شناسهٔ خبر: 50426617 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغاز برداشت ذرت علوفه‌ای از مزارع گراش

برداشت ذرت علوفه‌ای در بیش از ۱۸۰ هکتار از مزارع شهرستان گراش آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، حسن مرادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: عملیات برداشت ذرت علوفه‌ای از ابتدای آبان ماه در این شهرستان آغاز شده است و تا نیمه آذرماه ادامه دارد.
وی افزود: پیش بینی می‌شود بیش از ۱۰ هزار تن ذرت علوفه‌ای از زمین‌های کشاورزی گراش برداشت شود.
مرادی افزود: با توجه به خشکسالی و کمبود خوراک دام، سطح زیر کشت ذرت علوفه‌ای شهرستان امسال بیش از پنج برابر افزایش داشته است.
وی گفت: برداشت این محصول نقش موثری در تامین نهاده‌های دامی شهرستان دارد و حدود ۴۰درصد آن مصرف داخلی دارد و مازاد بر نیاز دامداران شهرستان نیز به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.
مرادی گفت: یکی از بهترین روش‌های نگهداری علوفه، سیلاژ است که در این روش علاوه برافزایش ارزش غذایی علوفه، امکان نگهداری طولانی مدت آن نیز فراهم می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی گراش افزود: به همین منظور یک دوره آموزشی با موضوع نحوه‌ی سیلاژ و نگهداری علوفه نیز برای دامداران شهرستان برگزار شده است.
تولید سیلاژ با تخمیر گیاهانی همچون ساقه‌ی ذرت و… صورت می‌گیرد. سیلاژ تولید شده پس از تخمیر در زمانی که خوراک دامی طبیعی یافت نمی‌شود، در دامداری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش تولید سیلاژ به این‌گونه است گیاهان در آغاز جمع‌آوری شده و سپس آن‌ها را به گونه‌ای تخمیر می‌کنند که بتوان بیشترین مقدار مواد مغزی را درون آن‌ها نگه داشت. این تخمیر در اصل طی یک سری فرآیند میکروسکوپی درون خود گیاهان اتفاق می‌افتد.
شهرستان گراش دارای حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی اعم از دیم و آبی است.
شهرستان گراش در فاصله ۳۵۹ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

نظر شما