شناسهٔ خبر: 50399521 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

خطر کرونا برای دانش‌آموزان

اشاره: موج پنجم کرونا با واکسیناسیون عمومی افراد جامعه تا حدودی فروکش کرد، اما متأسفانه روز گذشته ۱۵۶ جان‌باخته و ۹۰۹۶ ابتلا دیگر بر جای گذاشت. تا کنون حدود 40 درصد مردم دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. در این ارتباط دکتر پیام طبرسی می‌گوید: تا زمانی که واکسیناسیون به بالای ۸۰ درصد نرسد، بازگشایی بدون محدودیت خطرناک است. این در حالی است که بازگشایی مدارس در حال انجام است و بسیاری از محدودیت‌ها و نظارت‌های کرونایی ازجمله امکان مسافرت به کشورهای دیگر و نظارت بر رعایت پروتکل‌ها توسط اصناف و ... کاهش‌یافته است. تعداد بیماران بدحال در تهران کاهش‌یافته اما تعداد مبتلایان و فوتی‌ها نوسان کمتری دارد. لازم است دولت با تدابیر سختگیرانه و نظارت بیشتر بر اجرای پروتکل‌ها مدارس را بازگشایی کند.

صاحب‌خبر -

بازگشایی مدارس دوره متوسطه اول و دوم
به گزارش صداوسیما، سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق آخرین هماهنگی‌ها با ستاد ملی مقابله با کرونا دبیرستان‌های دوره دوم متوسطه از ۱۵ آبان و دبیرستان‌های دوره اول از یکم آذر بازگشایی خواهند شد و طرح بازگشایی مدارس ابتدایی هنوز مسکوت مانده است.
علیرضا کاظمی گفت: فرآیند بازگشایی مدارس از یکم مهر آغازشده و ۴۵ درصد مدارس که شامل مدارس روستایی و عشایری می‌شوند نیز بازگشایی‌شده‌اند. وی افزود: فرآیند بازگشایی مدارس شهری از ۱۵ آبان تا یکم آذر انجام می‌شود. سرپرست وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: مدارس ابتدایی در طرح اولیه ما شامل بازگشایی در آبان می‌شدند، اما هم‌اکنون طرح بازگشایی مدارس ابتدایی مسکوت مانده است و امیدواریم ستاد ملی مقابله با کرونا دراین‌باره هرچه زودتر تصمیم‌گیری کند. وی تأکید کرد: در صورتی که ستاد ملی مقابله با کرونا تشخیص دهد که مدارس ابتدایی به صورت مجازی ادامه دهند ما قائل به این تصمیم هستیم. آقای کاظمی خاطرنشان کرد: حضور دانش‌آموزان در مدارس که بازگشایی می‌شوند الزامی است و حضور نیافتن دانش‌آموز در مدرسه برای کلاس‌های حضوری به منزله غیبت است. واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله در حال انجام است و از این بابت هیچ نگرانی نداریم. آقای کاظمی تصریح کرد: ۱۱۷ کشور دنیا مدارس را بدون واکسیناسیون دانش‌آموزان بازگشایی کرده‌اند. نامه‌ای به رئیس‌جمهور داده‌ایم و منتظر دستور ایشان برای بازگشایی مدارس هستیم.

بازگشاییِ بدون محدودیت خطرناک است
عضو کمیته علمی کشوری کرونا با تأکید بر لزوم بررسی وضعیت شهرهای قرمز کرونایی در کشور، گفت: هرچند در کل آمارهای کرونا در کشور رو به کاهش است اما هنوز احتمال بروز موج ششم وجود دارد. به گزارش ایسنا، دکتر پیام طبرسی در حاشیه جلسه کمیته علمی کووید ۱۹ با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: خوشبختانه فعلا آمار در اکثر مناطق رو به کاهش است. هرچند که تعداد شهرهای قرمز در این هفته افزایش یافت که باید علت و وضعیت آن‌ها بررسی شود. در کل آمار کرونا و میزان مرگ‌ومیر رو به کاهش است، اما این موضوع منتفی نمی‌کند که ما هشدارها را برداریم. زیرا هنوز متأسفانه احتمال بروز موج ششم وجود دارد. وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره چرایی افزایش موارد بیماری در نیمه شرقی کشور، گفت: اکنون تقریبا محدودیتی نداریم و همه کارها دارد انجام می‌شود. مدارس را هم باید با دقت باز کنند. زیرا وقتی بیماری به صورت ناگهانی شروع به اوج گرفتن می کند، جلوگیری از آن بسیار سخت خواهد بود. بنابراین باید تا حد ممکن سعی کنیم که دوباره موجی ایجاد نشود. طبرسی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره خطر بازگشایی‌های هم‌زمان، گفت: ما الزامات علمی را مطرح می‌کنیم، اما الزامات اجرایی در اختیار ما نیست. طبق الزامات علمی، تا زمانی که بالای ۸۰ درصد واکسن تزریق نکردند و دو هفته از واکسیناسیون آن ۸۰ درصد نگذشته، اتفاق خاصی نیفتاده و همه افراد مستعد بوده و چرخه بیماری می‌تواند وجود داشته باشد. حتی بعدازاینکه ۸۰ درصد را واکسینه می‌کنید، در نمونه‌هایی مانند انگلیس می‌بینید که کماکان روزی ۴۰ هزار مبتلا و ۱۶۰ مرگ دارید. بنابراین همه این اقدامات به معنای منتفی شدن کووید نیست. بنابراین در فضاهای بسته و در جامعه نیاز به الزامات بهداشتی داریم.

خطر سفر کردن
وی تأکید کرد: یکی از الزامات بهداشتی مسافرت نکردن است. متأسفانه در این زمینه موفق نبودیم. افرادی که به خارج از کشور می‌روند. در این مدت تعداد زیادی افراد برای مراسم اربعین رفتند، تعداد زیادی از افراد به ترکیه رفتند و.‌..، وقتی این افراد بازمی‌گردند، غربالگری مناسبی نداشتیم. بر این اساس احتمال ورود بیماری از مرزها را جدی می‌کند. اینکه بیماری در نیمه‌های شرقی و غربی و لب مرزها مقداری بالا رفته، ممکن است علتش همین باشد. مهم‌ترین اقدام هم این است که نظام تست گیری را قوی کرده و افزایش واکسیناسیون داشته باشیم. تا زمانی که واکسیناسیون به بالای ۸۰ درصد نرسیده، صحبت از بازگشایی بدون محدودیت خطرناک باشد. طبرسی گفت: هنوز اتفاق خاصی در زمینه پیشگیری نیفتاده که مثلا ظرفیت هواپیماها ۱۰۰ درصد شود یا مسافرت ها و ویژه مسافرت های خارجی باز شود. اکنون بسیاری از مردم مسافرت خارجی را آغاز کردند که خطرناک است. مثلا جایی مانند ترکیه در اوج بیماری است و اکثر مسافرانی که می‌روند و برمی‌گردند، بیمار می‌شوند و بیماری را می‌آورند و انتقال می‌دهند. حال نمی‌دانیم که در آنجا جهش جدیدی هست یا خیر و طول می‌کشد که جهش را شناسایی کنیم. بنابراین اینها مواردی است که تا زمانی که به واکسیناسیون ۸۵ درصدی نرسیدیم باید رعایت کنیم.

افزایش مبتلایانِ کرونا در تهران؛ فوتی‌ها دو رقمی است
معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران ضمن تشریح آخرین شرایط کووید ۱۹ در پایتخت، گفت: همچنان تعداد فوتی‌هایمان در تهران دو رقمی است. دکتر نادر توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت بیماری کووید ۱۹ در تهران، ‌گفت: آمار بستری و فوتی‌هایمان تغییری نکرده و روندی ثابت را در این دو شاخص شاهدیم. اما در حال حاضر بحث افزایش مبتلایان وجود دارد که البته موضوعی که در افزایش مبتلایان مطرح است، عمدتا تست مثبت‌هایی هستند که معمولا حال عمومی‌شان خوب است. وی افزود: ازآنجایی‌که اکثر افراد واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، افرادی که به کرونا مبتلا شوند، طبیعتا به بیماری خفیف مبتلا شده و بر این اساس افزایش تعداد مبتلایان، بر تعداد بستری‌های استان تهران اثری نداشته است؛ به‌طور که افزایش بستری نداشتیم و تعداد بستری‌هایمان کماکان رو به کاهش است. توکلی بابیان اینکه با تزریق واکسن کرونا هم احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد، گفت: اما با تزریق واکسن فرد به بیماری شدید مبتلا نمی‌شود و احتمال فوت هم بسیار کاهش می‌یابد که اکنون در تهران این اتفاق رخ‌داده و ابتلاهایی که می‌بینیم، عمدتا در افرادی است که تست‌شان مثبت است، اما بیماری خفیف دارند و بسیاری از آنها هم واکسن تزریق کرده‌اند. وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت فوتی‌های ناشی از کرونا در تهران، بابیان اینکه هنوز تعداد فوتی‌هایمان در تهران دو رقمی است، گفت: فعلا روند فوتی‌ها در استان تهران ثابت است. دو رقمی ماندن فوتی‌ها به دلیل شدت پیک پنجم است. وی درباره پیش‌بینی از وضعیت اپیدمی در روزهای آینده نیز اظهار کرد: با روندی که می‌بینیم پیش‌بینی ما این است که طبیعتا افزایش مبتلا خواهیم داشت، اما بیماری شدید و مرگ‌ومیر بالایی را به دنبال نخواهد داشت. در عین حال بازگشایی‌ها با حفظ پروتکل‌ها و در نظر گرفتن شرایط خاص می‌توانند انجام شود.توکلی افزود: قطعا اگر بازگشایی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نباشد و مراقبت‌های لازم انجام نشود، ‌مجددا گرفتار خواهیم شد. به طور کلی پیش‌بینی می‌شود که در صورت بروز پیک ششم، ابتلا بالا، اما با درصد بستری کم و طبعا فوتی کم باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما