شناسهٔ خبر: 50349117 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

ابتکار عمل در هرگونه رویارویی آتی در غزه با حماس است

کارشناس نظامی رژیم صهیونیستی در ارزیابی اوضاع جاری در اراضی اشغالی فلسطین می‌نویسد که همه امور در نوار غزه، در حال خارج شدن از کنترل است و در چنین شرایطی تل‌آویو باید هرچه سریع‌تر رویکرد خود را از میان دو گزینه موجود مشخص کند.

صاحب‌خبر -

 «یوآف لیمور» کارشناس و تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی می‌گوید که نوار غزه محاصره شده و ویران شده از سوی ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی در آستانه انفجار قرار دارد و هیچ پیشرفتی در روند مذاکرات تبادل اسرا با حماس حاصل نشده است.

وی معتقد است که در چنین شرایطی می‌بایست، تل‌آویو هرچه سریعتر رویکرد خود را مشخص و نهایی کند. یا برای تبادل اسرا و دادن امتیازات لازم در این مسیر آماده شود یا اگر معتقد است که چنین امری برایش مقدور نیست، ابتکار عمل را از جنبش حماس در هرگونه رویارویی آتی بگیرد و  یک نبرد جدید را با یک شگفتی که می‌تواند ترور «یحیی السنوار» رهبر حماس در غزه باشد، آغاز کند.

غزه در آستانه انفجار است

وی در یادداشتی در روزنامه «اسرائیل هیوم» ادعا کرد: «نیازی به حساس شدن یا انجام یک آزمایش استثنایی برای درک اینکه غزه در آستانه انفجار است، نیست. این امر نتیجه مجموعه‌ای از مسائل و موضوعاتی است که به تدریج بر روی هم جمع شده و احتمالاً خیلی زود همه چیز از کنترل خارج می‌شود. موضوع اصلی، مانند همیشه، وضعیت داخلی نوار  غزه است که به مدت ۱۵ سال تحت محاصره اسرائیل است و با گذشت پنج ماه از آخرین تجاوز صورت گرفته، این منطقه گرفتار و ناکام مانده است».

لیمور افزود: «مسأله کمک قطر به صورت جزئی حل شده و کارمندان غزه منتظر حقوق هستند و مذاکرات حل و فصل امور در قاهره با کندی و محافظه‌کاری اسرائیل در جریان است زیرا تل‌آویو هرگونه پیشرفت در این زمینه را به حل و فصل پرونده اسرا مرتبط می‌کند».

وی در ادامه انتشار اخبار در هفته گذشته در خصوص شکاف‌های ایجاد شده در تماس‌های موجود برای تبادل اسرا را شایعه و نوعی جنگ روانی از سوی حماس و چه بسا مصر دانست که به دنبال اعمال فشار از سوی خانواده‌های اسرای اسرائیلی بر تل‌آویو هستند.

جزئیات دلایل عدم پیشرفت  مذاکرات تبادل اسرا

لیمور در این یادداشت که نسخه‌ای از آن در «عربی ۲۱» منتشر شد، تصریح کرد: «هیچ پیشرفت حقیقی در پرونده تبادل اسرا حاصل نشده است. جنبش حماس همچنان بر آزادی یک فهرست افتخاری از اسرای خود که اغلب آن‌ها زندانیان ارشد در زندانهای اسرائیل هستند، پافشاری می‌کند امری که اسرائیل به شدت آن را رد می‌کند. انتظار می‌رود که تل آویو تنها با آزادی آن دسته از اسرایی که طی سند تبادل اسرا با شالیت آزاد شدند اما مجدد به اسارت گرفته شدند، موافقت کند و نه بیشتر. از این رو، عدم وجود داده‌های جدید در معادله تبادل اسرا، امکان پیشرفت در این تبادل اسرا را اندکی به صفر می رساند.

در این یادداشت آمده است که در مذاکرات قاهره، قضایای دیگری مانند قدس نیز مطرح است که مانند همیشه توجه‌ها را فراتر از مرزهای جغرافیایی به خود جلب می‌کند، همچنین موضوع کرانه باختری که با رویارویی‌های هر روزه از زمان عملیات فرار از زندان «جلبوع» در سطح انفجار باقی مانده است. به این امور موضوع اسرای فلسطینی و وضعیت بازداشت آن‌ها را باید افزود که نوعی اجماع نظر در میان فلسطینی‌ها در خصوص این پرونده وجود دارد و در کنار آن، تهدید بسیاری از این اسرا به آغاز اعتصاب غذا نیز برای اسرائیل نگران‌کننده می‌تواند باشد.

