شناسهٔ خبر: 50437226 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس جامعه مدرسین:

تکریم امامزادگان حرکتی مقدس از سوی اوقاف است

قم - ایرنا - رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برگزاری کنگره امامزاده یحیی بن زید(ع) گفت: جریان معرفی و تکریم امامزادگان، حرکتی مقدس از سوی سازمان اوقاف و باقیات الصالحات برای دست اندرکاران این کنگره‌ها می‌باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری روز پنجشنبه در دیدار معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و دست اندرکاران کنگره بین‌المللی بزرگداشت یحیی بن زید اظهار داشت: شیوه قرآن علاوه بر برنامه‌های تبلیغی مربوط به دین اسلام، معرفی الگوهای شایسته از بین اولیاءالله است زیرا این امر تاثیر فراوانی بر تهذیب و خودسازی انسان‌ها دارد.

وی افزود: قرآن کتاب قصه نیست ولی داستان زندگی و دعوت انبیای الهی را ذکر کرده و درس زندگی از لابه‌لای این قصه‌ها به بندگان می‌دهد.

امام جمعه قم با بیان اینکه معرفی الگوهای موفق تاثیرگذاری بالایی دارد گفت: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند همواره عالمان با عمل خود نقش‌آفرین بوده‌اند نه صرف عالم بودن، که این امر نشان‌دهنده اهمیت الگوپردازی از کسانی است که نه تنها سخن خوب می‌گویند، بلکه عمل و کردار آنها مبیّن گفتارشان است.

وی ادامه داد: بُعد عملی رفتار پیامبر اسلام را در یک طرف و ۲۳ سال تبلیغ کلامی ایشان را هم می‌توان در سوی دیگر قرار داد و این امر نشان‌دهنده اهمیت و تاثیرگذاری رفتارها بر انسان‌ها است.

حسینی بوشهری با بیان اینکه لازم است سازمان‌هایی مانند اوقاف و امور خیریه، سیره انبیای الهی را از دل آیه‌های قرآن استخراج و به صورت موضوعی و دسته‌بندی شده در اختیار عموم جامعه قرار دهند گفت: برگزاری همایشی مانند بزرگداشت امامزاده یحیی بن زید(ع) در راستای همین فرهنگ قرآنی یعنی معرفی الگوهای برتر است.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: قرآن کریم الگوهای مختلفی را از ادیان و اقوام مختلف و از بین زنان و مردان معرفی می‌کند و هدف از این کار، نشان دادن الگوهای رفتاری شایسته در هر موقعیت زمانی و مکانی است.

وی ادامه داد: منش و رفتار عالمان سازنده است و حرکت سازمان اوقاف در معرفی امامزادگانی که هر یک جزو نوادر و عالمان دوران خود بوده‌اند، قابل قدردانی است.

حسینی بوشهری با اشاره به شخصیت و اقدامات گسترده امامزاده یحیی بن زید(ع) گفت: صحیفه سجادیه به عنوان کتابی جامع از ادعیه، همواره مورد توجه و علاقه مسلمانان اعم از شیعه و اهل سنت و سایر فرق بوده و در کنار نهج البلاغه و بعد از قرآن کریم، جزو سه کتاب مهم دنیای اسلام محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: یحیی بن زید که خود شهید راه حق بوده و اجداد او نیز همگی شهید شده‌اند شخصیتی بزرگوار و تاثیرگذار بوده و برگزاری همایشی برای گرامیداشت او، باقیات الصالحاتی برای دست اندرکاران و سازمان اوقاف خواهد بود.

حسینی بوشهری تاکید کرد: لازم است مقاله‌ها و کتاب‌هایی که در حاشیه این همایش منتشر می‌شوند با محوریت شخصیت امامزاده یحیی بن زید و مبتنی بر معرفی سیره اهل بیت عصمت و طهارت باشند.

هدف‌گذاری کنگره امامزاده یحیی بن زید(ع) وحدت همه مسلمانان است

دبیر علمی کنگره امامزاده یحیی بن زید نیز گفت: این همایش نقش موثری در وحدت میان شیعه و سنی و سایر فرق شیعه می‌شود.

محمد حسین رجبی دوانی اظهار داشت: برگزاری این کنگره از چند منظر دارای تاثیرگذاری بالایی است، نخست اینکه موجب تکریم فرهنگ و مکتب اهل بیت(ع) شده و دیگر اینکه آشنایی مردم ایران و دیگر نقاط جهان را با امامزادگان شاخص مدفون در کشورمان را افزایش می‌دهد ضمن اینکه در زمینه پژوهش‌های علمی نیز جریانی موثر را به وجود می‌آورد.

وی افزود: همایش‌های متعددی در مورد دانشمندان و چهره‌های ماندگار معاصر برگزار شده ولی بسیاری از امامزادگان که نقش تاثیرگذاری در احیای فرهنگ تشیع و رسیدن این میراث گرانقدر به ما داشته‌اند مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی بزرگداشت امامزاده یحیی بن زید(ع) با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه و اداره کل اوقاف استان گلستان، متولی برگزاری این همایش هستند گفت: تلاش برای رفع اختلاف با اهل سنت در سطح گسترده‌ای صورت گرفته ولی نمونه این اقدامات در مورد فرق مختلف تشیع دیده نمی‌شود در حالیکه شیعیان غیر اثنی عشری هم به امامزادگانی همچون یحیی بن زید(ع) علاقه فراوانی دارند و همین امر می‌تواند نقطه اشتراکی برای جذب آنها به تشیع امامیه باشد.

حرم امامزاده یحیی بن زید به محور فعالیت‌های فرهنگی تبدیل شده است

مدیرکل اوقاف استان گلستان نیز در سخنانی بیان داشت: بقعه متبرک امامزاده یحیی بن زید(ع) به محلی برای فعالیت‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی و قرآنی تبدیل شده است.
 
حجت‌ الاسلام روح‌ الله سلیمانی ‌فرد افزود: جای همایشی برای معرفی این شخصیت تاثیرگذاری تاریخی در کشورمان خالی بود ولی‌ به یاری خدا با همت سازمان اوقاف، شاهد برگزاری کنگره‌ای با محوریت ایشان خواهیم بود.

وی افزود: امامزاده یحیی بن زید خود یکی از شهیدان مبارزه با دستگاه جور هستند و پدر بزرگوار و اجدادشان هم در همین راه به شهادت رسیدند، ایشان الگویی جامع برای نسل امروز هستند و ابعاد علمی کارهایشان نیز به خوبی تبیین شود.

نقش موثر حضرت یحیی بن زید(ع) در حفظ و روایت صحیفه سجادیه

امام جمعه گنبد کاووس نیز گفت: امامزاده یحیی بن زید(ع) متن صحیفه سجادیه را به متوکل بن هارون بلخی، از راویان حضرت صادق سپرد و باعث آشکار شدن و روایت آن شد.
 
حجت‌الاسلام محمود ترابی اظهار داشت: بقعه متبرک این امامزاده واجب التکریم در شهر گنبد کاووس، محل مورد احترامی برای شیعیان و اهل سنت است و کرامات فراوانی هم از ایشان به ثبت رسیده است.

امامزاده یحیی بن زید از فرزندان امام زین‌العابدین (ع) است که در زمان حکومت بنی امیه قیام کرد و در سال ۱۲۰ هجری به شهادت رسید.

مقبره این امامزاده در شهر گنبد کاووس در استان گلستان قرار دارد و از مکان‌های جذاب این استان به شمار می‌آید.

نظر شما