شناسهٔ خبر: 50342496 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

وزیر بهداشت: ۷۶ درصد مردم دز اول واکسن را دریافت کرده اند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تاکنون ۷۶ درصد مردم یک دز واکسن را دریافت کرده اند، گفت: ۴۰ درصد مردم هم هر دو دز واکسن را دریافت کرده اند و روند واکسیناسیون، به سرعت در حال پیشروی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، بهرام عین الهی با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما با اشاره به پیچیدگی بیماری کرونا اظهار کرد: با توجه به تغییر و تحولات این ویروس باید آمادگی لازم را داشته باشیم و وضعیت را مرتب ارزیابی کنیم.

او ادامه داد: با توجه به واکسیناسیون زیادی که در دو ماه اخیر انجام شد، توانستیم دفاع بدنی مردم را بالا ببریم.

 عین الهی افزود: متاسفانه در برخی از روزهای مرداد، بیش از ۷۰۰ نفر مرگ و میر داشتیم و حدود هشت هزار نفر در آی سی یو بستری و حدود ۵۰ هزار نفر مبتلا می‌شدند به گونه‌ای که همه تخت‌های بیمارستانی پر می‌شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه میزان واکسیناسیون در مرداد فقط پنج میلیون دز بود، اضافه کرد: واکسیناسیون، تنها راه مهم و مطمئن افزایش توان دفاعی بدن است و قول داده بودیم تا دهه فجر، واکسیناسیون را کامل کنیم.

وی گفت:​ کار شبانه روزی انجام شد و با کمک همه دستگاه‌های مربوط، توانستیم حجم زیادی واکسن را وارد کشور کنیم.

عین الهی با بیان اینکه در مدت دو ماه و نیم، ۷۵ میلیون دز واکسن را تزریق کردیم، افزود: کمک مردم از جمله بسیجیان موجب این دستاورد شد و اگر با شرایط معمول می‌خواستیم این کار را انجام دهیم حداقل یک سال طول می‌کشید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه مرگ هر یک نفر بسیار ناراحت کننده و دلخراش است، گفت: میزان مرگ و میر از ۷۰۰ نفر در روز به ۱۲۴ نفر در روز کاهش یافت و میزان بستری شدگان نیز به روزانه هزار و ۴۰۰ و بیماران (سرپایی) به حدود هفت هزار نفر کاهش یافت و این وضعیت نوید آینده را می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه باید آمادگی لازم را برای موج ششم کرونا داشته باشیم، افزود: انجام واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی می‌تواند بسیار کمک کند تا زمانی که به ایمنی جمعی نرسیدیم باید ماسک بزنیم و فاصله‌های فیزیکی را رعایت کنیم.

 عین الهی با قدردانی از کسانی که واکسن زدند، از کسانی که واکسن نزده اند خواست تا هر چه زودتر این کار را انجام دهند.

به میزان واکسیناسیون,محدودیت ها برداشته می شود

وزیر بهداشت, درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه به میزان واکسیناسیون,محدودیت ها برداشته می شود, گفت: انجام واکسیناسیون در جهت برداشتن محدودیت هاست.

 بهرام عین اللهی در ادامه برنامه ”نگاه یک“ شبکه یک سیما افزود: امکان تغییر ژنتیکی و افزایش میزان بیماری زایی ویروس کرونا وجود دارد اما یکی از مهمترین راهکار ما برای مقابله با این ویروس, این است که بدن خود را مقاوم کنیم.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر واکسیناسیون باید ماسک بزنیم و فاصله فیزیکی را رعایت کنیم, گفت: بر اساس بررسی ها، تعداد زیادی از بیماران کرونایی منجر به فوت, کسانی بودند که واکسن نزده بودند. عین اللهی با تأیید این که 100 درصد کسانی که در مازندران از بیماری کرونا فوت شدند کسانی بودند که واکسن نزدند، اضافه کرد: پارسال همه کادر پزشکی ما واکسینه شدند قبل از این که آنها واکسن بزنند حدود 204 نفر از این عزیزان به شهادت رسیدند اما امسال با این که ویروس تهاجمی تر بود به تعداد انگشتان دست هم شهید سلامت نداشتیم چون واکسن زده بودند.

