شناسهٔ خبر: 50440970 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خسارت بیش از ۱۶۱ هزار میلیاردی به بخش کشاورزی کرمان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: بیش از ۱۶۱ هزار میلیارد تومان طی هفت ماه گذشته، به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: از اوایل فروردین امسال تا ابتدای آبان ماه بیش از ۱۶۱ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از عواملی مانند سیل و بارندگی، تگرگ، زمین لرزه، خشکسالی، سرمازدگی، برف و یخبندان، آفات و امراض، باد و طوفان و ... به بخش کشاورزی استان کرمان وارد شده است.

او افزود: در جریان بلایای طبیعی در استان، مراتع به شدت آسیب دید و کاهش علوفه سبب آسیب به دام عشایر، دامداری‌های سبک و خسارت سنگینی درحوزه دام وارد شد.

سعیدی با بیان اینکه در باغات، کاهش بارندگی و تغییرات اقلیمی سبب سرمازدگی شد، بیان داشت: طی ابتدای سال، بیش از ۵۰ هزار تن محصول پسته استان آسیب دید، در باغات گردو ۸ هزار تن گردو از بین رفت و سایر میوه‌های سردسیری نیز در اثر سرمازدگی آسیب دیدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: در ادامه گرمازدگی هم در باغات داشتیم که باعث خسارت شد در پسته علاوه بر اینکه محصول امسال از بین برود، محصول سال آینده نیز به مرحله نابودی رسید و در حوزه سایر درختان سردسیری هم خسارت بوده است.

سعیدی افزود: در حوزه زراعت خسارتی که امسال به محصولات گندم، جو، کلزا و ... وارد شد بی سابقه بود، طوری که بیش از ۳۳ تا ۳۵ درصد کاهش تولید را داشتیم.

او تصریح کرد: سایر عوامل مثل تگرگ، سیل و طوفان هم در بعضی نقاط با ایجاد سیلاب باعث گل و لای و خسارت شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: در مجموع عوامل خسارت زایی که به محصولات کشاروزی استان وارد شده، خسارتی معادل بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان در پی داشته است.

عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان

او افزود: توصیه می‌شود کلیه بهره برداران بخش کشاورزی محصولات خود را بیمه کنند؛ ولی با توجه به خسارت زیاد بیمه نیز چندان پاسخگوی نیست.

سعیدی افزود: بحث بیمه نیازمند بازبینی است تا خسارت بیشتری جبران شود که این مهم با تعامل خوبی که بین بیمه گزار و کشاورزان صورت می‌گیرد، قطعاً تاثیر گذار است.

او تصریح کرد: اقداماتی که سازمان جهاد کشاورزی برای حمایت از بهره برداران بخش کشاورزی انجام داده است، در حوزه دام، خرید دام مازاد دام در دستور کار قرار گرفته است که شرکت پشتیبانی امور دام خرید را انجام می‌دهد.

سعیدی با اعلام اینکه دامداران می‌توانند دام مازاد خود را به شرکت پشتیبانی امور دام بفروشند، بیان کرد: در قبال هر کیلو گوشت که تحویل بدهند سه کیلو جو یارانه‌ای دریافت می‌کنند.

او گفت: همچنین توزیع نهاده‌هایی مثل جو و کنسانتره طی شش ماه نخست سال به مقدار کافی (بیش از کل سال ۹۹) در اختیار دامداران قرار گرفت.

سعیدی افزود: خسارت وارده به بهره برداران کشاورزی زیاد است و برای جبران خسارت نیاز به تسهیلات بانکی هستیم که در اختیار کشاورزان قرار بدهیم که اگر ازکشاورزان حمایت شود در تولیدات سال بعد هم می‌تواند موثر باشد.

او با تأکید بر اینکه ما باید تسهیلات بانکی در اختیار کشاورزان قرار دهیم، تصریح کرد: کشاورزان ما نیازمند سرمایه در گردش هستند تا مزارع و باغات خود را حفظ کنند و با توجه به محدودیت منابع آبی در استان توصیه می‌شود که بهره برداران تولیدات خود را توسعه ندهند بلکه با جایگزینی گیاهان کم آب به جای گیاهان با آب مصرف بالا و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای ثروت آفرینی بیشتری برای خود به ارمغان آورند.

انتهای پیام/ب

نظر شما