این کارشناس نظامی اسرائیلی می‌گوید که هر یک از این امور می‌تواند یک موضوع دائمی در دست حماس باشد هر زمانی که بخواهد دلیلی برای تداوم منازعه و درگیری با اسرائیل بیابد. پیوستن کلیه این امور به یکدیگر می‌تواند خطرناک باشد و باید در قبال آن حساس بود. به ویژه هنگامی که همه چیز در پس زمینه وضعیت غزه قرار می‌گیرد. امری که بسیار خطرناک‌تر از گذشته است.

دستاورد مهم حماس در نبرد سیف القدس

بر اساس این یادداشت، یکی از مهمترین دستاوردهای حماس در نبرد اخیر این است که توانست چند جبهه کرانه باختری، قدس، غزه و اراضی اشغالی ۱۹۴۸ را به یکدیگر مرتبط کند و توده مردم را متقاعد کند که مقاومت دست بالایی در این منازعه دارد.

ابتکار عمل در هرگونه رویارویی آتی در غزه با حماس است

این کارشناس نظامی اسرائیل در پاسخ به این سوال که سیاست ارتش اسرائیل در قبال غزه که در آستانه انفجار قرار دارد، چیست؟ نوشت: «یک رویارویی دیگری در غزه در دستور کار است و این امر نیاز به توضیح دارد. اسرائیل برای جلوگیری یا مدیریت آن و در مواقع لزوم برای حل آن چه خواهد کرد؟ کسی که امور را مدیریت می‌کند، حماس است، هر وقت که بخواهد از مردان خود و سایر سازمان‌های فعال در غزه برای اقدامات خود شامل برگزاری تظاهرات، استفاده از بالن‌های آتش‌زا، شلیک موشک به صورت محدود استفاده می‌کند و هر وقت بخواهد آن‌را متوقف می‌کند».

عدم ابتکار عمل تل‌آویو در قبال غزه

وی در ادامه نوشت اما اسرائیل در قبال این امر، ابتکار عملی ندارد و تنها گاهی اوقات با فشار مبالغه آمیزی پاسخ می دهد. گواه این امر اتفاق روز سه شنبه پیش بود که شاهد بسته شدن  جاده‌ها در نوار غزه بودیم که بیش از هر چیزی بیانگرر رعب و ترس بود. پس از آن  فرار رئیس ستاد مشترک ارتش از جشن رابین ، پس از به صدا در آمدن آژیر خطر در نوار غزه  _ که بعداً معلوم شد که آژیر خطر اشتباهی بوده است_صورت گرفت. «اتفاقی شرم‌آور آن‌هم در مقابل دوربین».

در ادامه این یادداشت آمده است: «اگر اسرائیل می‌خواهد که همه کارها را برای حل مسائل غزه از طریق گفت‌وگو انجام دهد، باید پدال گاز را در قاهره فشار داده و آمادگی پرداخت بخشی از هزینه را داشته باشد، اما اگر ارزیابی کند که این امر ممکن نیست و این رویارویی در غزه اجتناب ناپذیر است؛ باید این رویارویی را اداره کند نه این‌که بگذارد، حماس آن را اداره کند. زیرا این موضوع راهبردی و استراتژیک است که نیاز به بحث های جدی و تصمیمات متعادل و مرتب دارد».

نویسنده در ادامه به اسرائیل هشدار می‌دهد که به گونه‌ای رفتار نکند که گویی از رویارویی فرار می‌کند زیرا این امر نه تنها در غزه که در سایر جبهه‌ها به ویژه جبهه داخلی در اراضی ۱۹۴۸، علیه آن تمام خواهد شد و امور علیه تل‌آویو خواهد چرخید.

وی افزود: «به عبارت دیگر، اسرائیل باید به این فکر کند که اگر باید اقدامی در غزه آغاز کند، این کار را با قدرت و با یک شگفتی شروع می‌کند و سپس اقدام خود را تشدید کند. برای اولین گام یک آدرس وجود دارد و آن رهبر حماس در غزه یعنی "یحیی السنوار" است که از مدتها پیش می‌بایست، اتفاق می‌افتاد.  اما اکنون به نظر می رسد زمان پاکسازی السنوار، ​​فرا رسیده است».

این کارشناس نظامی رژیم صهیونیستی معتقد است کسی که بدون وقفه به دنبال این موضوع بود، «نداف ارگمن»  رئیس سابق سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) بود که معتقد بود تا زمانی که السنوار زنده است، احتمال سازش و آتش‌بس صفر است. در صورت صدور فرمان حذف السنوار، این امر در دستور کار «رونین بار» رئیس جدید شاباک قرار می‌گیرد و او همان شیوه ارگمن را ادامه می‌دهد. لذا زمان آن فرا رسیده که از دولت اسرائیل پرسیده شود که در غزه به دنبال چیست و چگونه می‌خواهد به آن دست یابد؟/فارس

برچسب‌ها:

نظر شما