وی با بیان اینکه تصمیم داریم دُز سوم واکسن را هم برای کادر سلامت انجام دهیم، ادامه داد: فعلاً کادر سلامت و در مرحله بعد افراد ریسک بالا یا افراد مسنی که مدت زیادی از واکسن آنها سپری شده است می توانند دُز سوم واکسن را به عنوان دُز یادآور دریافت کنند.

وزیر بهداشت, درمان و آموزش پزشکی افزود: بر اساس مطالعات، کسانی که واکسن می زنند عوارض کرونا در آنها نادر است و در آنها مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا وجود ندارد در برخی موارد, فرد ممکن است پیش از واکسن یا همزمان با واکسن به کرونا مبتلا شود و فوت کند.

 عین اللهی افزود: برای ایجاد ایمنی ناشی از واکسن باید حدود 2 ماه از واکسن زدن سپری شود تا فرد در مقابل این بیماری ایمن شود. او بر اهمیت واکسن زدن در تقویت سیستم ایمنی بدن تأکید و اضافه کرد: سابقه واکسیناسیون در کشورمان به یک قرن می رسد و فلج اطفال به علت واکسیناسیون, ریشه کن شد.

 عین اللهی درباره نامه ای که از یکی از محققان پزشکی کشور درباره میزان اثرگذاری واکسن کرونا منتشر شد, گفت: این مطالعات کامل نشده و زود منتشر شد و این تحقیق هنوز به نتیجه کامل نرسیده است.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات بین المللی، واکسیناسیون نتایج بسیار خوبی دارد و به مردم اطمینان می دهم که واکسن هایی که در داخل استفاده می شود جزو بهترین واکسن های جهان است.

وزیر بهداشت گفت: واکسن سینوفارم موجود و مورد استفاده در کشورمان واکسن اصلی پکن هست و مردم نباید به مطالب فضای مجازی توجه کنند.

 عین اللهی با اشاره به اینکه انواع واکسن کرونای موجود در جهان در کشورمان تولید شده است, افزود: علت این که واکسن را وارد می کنیم این است که زمان برای ما مهم است و باید زودتر به ایمنی برسیم اگر بخواهیم معطل تولیدات داخلی واکسن شویم تا به 160 میلیون دُز واکسن مورد نیاز برسیم باید خیلی صبر کنیم در حالی که اکنون برای ما حتی یک ساعت هم مهم است.

وی با اشاره به اینکه تولید واکسن از مرحله آزمایشگاهی تا صنعتی شدن, زمان بر است، اضافه کرد: به علل گوناگون از جمله تحریم ها و مشکلات اجرایی, واکسن ساز داخلی تا کنون 14 میلیون دُز به ما تحویل داده است.

وزیر بهداشت, درمان و آموزش پزشکی گفت: به مقدار تولید واکسن داخل, از واردات واکسن خارجی کم می کنیم اما زمان را از دست نمی دهیم.

 عین اللهی افزود: برای ترویج واکسیناسیون تنها کاری که می توانیم انجام دهیم, روشنگری است و همکاران ما در اکثر شبکه های صدا و سیما حضور می یابند و روشنگری می کنند.

وی افزود: اولین اولویت دولت, مبارزه با کرونا بود و واقعاً مردانه وارد شد و به عنوان کار اساسی, آن را انجام داد.

وزیر بهداشت, درمان و آموزش پزشکی گفت: خروج و ورود به کشور حتماً باید با واکسیناسیون باشد و باید کارت واکسیناسیون یا پی سی آر منفی داشته باشند.

 عین اللهی در پاسخ به این پرسش که آیا کارمندانی که واکسن نزده اند باید هر 72 ساعت تست دهند؟ گفت: این مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا نیست زیرا قابل انجام نیست.

