرانی‌های امنیتی مرتبط به تلاش خروج از افغانستان، بخشی از اطلاعات به صورت موقت برداشته شود تا اطلاعات شناسایی از دسترس عموم حذف شده و از هویت افغان‌ها و سازمان‌های شریک افغان حفاظت به عمل آید.  

این سخنگو با بیان اینکه "سیگار" مجوز احیای این گزارش‌ها را دارد، گفت: اطلاعات شناسایی تنها جزئیاتی است که برای حفاظت از آنها تلاش شد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اما هنوز اظهارنظری نکرده است.

بازرس کل ویژه در امور بازسازی افغانستان در جمع خبرنگاران گفت که بعد از تصرف کابل به دست طالبان، وزارت خارجه آمریکا از او خواست تا به طور موقت دسترسی آنلاین به برخی گزارش‌هایی را بردارد که او منتشر کرده بود. آنها به امنیت افغان‌های مرتبط به آمریکا اشاره داشتند.  

جان سپکو با بیان اینکه با "بی‌علاقگی" اقدام به قطع دسترسی به این اطلاعات کرد، گفت: وزارت خارجه آمریکا هرگز نتوانست به تهدیدات خاصی علیه افرادی که نامشان در گزارش‌های ما آمده بود، اشاره کند. وزارت خارجه به تازگی خواسته است ۲۰۰۰ آیتم باقیمانده در وب‌سایت سیگار هم ویرایش شود. برخی درخواست ها عجیب و غریب است، مثل درخواست حذف نام اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان از گزارش‌ها.

پس از بررسی‌ها، این نهاد تنها چهار مورد را قابل ویرایش ارزیابی کرد و باقی موارد همچنان در دسترس باقی ماند. سپکو با بیان اینکه کنگره او را به بررسی فروپاشی دولت و ارتش تحت حمایت آمریکا در افغانستان ملزم ساخته، گفت پنتاگون از سال ۲۰۱۵ طیفی از اطلاعات را به درخواست دولت سابق غنی در دسترس عموم قرار نداده است.

او گفت که بیشتر آن اطلاعات شامل آمار تلفات و توان یگان‌ها، "تمام چیزی بود که شما برای دانستن اینکه آیا نیروهای امنیتی افغان جزو نیروهای مبارز واقعی هستند یا نیرویی سست‌بنیاد، مشخص می‌کرد."

انتهای پیام  

برچسب‌ها:

نظر شما