شناسهٔ خبر: 50431432 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

رئیس بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب‌اسلامی:

اندیشه تقریب به‌معنای دست کشیدن از عقاید نیست

رئیس بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب‌اسلامی گفت: اندیشه تقریب به‌معنای دست کشیدن از عقاید و امر بدعت‌آمیزی نیست، بلکه مبتنی بر آموزه‌های اصیل اسلامی است. رئیس بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب‌اسلامی گفت: اندیشه تقریب به‌معنای دست کشیدن از عقاید و امر بدعت‌آمیزی نیست، بلکه مبتنی بر آموزه‌های اصیل اسلامی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ثقفی، رئیس فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز ششم آبان‌ماه، در نشست علمی «وحدت در سایه‌سار بیانات امامین انقلاب اسلامی» که به‌ همت گروه فرهنگی ـ اجتماعی معاونت فرهنگی ـ تربیتی جامعةالمصصطفی العالمیه در سالن جلسات این معاونت برگزار شد، اظهار کرد: موضوع تقریب میان مذاهب اسلامی و وحدت یکی از ضرورت‌های امروز جهان اسلام است؛ اقدام مهم و ارزشمندی که دشمنان از هر راهی درصدد هستند این اتفاق صورت نگیرد.

استاد حوزه ودانشگاه به برجسته‌ترین موانع تقریب و وحدت اسلامی اشاره کرد و افزود: نخستین مانع پیش‌روی تقریب، تفکر کسانی است که به تحولات تاریخی و آرایش قدرت‌های تاریخی بی توجه هستند و هنوز اندیشه تقریب را در نیافته‌اند؛ اینان تصور می‌کنند که اندیشه تقریب، دست کشیدن از عقاید است، در حالی که تقریب، امر بدعت‌آمیزی نیست، بلکه مبتنی بر آموزه‌های اصیل اسلامی است.

وی افزود: این افراد مسئله تقریب را درک نکرده و نمی‌دانند رمز مبارزه فکری، علمی شیعه و اهل‌بیت (ع) با مکتب اهل‌سنت چه بوده است؛ حاکمیت امامان و پیشرفت شیعه مانعی به نام حکومت‌های متسنن داشت که در اصل هیچ اعتقادی به اندیشه و کلام اهل سنت نداشتند و چون عامه مردم علاقه‌مند به سنت نبوی بودند، تظاهر به سنت پیغمبر(ص) می‌کردند، در حالی که هیچ اعتقادی بدان نداشتند و اهل‌ بیت(ع) را رقیبان اصلی حکمرانی خود می‌دانستند.

ثقفی با بیان اینکه مبارزه کلامی و فقهی اهل‌بیت(ع) عموماً با حاکمانی بود که با تظاهر به مکتب اهل‌ سنت برای جلب اعتماد عموم مردم از اندیشه اهل‌سنت به عنوان عقبه علمی خود استفاده می‌کردند، تصریح کرد: مبارزه علمی اهل‌بیت(ع)، مبارزه با حکومت‌های ظاهراً متسنن بود؛ از این رو، با مبارزه سیاسی، به مقابله با پایه تئوریک و عقیدتی این حکومت‌ها می‌پرداختند و در عین مبارزه با حاکمان فاسد، با عامه مردم مدارا می‌کردند.

اندیشه تقریب به‌معنای اتحاد در برابر دشمن غربی است

وی ضمن اشاره به تحولات سده‌های اخیر سرزمین‌های اسلامی گفت: اندیشه تقریب به معنای نزدیک شدن مسلمانان برای مقاومت و مقابله با دشمن واحد غربی است، زیرا در سرزمین‌های اسلامی، مسئله نفوذ و حاکمیت غرب به وضوح دیده می‌شود.

این استاد حوزه ودانشگاه با بیان اینکه اخراج آمریکا از سرزمین‌های اسلامی، نخستین هدف تقریب و وحدت اسلامی به شمار می‌رود، اظهار کرد: حاکمیت غرب، بزرگ‌ترین مانع پیشرفت سرزمین‌های اسلامی و رژیم صهیونیستی، غده‌ای برجسته سرطانی در سرزمین‌های اسلامی است؛ بنابراین، مسئله فلسطین از مهم‌ترین مسائل وحدت آفرین به شمار می‌رود.

رئیس بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی اندیشه تقلیل‌گرایی را از دیگر موانع پیش روی تقریب دانست و یادآور شد: اندیشه تقلیل گرایانه که با بیان‌های مختلف در جامعه ترویج می‌شود، به دنبال دین حداقلی در عصر غیبت است؛ این تفکر همواره مورد پشتیبانی غرب قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اندیشه حداقلی در روند معکوس قائل به امتناع تمدن اسلامی، جامعه اسلامی و دولت اسلامی است، گفت: این گروه در آینده نه چندان دور قطعاً اصل انقلاب را زیر سؤال خواهند برد، هر چند در همین اواخر تعریف مجددی از انقلاب را مورد توجه قرار داده‌اند.

ثقفی با بیان اینکه تقلیل‌گرایان، بعثت را امری فردی و حداقلی می‌پندارند و آن را صرفاً به‌عنوان امور اخلاقی و فردی ترویج می‌کنند، تأکید کرد: این جریان‌ها قائل به امتناع تمدن اسلامی بوده و در روندی معکوس به دین فردی خواهند رسید.

رئیس بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی به ریشه‌های تقلیل‌گرایی اشاره کرد و افزود: این مؤلفه می‌تواند به عنوان آنتی تز انقلاب، موانع بزرگی برای وحدت اسلامی و پیش روی انقلاب ایجاد کند. نقص در معرفت دینی و جامع ندیدن دین در عصر غیبت، نخستین پایه اندیشه‌ای تقلیل گرایان به شمار می‌رود.

وی، با بیان اینکه تقلیل‌گرایان برداشت درستی از دین، تاریخ دین و تاریخ اهل‌بیت(ع) ندارند، اظهار کرد: امامان شیعه (ع)، که در قالب انسان ۲۵۰ ساله تشریح شده‌اند، مسئله حاکمیت دین را از مسائل مهم می‌دانند و برای تشکیل دولت، به دنبال امت سازی بودند تا بتوانند حاکمیت دین را در جامعه بسط دهند.

استاد حوزه‌ علمیه قم با تأکید بر اینکه تمدن اسلامی بر آن است تا بشر را به مقام والای عبودیت برساند، افزود: جریان تقلیل‌گرا، امروز در جمهوری اسلامی، امام(ره) و انقلاب را متهم به اهداف وهمی و احساسی می‌کنند؛ این جریان همواره می‌کوشد جمهوری اسلامی را به سمت امضای امان نامه کفر و شرک برسانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ثقفی پایداری بر اهداف بلند و ولا را از سیره پیامبران دانست و گفت: راحت‌طلبی و ریشه‌های روحی و انگیزشی، مانع بزرگی در این جریان برای فهم درست مبانی دینی است؛ در این جریان، هوس‌ها سرآغاز فتنه‌ها و شکل گیری بدعت و انحراف از فهم دین شده‌اند.

وی، با اشاره به اینکه تقلیل‌گرایان در صورت ادامه تحریف دین و قرآن، به اندیشه کنار گذاشتن حاکمیت قرآن و دین خواهند رسید، اظهار کرد: جریان دین بر مبنای گردهم آوردن پیروان و همراهان، برای تشکیل دولت و حاکمیت دین به وجود آمده است؛ امت سازی برای دولت سازی و دولت سازی برای تمدن سازی در سیره انبیا و اوصیای الهی وجود داشته است.

رئیس بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی امت‌سازی، دولت‌سازی و تمدن‌سازی را سه حلقه تبعی و آماده ساز برای رسیدن به دوران معصوم(ع) و ایجاد امتی برای پذیرای آخرین ذخیره الهی و حکومت پایدار و فراگیر حق دانست. باید با جدیت، اتقان و رجوع به اندیشه‌های روشن قرآن و معارف اهل‌بیت (ع)، با این تفکر که مورد حمایت دشمنان دین و اهل‌بیت(ع) است، مقابله کرد.

وی با اشاره به اینکه پرچم تمدن‌سازی در جمهوری اسلامی بالاست و مسلمانان را به سمت وحدت سوق می‌دهد، افزود: بی‌شک، همه مسلمانان خواهان پیشرفت و جبران عقب‌ماندگی هستند؛ در گذشته تاریخی، با شکل‌گیری تمدن‌اسلامی، مسلمانان ضمن عزت آفرینی اجتماعی، فاصله والایی با مدنیت دیگر جوامع و تمدن‌ها پیدا کردند که در ادامه، به دلایل مختلف این رویه تضعیف شد؛ لذا اکنون همه مسلمانان به دنبال بازیافتن عزت تمدنی و پیشرفت هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ثقفی تشکیل نظام اسلامی را در جامعه مسلمان، از الزامات تمدن‌سازی دانست و بیان کرد: نیاز است مسلمانان براساس پیشرفت و عزت‌اسلامی، با تفکر علمای مسلمان، نظام اسلامی را شکل داده و عدالت، معنویت، عقلانیت، اخلاق و ارزش‌های اسلام را حاکم کرده و نوعی از حکومت اسلامی را تأسیس کنند. این، سرآغاز عهدی مهم برای تشکیل حکومت اسلامی به معنای واقعی کلمه و در ادامه، احیای تمدن نوین اسلامی است.

رئیس بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی، با بیان اینکه اندیشه تقریب هیچ‌گاه به دنبال یکدست کردن فهم مسلمانان در همه فروع و جزئیات از دین نیست، تصریح کرد: اندیشه تقریب، همه مسلمانان را به بدیهیات و واضحات معارف اسلامی دعوت می‌کند و معتقد است که این مهم، تنها راهی است که می‌تواند مسلمانان را از سلطه کفر و شرک رهایی بخشد.

وی، با اشاره به اینکه تقریب، دعوت مسلمانان بر بازگشت به اصل خود است، اظهار کرد: اگر حرکت مسلمانان براساس اصول اساسی دین در حاکمیت، امتداد و ادامه یابد، به جامعه اسلامی خواهند رسید؛ لذا این جوامع نمونه اسلامی تقریب پیدا کرده، اتحاد عملی، تعامل و هم‌افزایی در میان مسلمانان شکل گرفته، به تشکیل بلوک قدرتمند سبک زندگی اسلامی در جهان منجر خواهد شد.

استاد حوزه ودانشگاه افزود: پایبندی مسلمانان به اصول اساسی اسلام و شکل‌گیری وحدت، جریان قدرتمندی را در جهان شکل خواهد داد که از آن به تمدن نوین‌اسلامی یاد می‌شود؛ در این حرکت تمدنی، جریان‌های کفر، شرک و نظام سلطه راهی برای نفوذ در سرزمین‌های اسلامی نخواهند داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین ثقفی تأکید کرد: دعوت به انقلاب اسلامی، دعوت به شکل‌دهی نظام اسلامی متناسب با جوامع است، در واقع این مسیر، وحدتی است که اختلافات تاریخی، کلامی و امثال این‌ها در آن اولویت نخواهد داشت و نگاه به تعامل با دیگر مذاهب اسلامی سرلوحه همه اقدامات خواهد بود.

انتهای پیام

نظر شما