شناسهٔ خبر: 50402926 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

بعد از حمله سایبری به پمپ‌بنزین‌ها شرایط جایگاه‌های سوخت‌رسانی در حال عادی شدن است

همه چیز درباره یک حمله سایبری

اختلال در خدمات‌دهی پمپ‌بنزین‌های کشور، روز گذشته مردم را با مشکل مواجه کرد. مشکلی که در ادامه سریال خبرسازی برای این سوخت مهم، گویا اهداف مشخصی را همزمان با غائله آبان‌ماه 98 دنبال می‌کند. از صبح دیروز که روند توزیع بنزین با اختلال‌هایی همراه بود و مردم در جایگاه‌ها با مشکل سوخت مواجه شدند، برای برخی این ابهام و سوال وجود داشت که آیا ممکن است تغییر قیمت بنزین در برنامه دولت باشد؟ موضوعی که رئیسی بارها به آن اشاره کرده و گفته است بدون اطلاع مردم، تصمیمات مهم را اجرایی نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -

روحانی که پس از گرانی بنزین گفته بود من هم از این موضوع بی‌خبر بودم و تازه صبح جمعه فهمیدم، درس عبرتی برای همه مسوولان شده است تا بدون آگاهی و اقناع مردم، تصمیمات مهم را اجرایی نکنند. «برنامه‌ای برای گرانی بنزین وجود ندارد» این جمله را نیز وزیر کشور به‌صراحت گفته است و مسعود میرکاظمی نیز در حاشیه نخستین نشست معاونان امور مجلس وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی در پاسخ به پرسشی درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال آینده گفت: «خیر، چنین تغییراتی نداریم.»احمد وحیدی، وزیر کشور پس از اتفاقات دیروز گفت که اختلال در ارائه خدمات در برخی پمپ‌بنزین‌ها ناشی از یک اشکال فنی و سامانه‌ای است و به‌زودی رفع می‌شود. وی با تاکید بر اینکه هیچ برنامه‌ای برای گرانی بنزین وجود ندارد، گفت: مردم هیچ نگرانی نداشته باشند. اگرچه مواضع وحیدی و میرکاظمی صریح و مشخص است اما خبرسازی‌ها برای گرانی بنزین و طرح قیمت‌های نجومی چند روزی است مردم را نگران کرده است.
 
حاشیه‌سازی بنزینی
 در روزهای گذشته، خبری مبنی بر افزایش قیمت بنزین تا ۱۴هزار تومان در فضای مجازی مطرح شده بود اما سپس این خبر ازسوی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تکذیب شد. وی گفت: خبری از گرانی قیمت بنزین نیست و هیچ تصمیمی دراین‌باره گرفته نشده است. رحیم زارع در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسات کمیسیون برنامه‌وبودجه با سازمان برنامه‌وبودجه درباره بودجه۱۴۰۰ اظهار کرده بود در جلسات برگزارشده پیشنهاداتی به دولت درباره نرخ ارز و یارانه‌های پنهان و آشکار و اصلاح ساختار بودجه داده شده است اما اینکه درنهایت چه تصمیمی گرفته خواهد شد بر عهده دولت است که تا ۱۵آذرماه موعد ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس مشخص می‌شود.به گفته وی، درمورد افزایش قیمت بنزین در سال آینده صحبتی نشده است بنزین و حامل‌های انرژی وزن بالایی در سبد مصرفی خانوار دارند چون اساسا اقتصاد ما به دلار و بنزین ربط داشته و افزایش قیمت بنزین اثر تورمی بالایی خواهد داشت. ظاهرا بنایی برای گران شدن حامل‌های انرژی یعنی بنزین و گازوئیل نه‌تنها در سال جاری وجود ندارد، بلکه در سال آینده نیز افزایش قیمت‌ها، منتفی است.با تغییر دولت و مجلس و همکاری برای حل مشکلات کشور، دشمنان این بار با اقدامات دیگری در تلاش بر هم زدن نظم ایران و چالش آفرینی هستند. برخی خبرهای ضدونقیض حکایت از حملات سایبری داشت و برخی دیگر نیز این امر را تکذیب کرده و تنها از یک اختلال روایت می‌کردند. اختلالی که با اطلاع‌رسانی‌های خبرگزاری‌ها و اطلاعیه‌های مسوولان مربوطه ابعاد بروز مشکل را برای مردم روشن نمی‌کرد.درنهایت نورنیوز، رسانه منتسب به شورای عالی امنیت ملی اختلال ایجاد شده در سامانه سوخت‌گیری در پمپ‌بنزین‌ها که از ساعاتی قبل موجب بروز مشکل در روند سوخت‌گیری خودروها شده بود را ناشی از حمله سایبری دانست. بنا به روایت این رسانه کارشناسان فنی در حال رفع مشکل ایجاد شده هستند و به‌زودی روند سوخت‌گیری در پمپ‌بنزین‌ها به حالت عادی برخواهد گشت. علی‌رغم اینکه در هفته‌های گذشته دشمنان در اقدامی هماهنگ به‌دنبال ایجاد آشوب در ایران به بهانه حوادث آبان98 بودند، مردم نسبت‌به این موضوع بی‌تفاوت بودند و خبری از بحران در داخل کشور نبود؛ همین موضوع باعث شد تا اقدامات تخریبی دیگر در دستورکار قرار بگیرد.
 
تایید حمله سایبری
 صالحی، رییس انجمن کانون جایگاه‌داران نیز حمله سایبری به پمپ‌بنزین‌های کل کشور را تایید کرد و گفت که دلیل این مشکل حمله سایبری در کل کشور به سامانه عرضه بنزین بوده است. سامانه هوشمند سوخت به‌صورت کلی قطع شده و این مساله در حال بررسی است. این اظهارات و خبرها مهر تاییدی است برای اقدامات خرابکارانه دشمنان.شایعه‌سازی در خصوص گرانی بنزین و اقدام سایبری دوبال یک هدف هستند؛ آشوب در ایران که باز هم به دربسته خورد. رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگویی، با اشاره مشکلات ایجاد شده در استفاده از کارت‌های سوخت خودروها، گفت: عملیات هدفمندی روی جایگاه‌های سوخت انجام شده است که مسوولان مربوطه در حال رفع مشکل هستند.فریدون حسنوند با بیان اینکه پس از بررسی‌های لازم ازسوی مسوولان مربوطه اطلاع‌رسانی دقیق درباره اتفاق رخ داده انجام خواهد شد، افزود: برخی شایعات در فضای مجازی درباره اینکه مشکل ایجاد مربوط به گرانی احتمالی حامل‌های سوخت است، مطرح شده که این موضوع کذب محض است و تکذیب می‌شود. نماینده اندیمشک در مجلس تصریح کرد: مشکل اکثر پمپ‌بنزین‌ها رفع شده است و در ساعات آینده نیز مشکل به‌کلی برطرف می‌شود. مرکز ملی فضای مجازی نیز درنهایت اعلام کرد که ساعت ۱۱صبح که جایگاه‌های سوخت از مدار خارج شدند. دستگاه‌های ذی‌ربط درحال رفع مشکل هستند و تا ساعاتی دیگر خدمات سوخت‎رسانی به حالت عادی برخواهد گشت. مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی نیز از عادی شدن شرایط جایگاه های سوخت تا اواسط امروز خبر داد. جلیل سالاری گفت: روش‌های مختلف برای رفع این مشکل بررسی شد. نهایتاً قرار شد سامانه سوخت رسانی غیرفعال و سوختگیری به صورت دستی انجام شود.وی یادآور شد: آموزش سوختگیری به جایگاه‌ها زمان بر شد در حال حاضر ۵۰ درصد جایگاه‌های سوخت وارد مدار شده اند.
 
حمله شایع سایبری
 البته حملات سایبری به شبکه‌های توزیع سوخت در تمام کشورهای دنیا یک چالش جدی است و دولت بایدن نیز پس از روی‌کارآمدن اولین چالش سایبری خود را در شبکه سوخت تجربه کرد. به‌طور مثال در ۱۷اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، هفتم می ۲۰۲۱، یکی از خطوط انتقال سوخت شرکت «کولونیال» آمریکا مورد حمله باج‌افزاری یک گروه هکری ساکن در اروپای شرقی به نام «دارک‌ساید» قرار گرفت و از کار افتاد. این خط لوله روزانه ۲/۵میلیون بشکه معادل ۴۵درصد از نیاز بنزین، دیزل و سوخت جت ساحل شرقی ایالات‌متحده را تامین می‌کند. دولت بایدن ۹می ۲۰۲۱ (۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰) اعلام وضعیت اضطراری کرد.
 
سناریوآفرینی برای ایران همزمان بحران جهانی سوخت
 اما همزمان با افزایش قیمت جهانی نفت، کمبود سوخت در اروپا و افزایش قیمت حامل‌های انرژی در آمریکا، بحران‌سازی مصنوعی برای سوخت ایران و انتشار شایعه گران شدن بنزین نشان از سناریوآفرینی و جنگ روانی دشمنان علیه ایران آن‌هم در خاطره تلخ آبان‌ماه 98 دارد.این روزها کشورهای اروپایی با بحران کمبود سوخت مواجه هستند همچنان که در انگلیس قیمت بنزین به بالای 100هزار تومان در هر لیتر افزایش یافت و کار به جایی رسید که برخی پمپ‌بنزین‌ها به خاطر کمبود، قیمت بنزین را دو برابر کردند؛ به‌عنوان‌مثال پمپ‌بنزین واقع در منطقه کلویسترز در چلسی هر لیتر بنزین را 2.68پوند قیمت زده که با احتساب پوند 38هزار و 500تومان هر لیتر بنزین در این پمپ‌بنزین با قیمت بیش از 103هزار تومان به مردم فروخته می‌شد. در رژیم‌صهیونیستی نیز گفته شده است قیمت بنزین در هفته آینده به حدود ۲/۱۱دلار در لیتر خواهد رسید.بحران جهانی بنزین در حالی هر روز شعله‌ور‌تر می‌شود که در ایران وضعیت مطلوبی را شاهد هستیم و نه‌تنها با کمبود آن مواجه نیستیم، بلکه اظهارنظرهایی مبنی بر عدم افزایش قیمت بنزین در سال آینده را نیز شاهد هستیم.
 
بلاتکلیفی طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل
 زیرساخت‌های سایبری همچون لایه زیرین درگاه‌های خدمات نیازهای حیاتی جامعه است و با خدشه و اشکال در این زیرساخت‌ها، عملا زیرساخت‌های پشتیبان نیازهای روزمره شهروندان جامعه مانند برق، آب، مخابرات و حتی اینترنت دچار اختلال خواهد شد. درنتیجه ارزیابی امنیت سایبری این زیرساخت‌ها براساس یک نقشه جامع زیرساختی در کشور به‌ویژه متناسب با طرح آمایش سرزمین ضروری است. براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، مهم‌ترین موضوع در امنیت سایبری ایران، فقدان یک استراتژی منسجم و پس‌ازآن نبود فرماندهی واحد در شناسایی، ارزیابی و پاسخگویی به حملات سایبری است. تعدد مراکز تصمیم‌گیری و ارزیابی حملات سایبری و حتی پاسخگویی و مقابله سبب می‌شود حملات اولا ابعاد و پیامدهایی فراتر از انتظار داشته باشد و ثانیا پاسخ‌های بازدارنده‌ای پیدا نکند. اکنون چهار نهاد متولی این حوزه عبارت‌اند از: قرارگاه پدافند سایبری سازمان پدافندغیرعامل، افتاء، وزارت ارتباطات و پلیس فتا. براساس سند پیشگیری و مقابله با حوادث فضای
 مجازی مصوب چهل‌وچهارمین جلسه شورای عالی فضای مجازی، آن دسته از حوادث فضای مجازی که در حوزه مردم، کسب‌وکارهای خصوصی و موسسات غیردولتی و غیر زیرساختی به وقوع می‌پیوندد، ازسوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، آن دسته از حوادث فضای مجازی که در حوزه دستگاه‌های غیر زیرساختی رخ می‌دهد، از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و آن دسته از حوادثی که در حوزه دستگاه‌های زیرساختی اتفاق می‌افتد ازسوی مرکز مدیریت راهبردی افتا مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. این در حالی است که قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل همچنان به تصویب نرسیده است.

 

نظر شما