وی افزود: تا زمانی که به هدف مورد نظر واکسیناسیون نرسیم نباید عادی انگاری کنیم و باید به تدریج, محدودیت ها را برداریم.

 عین اللهی اضافه کرد: آموزش و پرورش در صورتی می تواند بازگشایی مدارس را انجام دهد که بیش از 70 درصد, دو دُز واکسن خود را دریافت کنند.

وی گفت: سرعت واکسیناسیون در آموزش و پرورش خوب است و امیدواریم تا اواخر آبان به هدف اصلی خود برسد و این می تواند زمینه بازگشایی مدارس شود.

وزیر بهداشت, درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان مرگ و میر در کودکان کم است اما ناقل هستند و این موضوع نگرانی ایجاد می کند.

 عین اللهی با اشاره به این که واکسن ”برکت“ یکی از موفق ترین واکسن های جهان است، افزود: میزان عوارض آن بسیار کم است اما متأسفانه تولید این واکسن کافی نیست.

او ادامه داد: بسیاری از تحقیقات و مطالعاتی که انجام شده است نشان می دهد واکسن برکت از ایمنی زایی بالایی برخوردار است و این مطالعات را برای سازمان های بین المللی فرستادیم و امیدواریم که اگر مسائل سیاسی در آنجا حاکم نباشد این واکسن بتواند به عنوان واکسن بین المللی مطرح شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در کشورمان چند نوع واکسن کرونا در حال ساخت است؟ گفت: در جهان روش های مختلفی برای تولید این واکسن وجود دارد؛ ما نمونه همه این روش ها را در واکسن سازها داریم و این موجب قوت قلب ماست که کشور ما تا این میزان پیشرفته است که می تواند واکسن های متنوع را تولید کند و این برای آینده ما بسیار امیدبخش است.

 عین اللهی افزود: این فناوری, آینده کشور ما را بیمه می کند و حتماً آن را پشتیبانی می کنیم.

وی تاکید کرد: علت واردات واکسن این است که زمان برای ما مهم و ممکن است به این علت واکسن سازهای داخلی ضرر کنند اما ما در آینده به دُز یادآور هم نیاز داریم و می توانیم برای دُز یادآور از واکسن های تولید داخل استفاده کنیم.

صدور مجوز جذب ۴۰ هزار نیروی انسانی جدید

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هفته گذشته مجوز حدود 40 هزار نیروی انسانی برای ورود به سیستم درمانی داده شد.

 بهرام عین اللهی در ادامه برنامه نگاه یک افزود: هفته گذشته مجوز 40 هزار نیروی انسانی برای ورود به سیستم درمانی داده شده است و باید با توجه به امکانات و بودجه ای که داریم این کار را انجام دهیم.

 عین الهی خاطر نشان کرد:واکسن رازی و فخرا تا هفته آینده مجوز نهایی خواهند گرفت.

وی ادامه داد: مستندات علمی واکسن ها مرتب در حال انتشار است و نتیجه تحقیقات هم برای استفاده در دسترس مردم قرار دارد.

وزیر بهداشت تصریح کرد:​ امیدوارم موج شدیدی نداشته باشیم و به مراکز درمانی سفارش شده با توجه به کاهش میزان ابتلا، استراحت بیشتری به کادر درمان داده شود.

وی گفت: همه مراکز درمانی در آماده باش کامل هستند و از نظر امکانات دارویی و اکسیژن سازها هم سعی کردیم آمادگی را ایجاد کنیم.

 عین الهی افزود: یکی از مسائل مهم در تربیت نیروی انسانی کیفیت است و زمانی که می خواهیم در یک کلاس 400 تا 500 نفری آموزش پزشکی بدهیم قطعاً آموزش لازم داده نخواهد شد بنابراین پس از سال 64 مشاهده شد که کیفیت کاهش پیدا کرده است بنابراین کلاس های 400 تا 500 نفری به کلاس های 100 تا 200 نفری تقلیل داده شد چون آموزش پزشکی فقط تئوری نیست بلکه کارهای مهارتی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: پزشکی سه رکن معلومات، مهارت و رفتار دارد و در پزشکی باید دربالین بیمار مهارت را به دانشجویان پزشکی آموزش داد.

