شناسهٔ خبر: 50344950 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عده ای نمی خواهند شراکت نفتی ایران و چین برقرار باشد

تهران- ایرنا- خبرگزاری مهر در گفت وگویی آورد: در روزهای گذشته آمارهایی منتشر شد که نشان‌دهنده کاهش شدید خرید نفت ایران توسط چین بود. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد تفاوت در نحوه محاسبه و منابع اطلاعاتی موجب بروز اشتباهاتی شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر دوم آبان به گفت وگو با مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت پرداخت و آورد: یکی از کشورهایی که پس از شروع به کار دولت سیزدهم به طور ویژه عزمش را برای افزایش همکاری‌ها با ایران، به خصوص در مبادلات نفتی جزم کرد، کشور چین بود. به همین منظور هم جواد اوجی اولین دیدار خارجی‌اش را با لی‌یینگ چانگ، معاون بخش خاورمیانه شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) برگزار کرد و در زمینه سرمایه‌گذاری و توسعه میدان‌ها گفت‌وگو کرد. در حال حاضر نیز به گفته منابع آگاه وضعیت مبادلات نفتی این دو کشور بسیار خوب تلقی می‌شود و اکثریت صادرات نفتی ایران به مقصد چین است.

با این وجود در روزهای گذشته آماری از سوی اتاق بازرگانی ایران مبنی بر واردات هشت ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ منتشر شد که عجیب به نظر می‌رسید. در این آمار گفته شده بود که واردات نفتی چین از ایران در هشت ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱، تنها ۱۲ میلیون دلار بوده است.

این آمار به معنای این است که اگر حداقل قیمت نفت، یعنی ۵۰ دلار را در نظر بگیریم، صادرات نفت ایران به چین در این هشت ماه، تنها ۳۰ هزار بشکه در روز بوده است. انتشار این آمار موجب شد تحلیل‌هایی از سوی اشخاص و رسانه‌های داخلی و خارجی مبنی بر شکست برنامه‌های تجاری ایران منتشر شود. به همین منظور بایستی صحت این آمار در مقایسه با مؤسسات بین‌المللی و افراد آگاه نیز سنجیده شود.

نظر شما