شناسهٔ خبر: 50406029 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آمریکا، تلکام چین را ممنوع کرد

ایراندخت آذر شکیب

آمریکا کمپانی تلکام چین را به دلایل امنیتی و نگرانی‌های جدی امنیت ملی از فعالیت در ایالات متحده بازداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ممنوعیت فعالیت تلکام چین در آمریکا در حالی صورت گرفته که روابط بین دو کشور از سال‌های قبل دچار تنش شده است.

این اقدام جدیدترین بن بست در روابط دو کشور است که در مورد یکسری مسائل چون تایوان، حقوق بشر، هنگ کنگ، تجارت و فناوری دچار مشکل و چالش هستند.

همچنین ممنوعیت فعالیت این کمپانی چینی در حالی صورت گرفته که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا سیاست سختگیرانه خود را علیه پکن در راستای سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا تدوین کرده؛ ترامپ نیز با رویکردهای خود باعث بدتر شدن تنش‌ها با چین شده بود.

کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا به کمپانی "تلکام چین در آمریکا" دستور داده تا ظرف ۶۰ روز به خدماتش در ایالات متحده پایان دهد و این اقدام به ۲۰ سال فعالیت این کمپانی ارتباطی چینی در آمریکا پایان خواهد داد.

این کمیسیون در بیانیه‌ای اعلام کرد: مالکیت این کمپانی و کنترل آن توسط دولت چین یک مساله جدی امنیت ملی و خطر برای کشور آمریکاست.

این کمیسیون همچنین هشدار داده که این فرصتی برای پکن است تا به ارتباطات آمریکایی دسترسی داشته باشد،‌ آنها را نگهداری کند و در آنها اخلال ایجاد کند و دست به جاسوسی و دیگر اقدامات و فعالیت‌های خطرناک علیه آمریکا بزند.

پیشتر نیز وزارت دادگستری آمریکا تهدید کرده بود که فعالیت این کمپانی چینی را متوقف می‌کند و گفته بود که آژانس‌های دولت آمریکا یکسری شکاف‌های امنیتی و غیرقابل قبول را در عملیات این کمپانی مشاهده کرده‌اند.

این اظهارنظر چند ساعت پس از آن مطرح شد که لیو هه، معاون نخست وزیر چینی و جنت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا تماس ویدئویی داشته و درباره تجارت صحبت کردند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما