شناسهٔ خبر: 50409122 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مخالفت سناتورهای آمریکایی با تحریم هند بابت اس-۴۰۰ روس‌ها

اکرم ترابی

دو تن از سناتورهای آمریکایی با درخواست از جو بایدن برای چشم‌پوشی از تحریم‌های هند بر سر خرید سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه، گفتند چنین اقدام تنبیهی ممکن است رشد همکاری را در معرض خطر قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، هند در سال ۲۰۱۸ قراردادی به ارزش ۵.۵ میلیارد دلار با روسیه به امضا رساند تا سامانه‌های موشکی سطح به هوا برای مقابله با چین و پاکستان خریداری کند. این برنامه اما موجب نارضایتی ایالات متحده شد چون واشنگتن در سال ۲۰۱۷ قانونی را برای تحریم کشورهایی وضع کرد که با بخش‌های دفاعی و اطلاعاتی روسیه ارتباط دارند.

جان کورنی، سناتور جمهوری‌خواه و مارک وارنر، سناتور دموکرات آمریکایی سه‌شنبه در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خواستند تا به دلایل امنیت ملی و همکاری جامع‌تر، از این تحریم‌ها چشم‌پوشی شود.

این سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای گفتند: معتقدیم که لغو تحریم‌ها یک ضرورت امنیت ملی است.

آنها نگرانند که این انتقال سامانه‌های روسیه موجب اعمال تحریم علیه هند طبق "قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها" شود؛ قانونی که بابت پاسخگو کردن روسیه برای مداخله در انتخابات آمریکا، هک سایبری و قلدری علیه اوکراین به تصویب رسید.

هند بابت این سامانه‌های اس-۴۰۰ پیش پرداخت داده است و اولین محموله آن انتظار می‌رود که اواخر همین سال مستقر شود. ایالات متحده، ترکیه را بابت خرید همین سامانه‌ها از روسیه در سال گذشته تحریم کرد

این سناتورهای آمریکایی معترض گفتند که نگرانی دولت را درباره روسیه درک می‌کنند اما آنها نسبت به لطمه دیدن همکاری با هند در صورت اعمال تحریم‌ها هشدار می‌دهند. آنها تاکید کردند: ما بر این باوریم که اعمال تحریم‌ها می‌تواند تأثیر مخربی بر شراکت استراتژیک با هند داشته باشد و در عین حال، به هدف مورد نظر در جلوگیری از فروش تسلیحات روسیه دست نیابد.

سناتورها کورنی و وارنر تاکید کردند: در سال مالی ۲۰۲۰ معاملات دفاعی هند و ایالات متحده با افزایش فروش‌ها به ۳.۴ میلیارد دلار رسید که این رویه مثبتی است. اعمال تحریم‌ها در این زمان می‌تواند تعمیق همکاری با هند را در تمام جنبه‌های روابط دوجانبه ما از مسیر خود منحرف کند؛ از واکسن گرفته تا همکاری دفاعی، از استراتژی انرژی تا اشتراک فناوری.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما