شناسهٔ خبر: 50359924 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

قیمت نفت همچنان صعودی است/طلا در مرز 1800 دلار

قیمت نفت روز دوشنبه تحت تاثیر نگرانیها نسبت به محدود ماندن عرضه در بحبوحه تقاضای بالا برای سوخت در آمریکا و نقاط دیگر جهان، صعود کرد و به روند افزایشی هفته گذشته ادامه داد.قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر ضعیف شدن ارزش دلار آمریکا، نزدیک به سطح کلیدی ۱۸۰۰ دلار ایستاد.

صاحب‌خبر -

 بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۷ سنت معادل یک درصد افزایش، به ۸۴ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص روز جمعه ۱.۵ درصد افزایش پیدا کرده بود.

بهای معاملات نفت برنت ۷۱ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۸۶ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص بازار جهانی روز جمعه ۱.۱ درصد صعود کرده بود.

به گفته تتسو ایموری، مدیرعامل شرکت مدیریت صندوق ایموری، با توجه به تقاضای بالا برای سوخت در آمریکا در شرایطی که عرضه محدود مانده است، فضای بازار نسبتا قوی است که باعث شده سفته بازان معاملات فروش را لغو کنند.

با گذشت بیش از یک سال افت تقاضا برای سوخت، مصرف بنزین و سوختهای دیگر در آمریکا که بزرگترین مصرف کننده سوخت جهان است، به میانگین پنج ساله برگشته است.

در این بین، گزارش روز جمعه شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی آمریکا هفته گذشته برای نخستین بار در هفت هفته اخیر کاهش پیدا کرد.

کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا روز جمعه اعلام کرد مدیران سرمایه معاملات خرید نفت آمریکا را در هفته منتهی به ۱۹ اکتبر افزایش داده اند.

قیمتهای نفت همچنین از نگرانیها نسبت به کمبود عرضه زغال سنگ و گاز در چین، هند و اروپا و افزایش تقاضا برای دیزل و نفت کوره به منظور تولید برق، پشتیبانی شده است.

بر اساس گزارش رویترز، اما تحلیلگران هشدار دادند که ممکن است قیمتهای نفت در هفته‌های آینده اصلاح شود زیرا رشد چشمگیر قیمتها، احتیاط در بازار را افزایش داده است.

صعود طلا به یک قدمی مرز ۱۸۰۰ دلار

قیمت طلا
در معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر ضعیف شدن ارزش دلار آمریکا، نزدیک به سطح کلیدی ۱۸۰۰ دلار ایستاد.

 بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۷۹۸ دلار و ۵۱ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۷۹۹ دلار و ۱۰ سنت رسید.

طلا روز جمعه به بالاترین حد از اوایل سپتامبر به این طرف صعود کرده بود اما پس از این که جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد بانک مرکزی تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه را آغاز خواهد کرد، بخشی از این رشد را از دست داد.

طلا اغلب پناهگاه امن دارایی در برابر تورم ناشی از تدابیر محرک مالی است اما افزایش نرخهای بهره هزینه نگهداری این فلز ارزشمند را افزایش داده و به جذابیت سرمایه گذاری در آن ضربه می‌زند.

به گفته کایل رودا، تحلیلگر شرکت IG Markets، اگر مقاومت در سطح ۱۸۰۰ دلار شکسته شود، مقاومت بعدی در سطح ۱۸۳۰ دلار مشاهده می‌شود.

فعالان بازار اکنون منتظر نشستهای سیاست پولی بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی اروپا در روز پنج شنبه هستند. انتظار نمی‌رود هیچ کدام از این دو بانک مرکزی سیاست پولی خود را تغییر دهد با این حال شاخصهای بازار تورم بالاتر از ارزیابی بانک مرکزی اروپا را نشان می‌دهند.

بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که از صعود طلا حمایت کرد، افت حدود ۰.۱ درصدی دلار بود که طلا را برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر کرد.

به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، اونس طلا ممکن است مقاومت در سطح ۱۸۱۴ دلار را دوباره تست کند و شکسته شدن این سطح به صعود طلا تا سطح ۱۸۲۶ دلار منتهی خواهد شد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۷ درصد افزایش، به ۲۴ دلار و ۴۸ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد افزایش، ۱۴۰۵ دلار و سه سنت بود. بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد افزایش، ۲۰۳۴ دلار و ۶۱ سنت معامله شد.

/ایسنا

نظر شما