شناسهٔ خبر: 50405753 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

دومین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان

امیرعبداللهیان: طالبان وظایف انکارناپذیری در پایان دادن به تضییع حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان دارد

دومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دومین نشست همسایگان افغانستان با حضور وزیران خارجه ۶ کشور همسایه این کشور به اضافه روسیه در وزارت امور خارجه آغاز شد.

عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجه ازبکستان، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان، رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان و سراج الدین مهرالدین وزیر خارجه تاجیکستان در این نشست یک روزه حضور دارند. وزیران خارجه روسیه و چین هم به صورت مجازی در اجلاس تهران شرکت می‌کنند. نمایندگان ویژه این کشورها در این نشست حضور خواهند داشت. 

ایران به دنبال رساندن صدای واحد و پیام مشترک به همه جهانیان درباره افغانستان است

حسین امیر عبداللهیان امروز (چهارشنبه 5 آبان ماه) در دومین نشست همسایگان افغانستان اظهار کرد: جلسه امروز با هدف توجه و تمرکز برای وضعیت جدید در کشور همسایه افغانستان برگزار می‌شود. امیدوار هستیم بتوانیم با صدای واحد، پیامی مشترک را هم به جامعه جهانی و کشورهای منطقه و هم به داخل افغانستان ارسال کنیم.

وی با بیان اینکه از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کنیم، تاکید کرد: مسئولیت امنیت شهروندان افغانی و مرزها با همسایگان در درجه اول با هیئت حاکمه سرپرستی در کابل هست و همگان باید برای برون رفت افغانستان  از وضعیت موجود کمک کنیم.

 وزیر امور خارجه در ادامه احترام به حاکمیت، حفظ تمامیت و ارضی عدم دخالت در امور دیگران را جزو اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: اگر امروز در جلسه تهران پیام قوی برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان ارسال می‌شود، به خاطر توجه به تاریخ و نقش آحاد مردم افغانستان در مقابله با اشغالگری و چالش های دهه‌های اخیر است.

 امیر عبداللهیان تصریح کرد: برون‌رفت از بحران اخیر در افغانستان نیاز به انسجام داخلی، به کارگیری همه ظرفیت‌ها و بهره گیری از استعدادهای بالای کشور افغانستان هست. معتقدیم در وهله اول باید همه همسایگان و به موازات آن جامعه جهانی توجه ویژه‌ای به وضعیت سیاسی انسانی، گسترش تروریسم، قاچاق مواد مخدر، رعایت حقوق بشر و زنان در شرایط کنونی افغانستان داشته باشند.

رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات فعلی افغانستان ریشه در مداخلات خارجی دارد و آمریکا باید با صدای بلند مسئولیت خود را در قبال فجایعی که در دو دهه گذشته در افغانستان به بار آورده بپذیرد و در مقابل آن برای برون‌رفت ملت بزرگ افغانستان از چالش‌ها و آلام مردم این کشور اقدامات جدی در کنار تلاش‌های جامعه جهانی داشته باشد و مسئولیت خود را به صراحت در این رابطه بپذیرد.

وی افزود: اینکه آمریکایی‌ها و نظامیان آمریکا افغانستان را ترک کردند، نتیجه مجاهدت مردم بزرگ افغانستان می‌دانیم.

دومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان

 

تمام گذرگاه های ایران برای تجارت و کمک های انسان دوستانه به روی مردم افغانستان باز است

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز در مراسم افتتاحیه دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان گفت: افعانستان دارای پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی است و از این جهت هم پیوستگی بین افغانستان و همسایگان آن وجود دارد، لذا امنیت و ثبات همسایگان افغانستان با امنیت این کشور بهم پیوسته است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران از ابتکار پاکستان برای برگزاری اولین اجلاس همسایگان افغانستان حمایت کرد، افزود: مردم افغانستان بیش از 4 دهه بی ثباتی، جنگ و خونریزی را تجربه کرده اند و آمریکایی ها که با همکارانشان در ناتو به بهانه مبارزه با تروریسم طی دو دهه اخیر به افغانستان حمله کردند، مسئول این وضعیت اسفبار هستند. وضعیتی که جز افزایش ناامنی، گسترش افراط گرایی، رشد تروریسم، تخریب بنیان های استقلال، تضعیف انسجام ملی و افزایش تولید مواد مخدر چیز دیگری نداشته است.

وی در ادامه اظهار کرد: سقوط دولت پیشین افغانستان در کمتر از دو هفته نشان داد که آمریکایی ها طی دو دهه برای دولت سازی در این کشور تا چه اندازه با مردم و فرهنگ افغانستان بیگانه بودند. ما شکست آمریکا را فرصتی برای ملت افغانستان می دانیم، اما باید توجه داشت که آمریکایی ها نتیجه دو دهه ناکارآمدی خود را به دوش مردم و همسایگان انداختند!

مخبر یادآور شد: امروز افغانستان با بحران های متعدد انسانی، اقتصادی و امنیتی روبرو است. مسئله امنیت یکی از مهمترین موضوعاتی است که عدم توجه به آن می تواند خطراتی را برای افغانستان و همسایگان آن ایجاد کند. از سوی دیگر تروریسم تکفیری داعش، امنیت مردم افغانستان را نشان گرفته و درصدد است تا جنگ داخلی جدیدی در این کشور به راه بیاندازد.

معاون اول رئیس جمهور به فاجعه بحران اقتصادی اشاره کرد و گفت: اگر سریعتر برای کنترل و مدیریت بحران اقتصادی چاره ای اندیشیده نشود، دامنه این بحران مرزهای افغانستان را در می نوردد و همسایگان را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نگران مردم افغانستان است و همسایگان را دعوت می کند تا از طریق سازوکارهای لازم به مردم افغانستان در عبور از بحران اقتصادی کمک کند. ایران براساس راهبردهای رهبر معظم انقلاب تمام گذرگاه های خود را برای تجارت و کمک های انسان دوستانه به مردم افغانستان باز نگه داشته است.

مخبر در ادامه به وضعیت پناهجویان افغانی اشاره کرد و افزود: ایران طی 40 سال گذشته از میلیون ها خواهر و برادر افغانی حمایت کرده، اما جنگ تحریمی امکان مدیریت این جمعیت انبوه را سخت کرده است، لذا از سازمان های بین المللی درخواست می کنیم که ضمن توجه به مسئولیت های مشترک انسانی نسبت به مدیریت ابعاد انسانی و اقتصادی تحولات افغانستان اقدام کند.

وی همچنین به گسترش تولید و گسترش مواد مخدر در افغانستان اشاره کرد و گفت: این مسئله یکی از نگرانی های جمهوری اسلامی ایران است که بی توجهی به آن افغانستان را در آینده نزدیک با مشکلات جدی روبرو می سازد.

تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه گروه‌های افغانی مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران است

حسین امیرعبداللهیان در دومین نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان که در تهران در حال برگزاری است، گفت: امیدواریم بتوانیم در دور دوم این نشست تصویر روشن‌تری از واقعیت افغانستان و انتظارات کشورهای همسایه که بیشترین تأثیر را از تحولات آن کشور متحمل می‌شوند، ترسیم و نقش راهی برای گام‌های بعدی تدوین نماییم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه بحران امروز افغانستان میراث دخالت نابجای قدرت های اشغالگر و مداخله‌جویانه در منطقه است، افزود: آمریکا 20 سال پیش با دستاویز قرار دادن مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد و موجب استمرار ناامنی و بازتولید بی‌ثباتی، جنگ و آوارگی در این کشور شد. واشنگتن بدون توانمندسازی مردم افغان غیرمسئولانه و ناشیانه از صحنه این کشور گریخت و وضعیتی به وجود آورد که امروز همه ما به آن مواجهیم.

وی با یادآوری جغرافیای منطقه اظهار کرد: کشورهای همسایه افغانستان هر کدام به شکلی و در سطحی با مردمان افغانستان پیوند خورده‌اند و به خوبی بر اهمیت فقدان اجماع در داخل این کشور، منطقه پیرامونی و نظام بین‌الملل آگاهند.

