علی عباسی مربی رشته تعمیر تلفن همراه سازمان آموزش فنی و حرفهای در گفت وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص معرفی این رشته اظهار کرد: رشته تعمیرات تلفن همراه یکی از رشتههای زیر مجموعهی الکترونیک است، در این رشته استانداردهایی ارائه میشود که بعد از گذراندن آنها میتوان وارد بازار کار شد و کسب تجربه کرد.
وی افزود: در حقیقت بخشی از این استانداردها در قالب دانش تئوری و بخش دیگر شامل مهارت آموزی است و همان استانداردهایی که افراد به صورت تئوری آموزش دیده اند را در قالب مهارتهای کاربردی آموزش خواهند دید.
عباسی گفت: افرادی که برای مهارت آموزی در این رشته شرکت میکنند حداقل باید از رشتههای فنی همانند دیپلم رشته ریاضی و فیزیک، تجربی یا هنرستان باشند که بتوانند درک بهتری از روابط و استانداردها داشته باشند. اگر فردی در رشتههای مهندسی آموزش دیده باشد مسلما درک بهتری از استانداردها خواهد داشت.
وی ادامه داد: افراد دیگری که در رشتههای ذکر شده تحصیل نکرده اند نیازمند دروس پیش نیاز همانند الکترونیک هستند در غیر این صورت باید درک خوبی از ریاضیات داشته باشند تا بتوانند مهارتهای الکترونیک را آموزش ببینند.
عباسی یادآور شد: سازمان آموزش فنی و حرفهای طبق استانداردهای بین المللی سه سطح تعمیرات را دارد. در سطح اول فرد بدون آن که دستگاه را باز و بسته کند فعالیتهای نرم افزاری و کارهای تعمیراتی را آموزش خواهد دید، در سطح دو تعویض قطعات آموزش داده خواهد شد به این معنی که فرد اجزای اصلی تشکیل دهندهی موبایل را فرا خواهد گرفت، همچنین هنرجو یاد میگیرد اگر این قطعات خراب شوند ممکن باعث ایجاد چه ایرادی در دستگاه شوند؟
وی افزود: در سطح دوم تعویض کاری آموزش داده خواهد شد که شامل تعویض تاچ دستگاه (صحفه لمسی) صفحه نمایشگر دستگاه، دوربین و بلندگوی موبایل، باتریهای داخلی، مادربرد دستگاه میشود.
عباسی بیان کرد: در سطح سوم که الکتریکال محسوب خواهد شد، تخصص اصلی فرد در این مرحله نمایش داده میشود و شامل سخت افزار دستگاه خواهد شد، فرد در این مرحله میتواند مادربرد را عیب یابی و تعمیر کند، سه سطحی که سازمان آموزش فنی و حرفهای در حال ارائه دادن آن است طبق استانداردهای بین المللی است و فردی که قصد ورود به بازار کار را دارد باید دارای استانداردهای لازم و ذکر شده باشد تا بتواند برای کارهای بیشتر کسب تجربه کند.
وی گفت: افرادی که در سازمان آموزش فنی و حرفهای تحت آموزش قرار میگیرند به بازار کار معرفی خواهند شد، شرکتهایی وجود دارند که نیروهایشان را بر اساس آموزشهای انجام شده طبق استانداردها جذب میکنند و سپس آموزشهای تخصصی و تجربیات را خود به افراد و نیروهایشان ارائه میدهند.
عباسی بیان کرد: افرادی که کسب و کار شخصی و یا کارگاه خود را شروع و راه اندازی میکنند در درجهی اول برای بدست آوردن جواز کسب نیاز به مجوز سازمان فنی و حرفهای دارند، افراد باید مدارک سازمان فنی و حرفهای را ارائه دهند تا بتوانند جواز کسب را دریافت کنند.
وی ادامه داد: فرد هنگامی که کارگاه خود را راه اندازی میکند با اعطای مدارک فنی و حرفهای به بانک میتواند وامهای اشتغال زایی را دریافت کند، کانالهایی وجود دارد که به واسطهی آن هنرجویانی که نزد ما آموزش دیده اند حمایت و پشتیبانی خواهند شد.
عباسی اظهار کرد: افرادی که کارگاه خود را راه اندازی کرده اند اگر در حین راه اندازی با مشکلی از نظر کسب و کار، مسائل فنی مواجه شوند این دسته از افراد را تا هنگام رفع مشکل و موانع حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد.
وی ادامه داد: هنگامی که کارآموزان گواهینامه مهارت خود را دریافت کنند به چند حالت میتوانند وارد بازار کار شوند، حالت اول شخص توانایی مالی دارد و مغازهی شخصی خود و ابزار آلات را تهیه میکند و مهارتها را از قبل آموخته در این شرایط میتواند کار شخصی خود را شروع کند.
عباسی گفت: به هنرجویان توصیه میشود قبل ازقرار گرفتن در محیط به مدت چند ماه کارآموزی را گذرانده باشند تا با جو بازار آشنا شوند، در آکادمیها ممکن است جو بازار وجود نداشته باشد، ارتباط با مشتری، نحوه پذیرش کارها از سوی سازمان آموزش فنی و حرفهای آموزش داده خواهد شد، اما چون در جو آن قرار ندارند به این افراد توصیه میکنیم که مدتی در تعمیرگاهی برای با هدف بدست آوردن تجربه فعالیت داشته باشند و بعد کسب و کار شخصی خود را راه بیاندازند.
وی بیان کرد: افرادی که توانایی مالی برای راه اندازی کسب و کار خود را ندارند، اگر سازمان آموزش فنی و حرفهای از افراد در طول دوره راضی باشد، افراد منتخب توسط سازمان به مراکز و شرکتها معرفی خواهند شد، در بعضی موارد فرد میتواند نسبت به معرفی خود به مراکز و سازمانها اقدام کند.
عباسی یادآور شد: در حال حاضر آماری بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ شرکت در کشور وجود دارد که خدمات پس از فروش تلفن همراه را ارائه میدهند و این شرکتها همیشه به نیروی فنی نیاز دارند، اگر افراد جویای شغل آموزش دیده، فرمهای مربوطه را پر کرده و پس از انجام تست و تایید تخصصها در حد و حدود استانداردها میتوانند در این شرکتها بدون داشتن توانایی مالی بالا استخدام شوند.
عباسی گفت: بعضی از کارآموزان وجود دارند که به دلایل مختلف از جمله یادگیری صرف و کسب تجربه، دارا بودن شغل، دغدغههای تحصیلی برنامهای برای ورود به بازار کار ندارند، ما نباید از این دیدگاه نگاه کنیم که تمام افراد شرکت کننده در دورهها قرار است جذب بازار کار شوند، به جرات میتوان گفت تعداد اندکی هستند که پیگیر ورود به بازار کار و اشتغال زایی هستند.
وی ادامه داد: بیشتر تمرکز سازمان آموزش فنی و حرفهای بر روی اشتغال زایی همان تعداد محدودی که جویای کار هستند خواهد بود، در صورت نیاز و تمایل کارجویان مشاوره رایگان ارائه خواهد شد، افرادی وجود دارند که با وجود کسب مدرک، سطح اطلاعات خود را با تلاش ارتقا نداده اند در صورت تمایل فرد کمک خواهیم کرد که او جذب بازار کار شود.
عباسی در خصوص رقبای کشور ایران در این رشته گفت: کشورهایی همانند چین و هند که در بحث تعمیرات تلفن همراه توانمند هستند، به ویژه کشور چین که مهد تکنولوژی است تماما ایرادها ابتدا در چین مشخص و بعد وارد کشورهای دیگر میشود، اما ایران از سایر کشورها عقب نیست و به محض ارائه شدن راه حل برای مشکل دستگاهی سریعا به کشور منتقل میشود، در این حوزه کشور ایران رقیب جدی ندارد به این دلیل که در آموزشهایی که در مراکز مختلف وجود دارد افرادی حضور داشتند که از کشور عراق، پاکستان، برای آموزش مراجعه کرده بودند.
وی گفت: ایران در حوزهی تعمیرات بی رقیب است، به ویژه که در چند سال اخیر با افزایش قیمت دستگاهها روبه رو شده ایم و مردم به تعمیر موبایلهای خود روی آورده اند، به هر حال دانش تعمیرات هم گستردهتر شده است و نسبت به کشورهای همسایه و دنیا قدرتمندتر و بهتر دارد انجام میشود.
عباسی بیان کرد: به جرات میتوان گفت تخصصی که فرد در ۵ تا ۶ سال میتوانست بدست بیاورد در حال حاضر با گذشت مدت زمان کمتر از ۲ تا ۳ سال دارای تخصص و توانمندی لازم شود، این رشته صرفا میتواند فقط برای تعمیرات موبایل نباشد و کاربردهای بسیاری از جمله مونتاژ بردهای الکترونیکی، تعویض قطعات روی مادر برد، تعویض قطعات اس ام دی، تعویض آی سی آی که نصب سطحی شده اند، تعویض این قطعات مهارت خاص خود را نیاز دارد و سازمان فنی و حرفهای این تخصصها را انتقال خواهد داد.
وی ادامه داد: کارآموز اگر بتواند مهارت ری ورک (تعویض قطعات روی مادر برد) به صورت کامل آموزش ببیند میتواند به مونتاژ کاری قدرتمند تبدیل شود، موبایل دستگاهی است که چندین دستگاهها را از جمله دوربین، کنسول بازی، پخش کننده صداو تصویر را در خود دارد به همین دلیل اگر فرد دانشهای مربوط به این حوزه را یاد بگیرد، میتواند وارد بازارهای دیگر کار هم شود.
عباسی در خصوص هزینه راه اندازی کارگاه و کسب و کار فرد آموزش دیده گفت: هزینهها بر اساس جایی که فرد قصد دارد تخصص اش را ارائه دهد متفاوت خواهد بود، اگر مکان و فضای کارگاهی، دکوراسیون و مسائل بازاریابی را در نظر نگیریم برای راه اندازی و تجهیز کردن کارگاه تعمیرات موبایل در پایینترین سطح با مبلغ ۱۵ میلیون تومان فرد میتواند کارگاه سادهای را راه اندازی کند.
وی ادامه داد: در صورت راه اندازی کارگاه به صورت تخصصی اگر برند ویژه ای، چون دستگاه اندروید باشد مبلغی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون هزینه دارد، اما اگر فرد قصد راه اندازی کارگاه تعمیرات دستگاه آیفون را داشته باشد به مبلغی بالای ۵۰ میلیون تومان نیاز دارد تا بتواند این کارگاه را تجهیز کند، همچنین این مبلغها بابت تجهیزات تخصصی عنوان شده و جدای از مسائل دکوراسیون و آماده سازی فضا است.
عباسی اظهار کرد: استقبال هنرجویان بسیار زیاد است، تا حدی که سازمان آموزش فنی و حرفهای به دلیل محدودیت در ظرفیت این رشته مجبور است آزمون ورودی برگزا و این افراد را پذیرش و گزینش کند، از آنجایی که این رشته جزو رشتههای صنایع هایتک یا همان فناوریهای پیشرفته، زود بازده و درآمد زا است که گروههای وسیعی به آن علاقه دارند و هزینه راه اندازی کسب و کار آن معقول است موجب استقبال بالای افراد از این رشته شده است.
وی ادامه داد: کرونا بی شک بر روی تمامی کسب و کارها تاثیر گذاشته است، اما سازمان فنی و حرفهای تمام تلاش خود را برای کاهش اثرگذاری کرونا انجام داده، به طور مثال با توجه به اینکه ظرفیتها محدود و یا نصف شده اند، تعداد شیفتهای آموزشی نیز افزایش پیدا کرده اند تا افراد طبق همان شرایطی که در گذشته پذیرش شده اند و با همان تعداد نفرات آموزش را در کارگاهایمان برقرار کنیم.
عباسی گفت: فشار کاری ما افزایش پیدا کرده، اما در حقیقت از لحاظ تعداد مشکلی نداشته ایم و سرویس دادن به هنرجویان را به هیچ وجه محدود نکرده ایم، آموزشهای سازمان آموزش فنی و حرفهای شامل تئوریک، مهارتی و عملی است که به دلیل شرایط کرونا یک سری زیر ساختهای آنلاین ایجاد کردیم تا مباحث تئوریک را به هنرجویان ارائه دهیم، در فضاهایی که محدودیت برای اجرا وجود داشت و، اما جاهایی که نیاز به یادگیری مهارتها بود به هیچ وجه محدود نکردیم و برای آنها کارگاه برگزار کردیم
وی اظهار کرد: تنها مشکلی که میتوان به آن اشاره کرد بحث تعطیلیها است که برای آموز رشتهای آن را دچار مشکل خواهد کرد، برای مثال رشتهای که در مدت زمان ۳ ماه میتوان را آموزش داد مدت زمان آن در شرایط کرونایی به ۶ ماه افزایش پیدا کرده است.
بیشتر بخوانید: