شناسهٔ خبر: 50384847 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست با اصحاب رسانه:

کسب گواهینامه «صلاحیت حرفه ای معلمان» از شروط ورود به «طرح رتبه بندی» است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست با اصحاب رسانه، دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه ای معلمان را از شروط ورود به «طرح رتبه بندی معلمان» دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز محمود امانی طهرانی؛ در نشست خبری که در ساختمان علاقه مندان برگزار شد، با تشریح تاریخچه شورای عالی آمورش و پرورش، اظهار کرد: این شورا قدیمی ترین نهاد قانون گذار در نظام تعلیم و تربیت است. لذا برای اولین بار در سال ۱۲۷۵این نهاد یعنی ۱۰سال قبل از نهضت مشروطه، با نام «انجمن معارف»، فعالیت خود را آغاز و تا  سال ۱۳۰۰ادامه داد. اما در سال ۱۳۰۰، «شورای عالی آموزش و پرورش» به صورت رسمی تشکیل و از آن زمان تاکنون با همین عنوان فعالیت خود را ادامه داده است.

وی افزود: اکنون شورای عالی آموزش و پرورش در یکصد و بیست و پنجمین سال تولد خود و یا در یکصدمین سال تولد رسمی خود قرار دارد و یک هزارمین جلسه خود را در ۲۹شهریور ۱۴۰۰با حضور رئیس جمهور برگزار کرده است.

امانی طهرانی تصریح کرد: در قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش، تأکید شده است؛ این شورا نهادی قانونی است که در راستای انجام طرح های مطلوب آموزش و پرورش  مساعدت و راهبری می کند.

وی درباره آخرین وضعیت «گواهینامه صلاحیت حرفه ای معلمان» اظهار کرد: گواهینامه صلاحیت حرفه ای معلمان، اتفاق  بسیار مبارکی است. زیرا کار معلمی، صفت «کیفیت» دارد. لذا هر کاری که می‌توان درباره کیفیت آن سخن گفت، ارزشمند است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، در خصوص «صلاحیت حرفه ای معلمان» خاطرنشان کرد:  پاره ای از صلاحیت‌های معلمان به قبل از ورود افراد به عرصه معلمی بازمی‌گردد. بنابراین آموزش معلمان در دانشگاه فرهنگیان یا روند آموزش افرادی که از طریق دوره‌های مختلف وارد مسیر معلمی شده اند؛ مصداق این موضوع است.

وی افزود: عرصه تعلیم و تربیت به لحاظ محتوایی و روشی، دچار تغییر و پیشرفت است. لذا معلم باید به روز باشد و این ساز و کار نیازمند تغذیه کارکنان و رصد کارکنان است.

امانی طهرانی گفت: در مصوبه اخیر شورای انقلاب فرهنگی موضوع صلاحیت حرفه ای و دارا بودن گواهینامه آن، در تمام دوره‌های کاری مورد تأکید بوده و  بر این اساس، شورای عالی آموزش و پرورش وارد عرصه عمل شد تا آن را به یک برنامه عملیاتی تبدیل کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش  اظهار کرد: ما در زیرنظام تربیت معلم، صفر تا صد معلم را ترسیم کرده بودیم. لذا متنی را آماده کردیم و پس از بررسی در جلسات متعدد، به تصویب رسید. بنابراین در ادامه باید یک شیوه نامه اجرایی تهیه شود که معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع، درحال تهیه و تدوین این شیوه نامه است زیرا یکی از شرایط ورود به رتبه بندی این است که فرد باید گواهینامه صلاحیت حرفه ای معلمی داشته باشد.

وی افزود: یک دوره زمانی ۴تا ۵ساله زمان می‌برد تا تمام معلمان وارد  فرآیند صلاحیت‌ها و دریافت گواهینامه شوند. لذا افراد پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های شهید رجایی و فرهنگیان  دارای این گواهینامه هستند. اما بعد از  گذشت ۵سال آن را باید تجدید ‌کنند، افراد ماده ۲۸نیز به واسطه گذراندن دوره های مربوطه در دانشگاه فرهنگیان، این گواهینامه را دارند و بعد از ۵سال این گواهی نیز تجدید می‌شود.

 

*حل مشکلات آموزش و پرورش نیازمند عزم ملی

امانی طهرانی در پاسخ به سوالی در مورد نقش شورای عالی آموزش و پرورش در انتخاب وزیر آموزش و پرورش، گفت: بر اساس قانون، هیچ نقشی برای شورای عالی آموزش و پرورش  در فرآیند انتخاب وزیر آموزش و پرورش، تعیین نشده است اما شورا تلاش می کند افرادی انتخاب شوند که دارای ویژگی های مطلوب نظام  و تعلیم و تربیت باشند.

وی ادامه داد: وسعت آموزش و پرورش  موجب شده، انتخاب وزیر این دستگاه، همواره با دشواری همراه باشد. البته همه مشکلات نظام تعلیم و تربیت را وزیر نمی تواند به تنهایی حل و فصل  کند و این موضوع نیازمند  مشارکت و عزم ملی است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، اضافه کرد: تغییر وزرا و عدم ثبات مدیریت به اجرای سند تحول بنیادین آسیب می زند. لذا برای رفع مشکلات آموزش و پرورش نیازمند به یک همکاری همه جانبه هستیم.

 

* رتبه بندی معلمان نباید به ترمیم معیشت آنان تقلیل یابد

وی سه واژه اصالت، استقلال و اتقان را شعار یکصدمین سال تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش برشمرد و اذعان کرد: رتبه بندی، استانداردها، سنجش استاندادها و ارزش گذاری استانداردها را بررسی می‌کند.