امیرعبداللهیان در ادامه تصریح کرد: در سطح نظام بین‌المللی شاهد رویکردهای مختلف و متعارضی هستیم که برای افغانستان و منطقه مناسب نیست بنابراین در دو سطح درون افغانی و بین‌المللی بیش از اجماع شاهد افتراق و تعارض هستیم و تلاش ما در این نشست باید معطوف به تقویت اجماع و همسویی باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مطالعات تاریخی افغانستان گفت: افغانستان سرزمین تعامل و همکاری اقوام مختلف است و هر زمان که این تعامل نادیده گرفته شده، صلح، ثبات و آرامش افغانستان تهدید شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اهداف نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانسان گفت: مروری برای نگرانی‌های موجود از وضعیت افغانستان و مشورت و رایزنی با دوستان منطقه‌ای برای برون رفت از وضعیت شکننده کنونی یکی از اهداف برگزاری این اجلاس است.

وی در ادامه به پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهداف مذکور افزود: ضرورت تشکیل دولتی فراگیر با حضور و مشارکت موثر همه گرو‌ه‌های قومی و مذهبی افغانستان بدون مداخله بازیگران خارجی مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران است لذا از کشورهای همسایه انتظار می‌رود از تمام نفوذ خود روی رهبران طالبان برای تشویق هم‌پذیری و مشارکت جمعی در تشکیل دولت، استفاده و این روند را تسهیل کنند.

امیرعبداللهیان در توضیح دوم پیشنهاد ایران یادآور شد: گروه طالبان به‌عنوان جریان حاکم در افغانستان وظایف انکارناپذیری در تأمین امنیت و مبارزه با تروریسم، رعایت حقوق گروه‌های مختلف ازجمله زنان، تأمین ضروریات زندگی برای شهروندان افغانستان، پایان دادن به تضییع حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی، از میان بردن ریشه‌های بیجاشدگی و آوارگی و رعایت اصول بنیادین و پذیرفته‌شده حقوق بین‌الملل دارد که باید نسبت به آن‌ها اهتمام داشته باشد.

این دیپلمات عالی‌رتبه ادامه داد: ضروری است طالبان ضمن اتخاذ رویکردی دوستانه نسبت به همسایگان خود، اقدامات لازم را به‌منظور اطمینان بخشیدن نسبت به اینکه از قلمرو افغانستان هیچ تهدیدی علیه همسایگان وجود نخواهد داشت، به عمل آورد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه مردم افغانستان نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه شامل، غذا، دارو و واکسن برای مقابله با کووید ۱۹ هستند، عنوان کرد: توجه به این نکته که توزیع کمک‌ها باید به‌گونه‌ای انجام شود که مردم به شکل منصفانه‌ای از آن بهره‌مند شوند، نیازمند سازوکاری منسجم است. با توجه به ضیق وقت و فوریت اقدام، پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران فعال کردن «برنامه اکو برای حمایت از افغانستان» است.

وی با اشاره به ضرورت مبارزه با تروریسم یادآور شد: به‌منظور مبارزه با جرائم سازمان‌یافته و اقدامات تروریستی با منشأ افغانستان، پیشنهاد می‌شود سازوکار همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی میان کشورهای منطقه با جدیت بیشتر و در فواصل کوتاه‌تر به تبادل اطلاعات و انجام هماهنگی میان کشورهای منطقه ازجمله همسایگان افغانستان بپردازد.

وزیر امور خارجه افزود: با توجه به فراگیری چتر سازمان ملل، پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران درخواست از دبیرکل آن سازمان برای بذل مساعی جمیله و در صورت لزوم میانجیگری میان طرف‌های افغان برای رسیدن به توافق در خصوص ساختار سیاسی آینده در آن کشور است.

امیرعبداللهیان در پایان بیان کرد: بار دیگر حضور وزرای محترم امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای همسایه افغانستان در تهران را خیرمقدم می‌گویم و امیدوارم بتوانیم گام‌های مؤثری در کمک به افغانستان و کاهش آلام مردم مظلوم آن کشور برداریم.

 

وزیر خارجه چین: نشست تهران کانال های دیپلماتیک را تقویت می کند

«وانگ یی» صبح امروز در دومین نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان که در تهران در حال برگزاری است، گفت: امروز دومین نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان است. ما معتقدیم این نشست در زمان خوبی برگزار شده است و این نشست باعث می‌شود کانال‌های دیپلماتیک ایجاد شده بین ما تقویت شود. 

وی با بیان اینکه تاکنون این اجلاس در مسیر خوبی حرکت کرده‌ایم تا بتوانیم و آرامش در افغانستان کمک کنیم، اظهار داشت: چین در موضوع افغانستان رایزنی‌های مختلفی کرده و در کابل نیز این رایزنی‌ها را پیش برده است. 

این دیپلمات چینی ادامه داد: پکن همکاری‌های خود را با کشورهای مختلف در مورد افغانستان ادامه می‌دهد تا وضعیت در این کشور بهبود یابد و مردم افغانستان بتواند زندگی بهتری داشته باشد.

 

وزیر خارجه پاکستان: حقوق مردم افغانستان باید محترم شمرده شود

 «شاه محمود قریشی» نیز ضمن حضور در دومین نشست وزیران امور خارجه همسایگان افغانستان، گفت: باید جامعه جهانی به وضعیت اقتصادی مردم افغانستان توجه کند و از وقوع یک فاجعه انسانی در این کشور جلوگیری شود. معتقدیم پول‌های افغانستان در خارج از کشور باید آزاد شوند.

وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به تحولات اخیر افغانستان اظهار داشت: تحولات مهمی در ماه‌های اخیر در افغانستان رخ داد. در ماه آگوست یک انتقال قدرت بدون خون‌ریزی به وقوع پیوست و طالبان به قدرت رسید. در حال حاضر شاهد موج فراگیر پناهجویان هستیم.

این دیپلمات پاکستانی  افزود: این نشست برای آن است که کشورهای همسایه افغانستان به هماهنگی برسند تا چالش‌های به وجود آمده را مدیریت کنند.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با تروریسم در افغانستان حیاتی است، گفت: در حال حاضر شاهد تشکیل یک کابینه موقت در افغانستان هستیم که می‌تواند زمینه ایجاد دولت فراگیر در این کشور محقق کند. معتقدیم باید حقوق مردم افغانستان محترم شمرده شود و در دولت فراگیر حضور داشته باشند. برای ما بازگشایی مدارس در افغانستان برای دختران و پسران مهم است.در حال حاضر مردم افغانستان دارای مشکلات اقتصادی جدی هستند و بسیار مهم است که کمک‌های انسان دوستانه به این کشور ارسال شود.

وی در ادامه یادآور شد: موضوع مهم دیگر در افغانستان مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری است و باید در این زمینه برای ثبات در منطقه همکاری کنیم زیرا فعالیت تروریست‌ها تهدیدی برای منطقه است.

 

وزیر خارجه روسیه: منافع همه گروهها و قومیت ها باید در افغانستان رعایت شود

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه که به صورت مجازی در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان شرکت کرد،گفت: معتقدیم باید منافع همه گروهها و قومیت ها در افغانستان رعایت شود و از ایجاد یک دولت کاملا فراگیر در افغانستان حمایت می کنیم. حقوق زنان و مذاهب باید محترم شمرده شود و با قاچاق مواد مخدر و تروریسم در افغانستان و کشورهای اطراف آن مبارزه شود.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: از همسایگان افغانستان دعوت می کنیم تا با توجه به خروج ناتو و آمریکا از افغانستان، کشور خود را پایگاه آنها قرار ندهند.کنفرانس برای کنفرانس باید کنار گذاشته شود و کارها با محوریت سازمان ملل باید عملیاتی باشد.

لاوروف تصریح کرد: من چندی قبل در نشست مسکو سخنرانی کردم و امیدوارم نشستهای افغانستان به جای موازی کاری به دنبال تکمیل هم باشند.

وزیر خارجه ترکمنستان:صدای مردم افغانستان باید در عرصه بین‌المللی پژواک داشته باشد

رشید مردف ظهر چهارشنبه در این نشست،گفت: همسایگان افغانستان تلاش دارند که صلح و ثبات را در این کشور ایجاد کنند. این در حالی است که وضعیت کنونی اقتصادی در افغانستان مناسب نیست و ما می‌توانیم در این گفت‌وگوها تصمیمات خوبی برای حل مشکلات مردم افغانستان بگیریم.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم که تمام قومیت‌ها در آینده افغانستان نماینده‌ای داشته باشند تا حقوق و منافع همه مردم در این کشور تامین شود، اظهار داشت: هیات حاکمه موقت در افغانستان با چالش‌هایی در عرصه اقتصادی و مبارزه با تروریسم روبه‌رو است. در این راستا مهم است که برای بازسازی جامعه افغانستان و بازگرداندن مردم این کشور به یک زندگی عادی تصمیمات مهمی گرفته شود چرا که بهبود وضعیت در افغانستان منجر به بهبود وضعیت در کل منطقه خواهد شد.

وزیر امورخارجه ترکمنستان با بیان اینکه باید از وقوع منازعات جدید در افغانستان جلوگیری کرد، تصریح کرد: افغانستان دارای ظرفیت‌های بسیار خوب اقتصادی برای مشارکت در پروژه‌های زیرساختی منطقه‌ای و بین‌المللی به خصوص در حوزه حمل و نقل و ترانزیت است و باید به این ظرفیت‌ها توجه جدی شود.

مردوف با اشاره به اهمیت ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان خاطرنشان کرد: ما تاکنون مساعدت‌های خوبی داشته‌ایم و به این مساعدت‌ها ادامه می‌دهیم. کشورهای همسایه دارای مسئولیت در برابر مردم افغانستان هستیم و باید شهروندان افغانستانی بتوانند صدای خود را به جامعه جهانی برسانند. صدای مردم افغانستان باید در عرصه بین‌المللی پژواک داشته باشد.

 

وزیر خارجه ازبکستان: جامعه بین‌المللی  باید تعهدات خود را در برابر افغانستان انجام دهد

عبدالعزیز کاملف،  همچنین در دومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران گفت: در حال حاضر گروهی در افغانستان به قدرت رسیدند که می‌خواهند از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شوند و در این زمینه، درخواست‌هایی را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه وضعیت کنونی در افغانستان بر روی مسائل مختلف در منطقه اثر دارد، اظهار داشت: افغانستان در کنار چالش‌هایی که دارد، فرصت‌هایی را نیز پیش رو دارد و از ظرفیت‌های این کشور می‌توان برای انجام پروژه‌های اقتصادی و تجاری استفاده کرد. ما به دنبال توسعه افغانستان در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصادی هستیم و از این ظرفیت‌ها می‌توانیم به خوبی استفاده کنیم.

کاملف با بیان اینکه ما می‌توانیم تلفیق و ارتباط‌گیری مستمر و مفیدی بین افغانستان و کشورهای همسایه ایجاد کنیم که در این زمینه می‌توان به خط راه آهن اشاره کرد، تصریح کرد: ما آماده‌ایم که در حوزه آموزش و همچنین عرصه اقتصادی کمک‌هایی را به افغانستان کنیم و بر این موضوع نیز تاکید داریم که باید دولت فراگیر در افغانستان با حضور گروه‌ها و اقوام مختلف در این کشور تشکیل شود.

وی خاطرنشان کرد: جامعه بین‌المللی  هم باید تعهدات خود را در برابر افغانستان انجام دهد و گروه حاکم در افغانستان نیز به مطالبات و انتظارات جامعه جهانی و مردم افغانستان از آن توجه داشته و به آن جامه عمل بپوشاند.

 

بیانیه مشترک وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان

نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه امروز (چهارشنبه ۵ آبان ماه) در تهران برگزار و در پایان بیانیه‌ای مشترک صادر شد.

در این نشست وزرای خارجه ایران، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان به صورت حضوری و وزرای خارجه روسیه و چین به صورت مجازی شرکت کردند.

در این بیانیه آمده است: وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان از جمله جمهوری اسلامی ایران، جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی پاکستان، جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان به علاوه فدراسیون روسیه در تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۲۱ در تهران دیدار کردند.

این دیدار توسط محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد و ایشان سخنرانی جامعی در مورد وضعیت افغانستان داشتند. سپس پیام ویدئویی جناب آقای آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در افتتاحیه نمایش داده شد. در ادامه وزرای محترم امور خارجه در مورد مسائل مربوط به افغانستان سخنرانی کردند. سپس جلسه در پی بحثها و گفتگوها در فضایی سرشار از اعتماد، تفاهم چندجانبه و رویکرد سازنده، با تصویب بیانیه مشترک وزیران خاتمه یافت.

وزرای خارجه در این بیانیه عنوان کردند: با توجه به این‌که وضعیت در افغانستان به طور اساسی تغییر کرده است برحمایت از حاکمیت ملی، استقلال سیاسی، وحدت و تمامیت ارضی افغانستان و عدم مداخله در امور داخلی آن تأکید کردند.

شرکت کنندگان با یادآوری اصول پذیرفته شده جهانی حقوق بین‌الملل و احترام به آرمان مردم افغانستان برای تحقق صلح پایدار، برای مشاهده یک افغانستان با ثبات، توسعه، رفاه و روابط هماهنگ با کشورهای همسایه ابراز امیدواری کردند.

وزرای خارجه همچنین از وضعیت پیچیده نظامی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بشردوستانه در افغانستان نگرانی عمیقی ابراز داشتند.

در این بیانیه آمده است: وزرای خارجه توافق دارند که کشورهای که مسئول اصلی مشکلات در افغانستان هستند باید تعهدات خود را با جدیت انجام دهند و کمک‌های ضروری اقتصادی، معیشتی و بشردوستانه را برای کمک به تحقق انتقال پایدار وضعیت در افغانستان، به این کشور ارائه دهند.

طرفین در این بیانیه متذکر شدند که یک ساختار سیاسی فراگیر و گسترده با مشارکت همه اقوام تنها راه‌حل مسائل افغانستان است.

در این بیانیه آمده است: حمایت قوی کشورهای همسایه افغانستان برای دستیابی به صلح، ثبات و آشتی ملی در این کشور را ابراز کرده و همه طرف‌های درگیر از جمله طالبان را برای ادامه گفت‌وگوها و مشورت‌های سیاسی به منظور بهبود وضعیت آتی این ملت تشویق کردند.

طرفین بر این موضوع که سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به ویژه سازمان ملل و اعضای شورای امنیت سازمان ملل باید به مسئولیت خود در زمینه پیشبرد حل و فصل سیاسی مسائل افغانستان پایبند باشند و از افغان‌ها برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی، کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه حمایت کنند، تأکید کردند.

وزرای خارجه با ابراز نگرانی شدید درباره وخامت اوضاع اقتصادی در افغانستان از جامعه بین‌المللی درخواست ارائه کمک‌های بشردوستانه به صورت فوری کردند.

حاضران حملات تروریستی را در هر فرم و شکل از جمله حملات علیه گروه‌های قومی و مذهبی به صورت ویژه حملات تروریستی اخیر به مساجد را شدیدا محکوم کردند.

 مفاد بیانیه به شرح زیر است:

۱- حمایت مستمر و واقع بینانه از حل و فصل اختلافات به وسیله گفت‌وگو و مذاکره بین طرف‌های مربوطه برای دستیابی به مصالحه ملی، راه‌حل سیاسی پایدار و تشکیل دولت فراگیر.

۲- در خواست از طرف‌های افغان در راستای اجرای سیاستهای داخلی و خارجی متواضعانه و محتاطانه، در جهت بازگرداندن هرچه سریعتر نظم به جامعه،  تحقق  بخشیدن به عملکرد مؤثر ادارات دولتی، ارائه خدمات عمومی اولیه به مردم، اقدام در جهت بهبود معیشت مردم و صیانت از حقوق اساسی افراد از جمله گروه های قومی، زنان و کودکان در افغانستان؛

۳- توجه به ضمانتها و تعهدات طرفهای مسئول ذیربط افغان به جامعه بین المللی بدین ترتیب که قلمرو افغانستان هیچ گونه تهدیدی برای کشورهای همسایه ایجاد نخواهد کرد و توسط گروه های جنایتکار، تروریستی و جدایی طلب استفاده نخواهد شد و ابراز امیدواری که به طور جدی روابط خود را با انواع گروه های تروریستی قطع کرده، به آنها حمله کند و آنها را به طور قاطع از بین ببرد.

۴-  درخواست از طرف های ذیربط که به تمام مسئولیت های غیرقابل انکار خود پایبند باشند، رویکردی دوستانه در قبال کشورهای همسایه اتخاذ کنند و به اصول پذیرفته شده جهانی حقوق بین الملل و حقوق اساسی بشر احترام بگذارند و از امنیت و حقوق مشروع اتباع و مؤسسات خارجی در افغانستان حمایت کنند.

۵-  تشویق طرف‌های ذیربط افغان به رویارویی با تهدیدات و چالش‌های مختلف از جمله تروریسم، قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان، سرکوب جرایم سازمان‌یافته و سایر اعمال جنایتکارانهای که از داخل افغانستان نشات میگیرد، در عین درنظر داشتن تهدیدات تروریسم و ​​اثربخشی مبارزه با تروریسم در افغانستان، و انجام مذاکرات دوجانبه یا  از طریق کانال‌های چندجانبه، به منظور برقراری امکان از سرگیری همکاری های مبارزه با تروریسم با افغانستان در زمان مقتضی.

۶- درخواست از طرف های ذیربط افغانستان و جامعه بین المللی برای رسیدگی به دلایل اصلی مهاجرت و آوارگی اجباری در افغانستان، پرهیز از هر گونه فعالیت بی ثباتکنندهای که وضعیت را بدتر میکند، و همکاری برای یافتن راه حل دائمی برای وضعیت مستمر پناهندگان افغان.

 ۷ - درخواست از جامعه بین‌المللی و کشورهای کمک‌کننده به منظور فراهم آوردن حمایت‌های مالی مستمر، کافی و متناسب از کشورهای میزبان پناهندگان افغان، به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی پاکستان و سایر کشورهای همسایه افغانستان.

۸- درخواست از جامعه بین‌المللی به منظور ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری‌تر از جمله غذا، دارو، تجهیزات زمستانی و غیره برای جلوگیری از بحران انسانی و موج پناهجویان در افغانستان و جلوگیری از شوک جدید به کشورهای همسایه و جامعه بین‌المللی.

۹- درخواست از جامعه جهانی تا اقدامات مشخصی را برای کمک به افغانستان در برابر کووید-۱۹ و جلوگیری از انتشار ویروس انجام دهد.

۱۰- پیشنهاد ایجاد یک ساز و کار برای برگزاری جلسات منظم نمایندگان ویژه در امور افغانستان. همچنین، نسبت به همکاری ساز و کار جلسات منظم نمایندگان سفارتخانه‌ها در افغانستان در آینده نزدیک، در راستای ترویج و رایزنی در مورد جزئیات همکاری های مربوطه برای رسیدن به دست‌اوردهای ملموس تر موافقت شد.

۱۱- تصریح کردند که جامعه بین المللی به صورت مثبت به تعامل خود با افغانستان ادامه داده  و با نقشه راه طولانی مدت دستور کار تعامل سیاسی، یکپارچه گی اقتصادی و اتصالات منطقه‌ای را پیش ببرد.

وزرای امور خارجه با قدردانی از میزبانی جمهوری اسلامی ایران در دور دوم این نشست، موافقت خود را برای برگذاری دور سوم این نشست در سال ۲۰۲۲ اعلام کردند.

متن انگلیسی این ترجمه مورد استناد است./

پایان پیام

نظر شما