شناسهٔ خبر: 50431526 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

دیده بان ایران:

«ادوارد اسنودن» ازحمله سایبری به جایگاه های سوخت باخبر بود؟

هنوز مشخص نیست اسنودن، کسی که به افشاگری‌های گسترده و فوق‌سری شهرت دارد و به همین دلیل برخی دولت‌ها با او مخالف هستند، چه هدفی را از انتشار این توییت‌ها دنبال می‌کند. اما با این حال ماجرای حمله سایبری به سامانه هوشمند کارت سوخت در سراسر کشور باعث شد که توجه ها به توییت اول و دوم آقای اسنودن باردیگر مورد توجه رسانه ها قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دیده بان ایران؛ ابتدای هفته جاری بود که انتشار توییت های فارسی «ادوارد اسنودن» کارمند سابق سازمان اطلاعات آمریکا که به افشاگری‌های جنجالی و ضددولتی شهرت دارد حواشی بسیاری را بوجود آورد تا جاییکه تحلیل های متعددی هم در رابطه با محتوای این توییت های فارسی در رسانه ها بازتاب داده شد.

اسنودن 38 ساله در نخست توییت خودش بدون هیچ توضیح اضافه ای نوشته بود: «دیوار موش داره و موش گوش داره». او چند ساعت بعد با بازنشر توییتش این بار نوشت: «من فقط می‌گویم دلیلی وجود دارد که گربه‌ها محبوب هستند».

 

این دو توییت به شدت در فضای توییتر و به ویژه توییتر فارسی خبرساز شد و باعث شد کاربران زیادی آن را ریتوییت کرده و به گمانه‌زنی درباره معنای پس پرده‌اش بپردازند. با این حال هنوز جای سؤال بود که اسنودن از انتشار این توییت‌ها بی هیچ توضیح اضافه‌ای چه هدفی را دنبال می‌کند.

 

با این حال اسنودن در سومین توییت فارسی‌اش با اشاره به حواشی بوجود آمده پیرامون دو توسست قبلی اش نوشت: «من به شدت سطح فعالیت توییتر فارسی را دست کم گرفتم.» که به نظر می رسد اشاره‌ای باشد به جنجالی که او در توییتر فارسی ایجاد کرده بود.

 

هنوز مشخص نیست اسنودن، کسی که به افشاگری‌های گسترده و فوق‌سری شهرت دارد و به همین دلیل برخی دولت‌ها با او مخالف هستند، چه هدفی را از انتشار این توییت‌ها دنبال می‌کند. 

اما با این حال ماجرای حمله سایبری به سامانه هوشمند کارت سوخت در سراسر کشور باعث شد که توجه ها به توییت اول و دوم آقای اسنودن باردیگر مورد توجه رسانه ها قرار بگیرد.

او در توییت اولش یعنی «دیوار موش داره و موش گوش داره» به یک ضرب‌المثل ایرانی اشاره داشت که به معنای وجود جاسوس است. او در توییت دوم خودش هم اشاره‌ای هم به گربه داشته که مبهم‌ترین توییت اوست. برخی از تحلیلگران پس از انتشار دومین توییت کارمند سابق سازمان اطلاعات آمریکا نوشتند که او یک افشاگری بزرگ را تدارک دیده است و یا اینکه قصد دارد در آینده تا اخباری درباره یک افشاگری بزرگ مرتبط با ایران را منتشر کند.

 

انتشار اخباری از هک سامانه راه آهن و همچنین حمله سایبری به سامانه کارت سوخت طی چند ماه گذشته باعث شد تا بار دیگر نام گروه هکری به نام «گنجشگ های درنده» را مطرح کرد. 

چند هفته پس از حمله هکرهای به راه آهن ایران کمپانی امنیت سایبری اسرائیلی – آمریکایی گروهی به نام «ایندرا»، را  به عنوان عامل پشت پردهٔ این حمله، که منجر به «اختلال در سطح کشور» شد، نام برد. این در حالی است که روز چهارشنبه گروه هکری گنجشگ های درنده خودش را عامل حمله سایبری به سامانه سوخت معرفی کرد. اما با این حال ممکن است ایندرا همان گنجشک درنده باشد. این گروه البته در بیانیه‌ای که در اختیار برخی رسانه‌های خارج از کشور گذاشته، اعلام کرده در جریان برنامه‌ریزی برای این حمله سایبری متوجه ضعفی بزرگ در زیرساخت‌های کشور شده‌اند که می‌توانست آسیب درازمدت‌تری ایجاد کرده و صدمه بیشتری به جایگاه‌های سوختی برساند، اما تصمیم گرفتند آسیب وسیع‌تری نرسانند.

این گروه همچنین اعلام کرده مسئولیت حمله سایبری چند ماه قبل به زیرساخت‌های وزارت راه و سایت راه آهن را هم بر عهده می‌گیرد.

اما نکته قابل توجه دیگری که می تواند مورد توجه قرار داد این است که تیرماه سال گذشته شرکت امنیت سایبری «پروف پوینت» اعلام کرد که یک گروه هکری به نام «بچه‌ گربه‎‌های ملوس» وابسته به سپاه پاسداران با جعل هویت خود به‌عنوان استاد دانشکده «مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن» و هک کردن یکی از سایت‌های این دانشکده، سعی در جاسوسی از افراد خارجی داشت.

بر اساس گزارش روزنامه بریتانیایی «فایننشال تایمز»، گروه هکری «بچه‌ گربه‎‌های ملوس» که با نام‌های «فسفر» و «ای‌پی‌تی ۳۵» نیز شناخته می‌شود و گزارش‌های زیادی از عملیات جاسوسی این گروه وابسته به سپاه پاسداران منتشر شده است، با هک کردن یکی از زیرمجموعه‌های دانشکده «مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن» و دعوت از کارشناسان برای شرکت در کنفرانس، سعی در هک کردن اطلاعات شخصی آن‌ها داشت.

با این حال مشخص نیست که منظور اسنودن از توییت های فارسی درج اطلاعات از ایران به بیرون  است یا درج اطلاعات از خارج به داخل ایران، اما آنچه که مشخص است آغاز جنگ جهانی سایبری به شکل گسترده است که می تواند با توجه به نحوه پیشگیری مسئولان در ایران تبعات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

منبع: دیده بان ایران

 

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما