شناسهٔ خبر: 50421648 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور مطرح کرد؛

کاهش ۴۰ درصدی بارش ها در سال آبی گذشته/ ضرورت اجرای سند سازگاری با کم‌آبی

جانباز گفت: سال آبی گذشته جزو یکی از خشک ترین سال ها در ۵۰ سال اخیر بود و میزان بارش ها نسبت به میانگین بلندمدت ۴۰ درصد کاهش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در برنامه تیتر امشب در خصوص کلیات مصوبات شورای عالی آب که امروز با حضور رئیس جمهور برگزار شد تصریح کرد: شورای عالی آب با هدف هماهنگی و سیاستگذاری در زمینه تامین، توزیع و مدیریت آب تشکیل شده است و جلسه امروز هم با هدف تامین پایدار آب شرب کشور با وجود خشکسالی اخیر و کاهش بارش ها تشکیل شد.

او در خصوص وضعیت بارش در سال گذشته گفت: سال آبی ۹۹-۱۴۰۰جزو یکی از خشک ترین سال ها در ۵۰ سال گذشته بود. حتی تا ۵۰ درصد کاهش بارش داشتیم . میزان بارش ها نسبت به میانگین بلندمدت  ۴۰ درصد  کاهش یافت و ۲۷ درصد کاهش ورودی آب به سد ها بوده است.

جانباز گفت: پیش بینی سازمان هواشناسی برای پاییز امسال کم بارشی و افزایش دما است و زمستان نرمال خواهد بود که با توجه به این پیش بینی سیاست گذاری های تامین پایدار آب انجام می گیرد.

او در خصوص مباحث مطرح شده درباره مدیریت تامین آب در جلسه  امروز شورای عالی آب توضیح داد: امروز به موضوع سیاست های تامین آب در کشور پرداخته شد. بر این اساس باید طرح های توسعه ای کشور مبتنی بر آمایش سرزمینی اجرا شوند و طرح ها ی تامین و انتقال آب مجوز زیست محیطی داشته باشند.

جانباز ادامه داد: به اصلاح الگوی مصرف در آب شرب پرداخته شد و اولویت تامین آب شرب در کشور مطرح شد. لزوم صرفه جویی در کلیه مصارف صنعتی، کشاورزی و آب شرب در دستور کار است و مقرر شده تا پایان دولت ۵ درصد از تلفات بخش آب شرب کم شود.

این مقام مسئول بیان کرد: بازتخصیص آب  و استفاده از روش های شیرین سازی آب در دستور کار قرار گرفت و بر تسریع در پروژه های تامین آب تاکید شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تاکید کرد: باید از کسانی که الگوی صحیح مصرف آب را رعایت می‌کنند حمایت کنیم.

او ادامه داد: حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار مشترک به دلیل اصلاح الگوی مصرف، از تخفیف‌های تشویقی استفاده کرده اند.

این مقام مسئول تاکید کرد:  بخش خصوصی به بخش بازتخصیص آب ورود پیدا کرده است و سرمایه گذاری های خوبی در این بخش صورت گرفته است به طور مثال  بخش زیادی از صنایع در اصفهان اقدام به اجرای شبکه فاضلاب کرده اند و از  آب تصفیه شده پساب فاضلاب استفاده می کنند.

در ادامه برنامه جلیلی قاضی‌زاده، کارشناس حوزه آب بیان کرد: کشور ما سالهاست که با کم آبی مواجه است و همه ساله ما با آن مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی کشور ما یک‌سوم متوسط دنیاست، افزود: مقدار بارندگی در کشور حدود ۲۵۰ میلیمتر است و اگر این رقم را در مساحت کشور ضرب کنیم، رقمی حدود ۴۳۰ میلیارد متر مکعب به‌دست می‌آید که از این مقدار ۷۰ درصد آب تبخیر می‌شود.

کارشناس حوزه آب گفت: در کشور ما مقدار تبخیر آب ۳ برابر متوسط جهانی است.

جلیلی قاضی‌زاده با بیان اینکه مصوبات شورای عالی آب در جلسه اخیر مثبت بود، تصریح کرد: تأکید این شورا بر سیاست‌های آب مجازی می‌تواند بسیار موثر باشد.

انتهای پیام/

نظر شما