شناسهٔ خبر: 50442402 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خبرگزاری وفا خبر داد؛

دیدار محمود عباس با رئیس جمهور سوئیس

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، دیروز پنجشنبه در مقر ریاست این تشکیلات در رام الله با گای پارملین رئیس جمهور سوئیس دیدار و گفتگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری فلسطینی «وفا»؛ در ابتدای این دیدار محمود عباس ضمن خیرمقدم به رئیس جمهور سوئیس، اظهار داشت: از سفر شما به فلسطین تشکر می‌کنیم و از حمایت شما از مردم فلسطین در همه سطوح سیاسی، اقتصادی، مالی و بشردوستانه تشکر می‌کنیم.
محمود عباس همچنین اظهار داشت: من با رئیس جمهور سوئیس در مورد وضعیت و شرایط سیاسی چه در مورد ادامه شهرک سازی ها، و مصادره زمین‌ها و چه در مورد کشتار شهروندان فلسطینی در سرزمین‌های فلسطین به دست شهرک نشینان صهیونیست صحبت و تبادل نظر کردم.
وی افزود: ما همچنین در مورد تلاش اسرائیلی‌ها برای اخراج ساکنان محله الشیخ جراح و برگزاری مراسم مذهبی غیرقانونی آن‌ها در مسجد مبارک الاقصی و همچنین موضع دولت اسرائیل در قبال سازمان‌های حقوق بشر فلسطینی گفتگو و تاکید کردیم که سازمان‌های حقوق بشر فلسطینی به مسائل بشردوستانه می‌پردازند و طبق قوانین فلسطین، فعالیت می‌کنند و مقامات اسرائیل به هیچ وجه حق دخالت در امور آن‌ها را ندارند.
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین ادامه داد: ما همچنین در مورد راه حل‌های سیاسی آینده و راه حل دو کشوری صحبت کردیم و به همین مناسبت از همه کشور‌های جهان که چشم انداز و راه حل دو کشوری را به رسمیت می‌شناسند و اسرائیل را نیز به رسمیت می‌شناسند می‌خواهم که کشور فلسطین را نیز به رسمیت بشناسند.
محمود عباس گفت: «ما با دولت آمریکا در تماس هستیم و سخنان خوبی از جو بایدن رئیس جمهور این کشور شنیده‌ایم، سخنان خوب بایدن در مورد حمایت او از راه‌حل دو کشوری، احترام به وضعیت موجود در مسجد الاقصی، مخالفت با آوارگی ساکنان قدس، و مخالفت با فعالیت‌های شهرک‌سازی و همه اقدامات یکجانبه (از سوی اسرائیل) است».
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین افزود: این اقدامات یکجانبه را تنها اسرائیل انجام می‌دهد، و ما هیچ اقدام یکجانبه‌ای انجام نمی‌دهیم.
وی افزود: ما همچنین با رئیس جمهور سوئیس صحبت کردیم که سخنان خوب به ویژه در مورد بازگشایی کنسولگری آمریکا در شرق قدس نیاز به اجرای عملی و واقعی دارد.
محمود عباس در رابطه با انتخابات فلسطین ادامه داد: ما آن را لغو نکردیم، بلکه آن را به تعویق انداختیم تا مشارکت ساکنان قدس در آن تضمین شود. اما درباره آشتی ملی، ما به مشروعیت بین الملل پایبندیم و از پیشنهاد ایجاد یک دولت وحدت ملی استقبال می‌کنیم.
محمود عباس همچنین اظهار داشت: شرایط کنونی بسیار خطرناک است و ما دست خود را به سوی اسرائیلی‌ها دراز می‌کنیم تا اقدامات اعتمادسازی را انجام دهیم و سپس مسیر سیاسی را بر اساس چشم انداز راه حل دو کشور آغاز کنیم، در غیر این صورت راه‌های دیگری هم داریم. گزینه‌هایی خواهیم داشت و در اینجا تأکید می‌کنم که هرگز به خشونت متوسل نخواهیم شد که این سیاست ما نیست، اما نمی‌توانیم برای همیشه تحت اشغال باشیم، به خصوص که ما تنها مردم جهان هستیم که تحت اشغال هستیم.
وی ادامه داد: من از این دیدار با رئیس جمهور سوئیس خوشحالم و از حمایت و کمکی که سوئیس انجام می‌دهد و موضع سیاسی آن خرسندم. ما می‌گوییم که سوئیس می‌تواند نقش مهمی در روند صلح داشته باشد و از هر تلاشی که انجام دهد استقبال می‌کنیم.
رئیس جمهور سوئیس نیز به نوبه خود گفت: این سفر تصویر خوبی از قدرت روابط دوجانبه است که ما را به هم پیوند می‌دهد، زیرا همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های انسانی و اقتصادی افزایش یافته است.
وی افزود: اخیرا تصمیم گرفتیم همکاری اقتصادی خود با تشکیلات خودگردان ملی فلسطین را با راه اندازی شورای تجاری سوئیس-فلسطین در سال گذشته، افزایش دهیم.
رئیس جمهور سوئیس ادامه داد: ما معتقدیم حضور حرفه‌ها برای جوانان باعث افزایش ثبات منطقه می‌شود و این امر از طریق برنامه همکاری با خاور نزدیک انجام می‌شود و سوئیس در نظر دارد فرصت‌های بیشتری را برای جوانان در زمینه‌های پیشرو بودن، خلاقیت و دیجیتالی شدن فراهم کند.
وی ادامه داد: با این حال، ایجاد افق سیاسی در راس نگرانی‌های سوئیس است و سوئیس متعهد به حمایت از گفتگو بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی هاست، زیرا اقدامات اقتصادی اگر بخشی از تلاش‌های سیاسی نباشد، نمی‌تواند از خشونت جلوگیری کند. از این رو فراخوان خود را برای احترام به قوانین بین‌المللی و راه‌اندازی یک فرآیند سیاسی که اصل کشمکش‌ها را هدف قرار دهد، تجدید کردیم.
وی گفت: «ما از تشکیلات خودگردان فلسطین می‌خواهیم به دو دستگی‌های موجود پایان دهد و تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات ملی فلسطین را افزایش دهد».
گای پارملین افزود: کشور من از راه حل دو کشوری حمایت می‌کند و پیشنهاد داده است که از روابط سوئیس برای کشاندن دو طرف به میز مذاکره استفاده کند.
رئیس جمهور سوئیس ادامه داد: من مشتاقانه منتظر دیدار با برخی از کارآفرینان فلسطینی، اعضای شورای تجارت مشترک سوئیس و فلسطین، برای بحث درباره برخی ایده‌ها برای توسعه برخی شرکت‌های نوپا هستم.
در این دیدار نبیل ابو ردینه معاون نخست وزیر و وزیر اطلاع رسانی دولت تشکیلات خودگردان فلسطین، خالد العسیلی وزیر اقتصاد ملی، مجدی الخالدی مشاور دیپلماتیک رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و محمود الهباش قاضی القضات فلسطین حضور داشتند.

نظر شما