شناسهٔ خبر: 50385346 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغاز مرحله نخست هوشمندسازی فرودگاه‌های کشور

مرحله اول هوشمندسازی فرودگاه‌های کشور با دستور مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در دو فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد و سردار جنگل رشت آغاز شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری صداوسیما از وزارت راه و شهرسازی، آقای علی رستمی عضو هیات مدیره شرکت فرودگا‌ه‌ها و راهبر برنامه‌ریزی و نظارت و امور اقتصادی در این خصوص با بیان گزارشی از روند هوشمندسازی، گفت: از اوایل همه‌گیری کرونا، موضوع هوشمندسازی مطرح شد و شرکت فرودگاه‌ها این پروژه را در اولویت کاری قرار داد.
 
رستمی با اشاره به صدور دستور تشکیل کارگروه هوشمندسازی در راستای توسعه دولت الکترونیک از حدود یک سال پیش گفت: برای اولین بار در کشور هوشمندسازی مطرح و بر همین اساس، کاری جامع و معتبر با الگو‌های جهانی شکل گرفت.
 
وی اظهار داشت: با هم‌فکری نخبگان حوزه در کارگروهی که با عنوان کارگروه هوشمندسازی ایجاد شد، ضرورت توجه به الگو‌های بین‌المللی و انجام طرح پایلوت در دو فرودگاه مشهد و رشت، براساس فرودگاه اینچه ئون کره جنوبی مطرح و انجام شد.
 
رستمی تصریح کرد: براساس تاکیدات مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها مقرر شد ۲۴ مورد در زمینه هوشمند سازی فرودگاه‌ها که ارتباط مستقیم با پذیرش مسافر داشت، احصا و پس از فاز بندی در فرودگاه‌های کشور به اجرا درآید.
 
رستمی ادامه داد: هوشمندسازی از این بستر با اولویت فعالیت‌های غیرلمسی مانند بحث رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در رزرو بلیت با رعایت فاصله معین صندلی‌ها و یا ضرورت وجود کارت واکسن برای دریافت ویزا و موارد دیگر در حوزه مسافری صورت گرفت و بر همین مبنا امروز در فرودگاه‌های مشهد و رشت فاز اول هوشمند سازی افتتاح شد.
 
وی تاکید کرد: ضرورت وجود برنامه جامع هوشمندسازی در جلساتی که با دانشگاه صنعتی شریف برگزار کردیم، مطرح شد و به همین دلیل روشی را پیاده کردیم که در حال حاضر در مرحله تدوین شرح خدمات آن قرار داریم و سپس با انتخاب مشاور، این پروژه در سایر فرودگاه‌ها نیز انجام خواهد شد.
 
رستمی موضوع بعدی را ضرورت صورت بندی شاکله پرتال اینترنتی شرکت فرودگاه‌ها از شکل خبری به سایتی با محتوای خدمات محوری عنوان کرد و افزود: به طور کلی پیاده سازی دولت الکترونیک مبحث دیگری بود که در حال پیاده سازی طرح و اجرای آن هستیم.
 
وی مبحث بعدی هوشمندسازی را موضوع مصرف انرژی دانست و گفت: ضرورت صرفه‌جویی در مصرف منابع انرژی باعث شد تا در فرودگاه‌ها هوشمندسازی در این زمینه نیز مطرح شود، و بر این مبنا نیز مقرر شده است تا نوروز ۱۴۰۱ در فرودگاه‌های بین‌المللی این پروژه پیاده سازی و اجرا شود و بقیه فرودگاه‌ها نیز تا سال آینده با پیگیری کار گروه هوشمند سازی به این فرایند ملحق خواهند شد.
 
رستمی در پایان گفت: ما با سازمان فناوری ارتباطات شهرداری جلسه‌ای برای انجام سفر هوشمند از ابتدای ورود مسافر به سیستم‌های حمل و نقل و خدمات شهری داشتیم که قرار شد همکاری‌ها بین فرودگاه‌ها و شهر هوشمند تهران در این زمینه نیز صورت گیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما