شناسهٔ خبر: 50406017 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مخبر در دومین نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان:

امنیت و ثبات همسایگان به امنیت و ثبات در افغانستان گره خورده است/ اتکا به بیگانه نمی‌تواند هیچ دولتی را سر پا نگه دارد

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: همسایگان افغانستان دارای پیوند عمیق فرهنگی و تاریخی با این کشور هستند و نوعی هم‌سرشتی و هم‌سرنوشتی با آن دارند که امنیت و ثبات و صلح را در آسیای مرکزی به ارمغان می‌آورد. گزافه نیست اگر بگوییم امنیت و ثبات همسایگان به امنیت و ثبات در افغانستان گره خورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در دومین نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان با اشاره به عدم حضور رئیس‌جمهور در این نشست گفت: عذرخواهی آقای رئیس‌جمهور را به دلیل مشغله‌ای که پیش آمد از جانب ایشان اعلام می‌کنم.

وی افزود: وزای خارجه و نمایندگان خارجی کشورهای همسایه، حضور شما را در تهران خیر مقدم گفته و امیدوارم این نشست به نتایج مطلوبی دست پیدا کند. تحولات افغانستان همراه با نگرانی و امید است، نگرانی از ناامنی و خشونت و امید به آنچه مردم انتظار دارند کشوری امن و رو به توسعه داشته باشند.

معاون اول رئیس‌جمهور یادآور شد: همسایگان افغانستان دارای پیوند عمیق فرهنگی و تاریخی با این کشور هستند و نوعی هم‌سرشتی و هم‌سرنوشتی با آن دارند که امنیت و ثبات و صلح را در آسیای مرکزی به ارمغان می‌آورد. گزافه نیست اگر بگوییم  امنیت و ثبات همسایگان به امنیت و ثبات در افغانستان گره خورده است.

مخبر عنوان کرد: ما از ابتکار پاکستان در برگزاری اولین دور نشست وزاری خارجه کشورهای همسابه افغانستان حمایت کردیم و میزبانی دور دوم را بر عهده گرفتیم و از میزبانی چین در دور سوم استقبال می‌کنیم. مردم افغانستان ۴ دهه بی‌ثباتی و نا‌امنی را تجربه می‌کنند. امروز  خانواده‌ای در افغانستان نیست که عزیزی را در این تحولات از دست نداده باشد و برخی در سال‌های ناامنی و غربت به دنیا آمده‌اند و عمر خود را در این ناامنی سپری کردند. یاد شهیدان این دوره به ویژه نمازگزاران افغان را گرامی می‌داریم و شفای مجروحان را خواهانیم.

وی خاطرنشان کرد: دو دهه پیش آمریکا و متحدانش در ناتو با دستاویز قرار دادن  ۱۱ سپتامبر و به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کردند اما حمله و اشغال بیست ساله چیزی جز ناامنی و رشد ترورسیم و عقب‌ماندگی و تخریب انسجام ملی و افزایش ترانزیت مواد مخدر بر جای نگذاشت و سیاست نامسئولانه و نسنجیده آمریکا در افعانستان با وجود هزینه دو و نیم تریلیون دلار قادر به موفقت نشد.

مخبر افزود: واشنگتن حتی در دولت‌سازی که صرفاً بهانه‌ای برای تداوم اشغال این کشور بود نیز شکست خورد؛ سقوط دولت پیشین افغانستان در کمتر از ۲ هفته به خوبی نشان داد که اقدام آمریکا برای دولت‌سازی و ایجاد ساختارهای حکومتی تا چه اندازه با مردم، فرهنگ و محیط اجتماعی این کشور بیگانه بوده است. فرار مفتضحانه و فاجعه‌آمیز آمریکا و متحدانش از افغانستان بدون احساس مسئولیت نسبت به آینده مردم آن کشور صحنه‌های دردناک و عبرت‌آموزی را خلق کرد که برای همیشه در یاد و خاطره مردم افغانستان و تمام مردم آزاده جهان به یادگار خواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: فراموش نخواهد شد که هیچ اشغالگری نمی‌تواند برای سرزمین‌های اشغالی امنیت، صلح، ثبات و رفاه بیاورد و اتکای به بیگانه نمی‌تواند هیچ دولتی را سر پا نگه دارد؛ هرچند شکست اشغالگری آمریکا را فرصتی برای ملت افغانستان و کشورهای منطقه می‌دانیم اما باید توجه داشت که آمریکا با فرار از افغانستان نتیجه دو دهه ناکارآمدی و اشغالگری را به دوش مردم افغانستان و همسایگان آن کشور انداخته است.

معاون اول رئیس‌جمهور ایران با بیان اینکه همه ما امروز ناخواسته در برابر وضعیت جاری افغانستان قرار گرفته‌ایم، گفت: مسئولیت داریم در ابتدا با همکاری یکدیگر و در گام بعدی با رایزنی و همکاری سایر کشورها و سازمان ملل متحد، موانع فراروی تشکیل دولت قوی و ملی در افغانستان را برطرف و آن دولت را برای تامین امنیت و بازسازی و توسعه کشور یاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز افغانستان با بحران‌های متعدد انسانی، امنیتی و اقتصادی روبرواست، تصریح کرد: شکست سیاست‌های آمریکا به معنی تغییر راهبرد تخریب و ویرانگری منطقه‌ای آن نیست. بعد از فرار اشغالگران توقف خشونت و تأمین امنیت مهمترین خواسته و نیاز تمام مردم افغانستان است.

معاون اول رئیس جمهور گفت:، اما متأسفانه تروریسم تکفیری از جمله داعش به عنوان نیروی نیابتی آمریکا در منطقه فعال هستند و امنیت مردم این کشور را نشانه رفته و با هدف گیری شهروندان نظیر آن چیز که در مسجد قندوز و قندهار رخ داد، در صددند تا جنگ داخلی جدید را با القاء اختلافات و تحریک بدبینی‌ها براساس تکثر قومی و مذهبی در افغانستان دامن بزنند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: بحران اقتصادی افغانستان نتیجه سیاست‌های نادرست و سلطه طلبانه آمریکاست که مردم این کشور را دچار بحران جدی معیشت کرده است.

مخبر در ادامه سخنرانی خود در اجلاس وزرای کشور‌های همسایه افغانستان در تهران گفت: امروز وظیفه مردم و حاکمان افغانستان است که اجازه ندهند مرتجعین و متجاوزین، امنیت مردم افغانستان را تهدید کنند.

وی مصادره اموال مردم افغانستان، متوقف سازی طرح‌های اقتصادی و قطع کمک‌های انسان دوستانه کشور‌های مختلف را از عوامل اصلی بحران فعلی خواند و افزود: اگر هر چه سریع‌تر برای کنترل و مدیریت بحران‌های اقتصادی در افغانستان چاره‌ای اندیشیده نشود، قطعا این بحران مرز‌های افغانستان را درنوردیده و همسایگان و جهانیان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مخبر، بالا رفتن شدید قیمت مواد غذایی و بحران سوخت با توجه به فصل سرما در افغانستان را نگرانی دیگر ایران خواند و گفت: ادامه این روند باعث بروز فاجعه انسانی در این کشور خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران نگران مردم مظلوم افغانستان است و همسایگان را دعوت می‌کند تا با هم اندیشی و همیاری از طریق سازوکار‌هایی مانند صندوق اکو و یا هر روش دیگری مردم افغانستان را یار نمایند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در این ارتباط جمهوری اسلامی ایران براساس راهبرد اساسی رهبر معظم انقلاب اسلامی تمام گذرگاه‌های مرزی خود را برای تجارت و کمک‌های انسان دوستانه کشور‌ها بازنگهداشته و سایر امکانات و زیرساخت‌های خود را از جمله بنادر و راه‌های حمل ونقل ریلی مثل بندر چابهار را در اختیار قرار می‌دهد.

وی افزود: امروز میلیون‌ها افغان به اجبار در خارج از افغانستان آواره شدند و متاسفانه این روند همچنان ادامه دارد و بحران‌ها امنیتی و اقتصادی موجب نگرانی جدی در خصوص وضعیت فعلی و آینده افغانستان گردیده و در نتیجه این نگرانی موج جدیدی از پناهجویان به سمت همسایگان روان شده است.

مخبر ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته از میلیون‌ها خواهر و برادر افغانستانی پذیرایی کرده است، اما جنگ اقتصادی تحمیلی و تحریم ظالمانه آمریکا موجب شده مانند گذشته امکان مدیریت این جمعیت انبوه و پذیرش پناهجویان جدید فراهم نباشد.

وی کمک سایر کشور‌های وسازمان‌های بین المللی مرتبط با مسائل پناهجویان را ضروری دانست و افزود: باید این سازمان‌ها ضمن توجه به نیاز‌های مشترک انسانی کمک‌های پایدار و کافی خود را به کشور‌های میزبان آواگان افغانستانی مثل جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده و مدیریت ابعاد انسانی این تحولات را انجام دهند.

مخبر در پایان گسترش تولید و قاچاق مواد مخدر و مهمتر از آن امکان جذب عناصر تروریستی خطرناک و باند‌های اشرار و جنایتکار را مولود نامبارک گسترش فقر خواند و افزود: تردیدی نیست که بی توجهی به مشکلات کنونی در آینده نه چندان دور افغانستان را با مشکلات جدی تری مواجه خواهد کرد.

نظر شما