امانی طهرانی، تقلیل رتبه بندی به معیشت  معلمان و یا جدا کردن آن از معیشت معلمان را  کار خوبی ندانست و عنوان کرد: وقتی رتبه بندی شکل بگیرد استانداردهای معلمی دیده خواهد شد. آغاز طرح رتبه بندی این پیام روشن را به همراه دارد معلمانی که برای ارتقای سطح خود بکوشند وارد این بخش ارزشمند می‌شوند.

وی در خصوص تدریس زبان های خارجی، خاطرنشان کرد: ماموریت زبان عربی با سایر زبان ها متفاوت است زیرا هدف از آموزش زبان عربی آشنایی  افراد جامعه که اغلب مسلمان هستند با آموزه ها و متون قرآنی است اما هدف از  آمورش سایر زبان های خارجی ایجاد توان ارتباطی در افراد است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: درباره زبان انگلیسی بحث مهارتی مطرح است؛ در عرصه این زبان باید آموزش‌ها کیفیت دار باشد.

وی اضافه کرد: ما قبول داریم که زمان و حجم آموزش با انتظار متفاوت است بنابراین شرایط باید به گونه ای باشد که افراد براساس نیاز خود، نوع و زمان آموزش زبان خارجی خود را انتخاب کنند.

امانی تهرانی از تلاش آموزش و پرورش برای مصوبه گذراندن کلاس های زبان در آموزشگاه ها به جای مدرسه خبر داد و  افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی، امکان انتخاب گری زبان فراهم خواهد شد، امسال برای اولین بار مجموعه کتب جذاب در امر انگلیسی به عنوان تالیف موازی از سوی سازمان پژوهش چاپ شده است.

 

 *اصلاح سازو کارهای کنکور ضروری است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، در خصوص سوالی با موضوع کنکور اظهار کرد: با هر نگاه و زاویه دیدی که به موضوع کنکور بنگریم ضرورت اصلاح ساز و کار آن را درمی‌یابیم. مهم ترین پژوهش نیز دراین باره انجام شده است. ما نیز وظیفه داریم جامعه را به سمت آگاهی از مصوبه این امر پیش ببریم چرا که مردم باید ایرادات و اصلاحات کنکور را دریابند. طبق  مصوبه جدید، امتحانات نهایی باید معتبرتر باشند.

وی ادامه داد: در کنکور ۱۴۰۱، شصت درصد پذیرش ها، بر اساس نمرات نهایی است که البته در یک کارگروهی، سازوکارهای این امر بررسی خواهد شد.

 

*افزایش سقف سن ورود به دانشگاه فرهنگیان

وی درباره مرجع تصمیم گیری سن ورود به دانشگاه فرهنگیان گفت: براساس قانون تصمیم گیری در این باره بر عهده آموزش و پرورش است، لذا این موضوع در شورای عالی مطرح  و حداکثر سن مجاز افراد برای ورود به آموزش و پرورش، سن ۲۴سالگی تعیین شده است.

امانی طهرانی درباره فرآیند جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش،  گفت: تمام مسیرهای جذب باید از طریق مسیرهای مجاز تعیین شده، باشد؛ در مصوبه شیوه‌های جذب نیرو، اصل بر این است که معلمان رسمی و متعهد به خدمت در آموزش و پرورش، باید با محوریت دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، جذب و وارد آموزش و پرورش، شوند.

بنابراین، اگر این مصوبه به خوبی اجرا شود تعادلی در راستای جذب معلمان صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: تامین معلم ابتدایی تقریبا راهی جز دانشگاه فرهنگیان ندارد معلم ابتدایی باید مسئولیت چندین درس را برعهده بگیرد این توانمندی نیازمند ملزوماتی است که در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد.

امانی تهرانی معتقد است امر تعلیم و تربیت باید از سوی بهترین نیروها شکل بگیرد تا نفع ملی ملت هموار شود.

 

* حکم واحد برای تربیت نیرو در تمام رشته ها، خلاف رویه های تربیتی است

امانی طهرانی گفت:  حکم واحد برای تربیت نیرو در تمام رشته ها، خلاف رویه های تربیتی است، در این خصوص باید راهکار های مختلفی ارائه شود باید امر تعلیم و تربیت با بسیج همه امکانات شکل بگیرد و بهترین نیروها جذب شوند.

وی در خصوص برخی اظهار نظرها، مبنی بر تلاش برخی نمایندگان مجلس در راستای ارائه طرحی برای جذب معلمان حق التدریس از سال ۹۱به بعد، تصریح کرد: این که افراد به صرف خدمت در یک بازه زمانی، جذب آموزش و پرورش شوند موضوعی خلاف مقررات و مصوبات است بلکه باید راهکارهایی ارائه شود که افراد مذکور پس از گذراندن آزمون ها و دوره های قانونی، جذب شوند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی، گفت: کلمه "ولی" اطلاق بر پدر و مادر دارد و هردو می‌توانند کارنامه فرزندشان را دریافت کنند، البته اگر مرجعی در محدود کردن حقی در این زمینه، صاحب صلاحیت باشد این موضوع به آموزش و پرورش ارتباطی ندارد.

 

* سند تحول ترمیم می شود

وی درباره اصلاح و ترمیم سند تحول بنیادین بیان کرد: هر ۵سال یکبار باید سند بازنگری شود اکنون زمان این امر است تا سازوکار و فرآیند علمی آن را بکار بگیریم، بنابراین سند تحول از باب‌هایی مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

امانی تهرانی از ترمیم سند تحول بنیادین خبر داد وافزود: متن نهایی این امر تا پایان آبان ماه نهایی و کار ترمیم سند انجام می‌شود.

نظر شما