شناسهٔ خبر: 50377538 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

شرکت‌های دانش بنیان؛ زنجیره اصلی سودمند شدن فعالیت‌های دانشگاهی

خشنود گفت: زنجیره اصلی سودمند شدن فعالیت‌های دانشگاهی شرکت‌های دانش بنیان هستند.

صاحب‌خبر -

عبدالمجید خشنود عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارتباط دو سویه دانشگاه با شرکت‌های دانش بنیان و مزایای آن‌ها اظهار کرد: حلقه‌های مختلفی در ارتباط با دانشگاه‌ها وجود دارند که باعث ارزآوری می‌شوند و یکی از آن حلقه‌ها شرکت‌های دانش بنیان هستند.

او افزود: یک نمونه که به عنوان زیست بوم فناوری در دانشگاه‌های دنیا عنوان می‌شود شرکت‌های دانش بنیان هستند و در این زمینه نقش‌های مهمی دارند، منتهی در سال‌های اخیر اگرچه توجه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش بنیان شده، ولی هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده اند.

خشنود تصریح کرد: شرکت‌های مستقر در مراکز رشد حلقه وصل و انتهایی موضوع فناوری و تولید محصول هستند و در حال حاضر رویکرد بسیاری از دانشگاه‌های دنیا به این سمت رفته است، تا زمانی که این حلقه در چرخه فناوری حضور نداشته باشد قطعا خروجی ملموس از دانشگاه‌ها فراهم نمی‌شود.

معاون اداری و مالی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات حوزه آموزش عالی و وزارت علوم این است که باید حتما از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنند، البته در دوره‌های اخیر حمایت‌هایی هم در این زمینه صورت گرفت و طی یک دهه اخیر توسعه خوبی هم از این شرکت‌ها انجام شد و تنوع رفتار‌های قانونی و مقرراتی با این شرکت‌ها تغییرات عمده‌ای را در پی داشته است، ولی همچنان از نظر آمار تعداد شرکت‌هایی که تولید می‌شوند و توانمندی و ظرفیت دانشجویان و فارغ التحصیلان برای تشکیل این شرکت‌ها با محدودیت رو به روست.

خشنود ادامه داد: با مشاهده آمار به این نتیجه می‌رسیم که در یک دانشگاه خارجی عددی نزدیک به ۹۰۰ شرکت دانش بنیان تاسیس شده است، اما در دانشگاه‌های داخلی این رقم بسیار محدود است؛ بنابراین حمایت‌ها باید افزایش پیدا کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اضافه کرد: ما معتقدیم که قطعا زنجیره اصلی سودمند شدن فعالیت‌ها و پروژه‌های دانشگاهی و منجر شدن آن‌ها به محصولات واقعی نیازمند مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان است.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما