شناسهٔ خبر: 50396285 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

کبگانیان در جمع خبرنگاران:

بحران کمبود پزشک در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی / نیاز به جذب دانشجوی بیشتری در حوزه پزشکی داریم

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: موضوع بحران کمبود پزشک در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، منصور کبگانیان، دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه این ستاد در جمع خبرنگاران گفت:جلسه یک صد و پنجاه و چهارم از شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور  برگزار شد، در پیش دستور این جلسه از طرف شورای ستاد  بابت برگزاری موفق جایزه پیامبر اعظم (ص) توسط معاونت علمی و فناوری که در سطح بین المللی پیشرفت بسیار خوبی انجام شده تشکر شد. می‌شود گفت که در حوزه علم و فناوری به یک جایزه ویژه تبدیل شده و دانشمندان کشور‌های اسلامی را کاملا متوجه پیشرفت‌های علمی کشور و جهان اسلام کرد.

وی افزود: سند ملی تحول امنیت غذایی کشور نیز در بحث پیش از دستور بود، چرا که بحث امنیت غذایی یکی از بحث‌های بسیار مهم است. مقام معظم رهبری تاکید کرده بودند برای بحث امنیت غذایی در کشور باید طراحی‌هایی شود، در این سند پیشنهادی این کار انجام شده اولین محور فراهم بودن غذاست، دومین محور دسترسی عادلانه به غذا، چون بحث تغذیه مناسب در دهک‌های مختلف فاصله زیادی دارد و این در آینده سلامت کشور اهمیت بالایی دارد.

کبگانیان اضافه کرد:بحث مصرف، سلامت، ثبات و پایداری است این محور‌ها مبنایی بوده برای اینکه این سند طراحی شود. الان سطح سواد کشاورزی در کشور پایین است. آسیب‌ها و موانعی که ما در این حوزه داریم، فارغ التحصیلان خوب و درس خوانده ما در رشته‌های کشاورزی اشتغال شان پایین است. بیکاری بالاست. این‌ها همه آسیب‌هایی است که باید توجه داشته باشیم. راندمان آبیاری پایین است ۴۵ درصد است یا اسراف آب در حوزه کشاورزی بالا است.

وی ادامه داد: با تشکیل کمیسیون فناوری اولین بررسی این سند انجام و امروز اعلام شد، در شورای ستاد نقشه جامع علمی و قرار شد که در دستور کار کمیسیون باز هم مجددا با پیشنهادات و نکاتی که مطرح شده، قرار گیرد و نهایی سازی در ستاد نقشه جامع علمی کشور انجام شود و در صحن شورای عالی به عنوان یک سند ملی تصویب و ابلاغ شود.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور اضافه کرد:اعلام وصولی از معاونت علمی و فناوری داشتیم که آئین نامه بهره گیری از خدمات متخصصان و کارآفرینان خارج از کشور آئین نامه‌ای را در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم که به معاونت علمی ابلاغ شده بود ،این سند آماده شده  و تحویل ستاد شد. کار‌های کارشناسی را روی آن انجام خواهد شد که بخشی از حمایت از نخبگان است. 

کبگانیان با اشاره به دستور اصلی جلسه اول گفت:دستور اصلی امروز موضوع سرانه پزشکی بود، چون در سند آمایش آموزش عالی در حوزه سلامت یک بخش مهم بحث سرانه پزشکی است ما نگرانی‌هایی داریم از اینکه تعداد پزشکان کشور به دلایلی رو به افول است، با افزایش جمعیت کشور و افزایش بحث پیری در کشور این نگرانی را ایجاد می‌کند که از مدتی پیش شورای انقلاب فرهنگی روی این موضوع حساس بود و کار‌های کارشناسی بسیار دقیقی با حضور همه کارشناسان در این زمینه انجام شد. به طور مشخص تهدید‌هایی که در این حوزه وجود دارد چند محور است که اولین محور بحران پیری جمعیت است که در سنین بالا نیاز به خدمات پزشکی بالاتر می‌رود محور دوم بازنشستگی پزشکان به خصوص فارغ التحصیلان دهه ۶۰ ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است، یک جهشی در جذب دانشجویان پزشکی داشتیم حدود سال‌های ۱۳۶۰ که این افراد در سن بازنشستگی هستند. در رسانه‌ها فراوان دیدهدشده و بیانیه‌هایی دادند که شورای عالی انقلاب فرهنگی چرا در این حوزه وارد شده، بدانند که دلایل دقیق آماری داشتیم و بررسی‌های میدانی و علمی روی این موضوع انجام شده است.

وی افزود:موضوع بعدی مهاجرت برخی از پزشکان است و تهدید بعدی هم گردشگری سلامت است  که می‌تواند با عدم رسیدگی به این موضوع لطمه بخورد. ما در منطقه و در گروه بیست کشور‌های پیشرفته در حوزه پزشکی و دندان پزشک جزو ۶ کشور آخر هستیم که جایگاه نامناسبی در این حوزه داریم.سوال‌هایی که باید پاسخ داده می‌شد و امروز آمار خوبی را از طرف متخصصان ارائه شد.

 

وی ادامه داد: امروز هم متخصصان و کارشناسان آماری که در کشور داشتند ارائه دادند میزان موجود پزشک در حال حاضر باید ارزیابی شود، چون روی اعداد میزان پزشک مطلوب و نحوه جبران کمبود پزشک اختلاف نظر وجود دارد. 

کبگانیان خاطر نشان کرد:پس میزان پزشکان موجود با آماری که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نقشه راه درمان دادند ۱۰۰ هزار نفر است، البته اختلاف نظری با سازمان نظام پزشکی هست که حدود ۱۴۷ هزار نفر اعلام کرد.

 

وی خاطر نشان کرد:میزان دندان پزشک ۲۹ هزار و ۷۰۰ با اسناد مصوب وزارت بهداشت است. این عدد یعنی ۱۰۰ هزار نفر پزشک مطلوبش را اگر بخواهیم با کشورهای منطقه مقایسه کنیم باید به ۱۸۰ هزار نفر برسد. اگر بخواهیم ما در ۱۰ سال آینده جزو کشور‌های پیشرفته باشیم که جزو اسناد و اهداف ما است باید تعداد پزشکان به ۳۰۰ هزار برسد. بحث این بود که حداقل در رشته پزشکی باید در سال ۳۰۰۰ نفر به دانشجویان ورودی دانشکده‌های پزشکی و در دندان پزشکی حداقل ۵۰۰ نفر اضافه شود ،تا پنج سال آینده باید این اتفاق بیفتد که ما از خطر و بحران عبور کنیم. البته نظراتی بود که و نسبت به این اعداد برخی انتقاد داشتند که می‌گفتند بیشتر از این باید باشد بنابراین برای بررسی بیشتر به جلسه آینده موکول شد.

نظر شما