 عین الهی خاطر نشان کرد: الان یک رشد منطقی در علوم پزشکی داریم و با توجه به ظرفیت های کشور آموزش پزشکی وجود دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: درحال حاضر تعداد زیادی نیرو وجود دارد که امکان به کارگیری آنها نیست؛ مشکل ما نیروی انسانی نیست الان تعداد زیادی پرستار هستند ولی به دلیل منابع مالی امکان جذب آنها را نداریم بنابراین فقط موضوع تربیت نیرو نیست یکی از مشکلات در کشور افراد بیکار است؛ الان تعداد زیادی افراد لیسانس، فوق لیسانس و PHD بیکار وجود دارد و همین شرایط در نیروهای سلامت هم هست.

وی به گفته افزود: باید به اندازه ای که توان جذب داریم نیروی انسانی تربیت کنیم.

 عین الهی گفت: وقتی کشورهای اروپایی زیرساخت ها را فراهم می کنند درمانگاه و بیمارستان به اندازه کافی ایجاد می کنند بنابراین جذب نیرو هم بالا می رود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در حال حاضر حدود 220 بیمارستان در حال تکمیل در کشور داریم و زمانی که این بیمارستان ها تکمیل شود نیروی انسانی را باید تامین کنیم.

وی اضافه کرد:​ ما به اندازه ظرفیت و زیر ساخت هایی که داریم باید نیروی انسانی را تامین کنیم و اگر نیروی انسانی به اندازه زیر ساخت ها نباشد تعداد زیادی نیروی بیکار خواهیم داشت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: سطح پزشکی ایران با گرجستان و کشورهای همجوار اصلا قابل مقایسه نیست و در حال حاضر سطح پزشکی ایران عالی است.

وی در باره موضوع بومی گزینی هم افزود: به موضوع بومی گزینی اعتقاد دارم؛ ما از دو طریق می توانیم مشکلات مناطق محروم را حل کنیم اول استفاده از نیروها به عنوان نیروی طرح است ولی مدت طرح محدود می باشد دوم کلید حل مشکل مناطق محروم بومی گزینی است و این جزو برنامه های ما می باشد و سعی می کنیم آن را عملیاتی کنیم.

عین الهی گفت:​الان حدود 30 هزار مرکز بهداشتی داریم و بهداشت مقدم بر درمان است و باید به نیروهای مرتبط با بهداشت بیشتر توجه و بکار گیری شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: باید در موضوع درمان به شرایطی برسیم که وقتی فرد بیمار می شود فقط دغدغه بیماری داشته باشد و راهکار هم این است که مریض ها درست شناسایی شوند و درمان های اولیه انجام شود و همچنین درست به مراکز درمانی ارجاع داده شوند بنابراین نظام ارجاع، پزشکی خانواده و پرونده الکترونیک باید باهم عملیاتی شود وباید زیرساخت های لازم ایجاد شود.

وی ادامه داد: در صورتی یک طرح موفق می شود که مردم آن طرح را بپذیرند و عملیاتی کنند.

عین الهی خاطر نشان کرد: بسیاری از کشورهایی که طرح پزشک خانواده و پرونده الکترونیک را اجرا کرده ا ند توانستند شبکه های درمانی را با موفقیت ایجاد کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه درموضوع پرونده الکترونیک زیرساخت های خوبی وجود دارد افزود: پرونده الکترونیک با جدیت در وزارت بهداشت در حال انجام است.

وی گفت: یکی از کارهای خوب که در وزارت بهداشت انجام شد مشخص کردن مسیر دارو یا برچسب تی تک می باشد که شناسه دارو را مشخص می کند.

 عین الهی با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور مصرف بی رویه دارو است ادامه داد: متوسط نسخه ای که از نظر علمی باید تجوز شود یک و نیم قلم دارو است و ما الان نزدیک به سه قلم دارو هستیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: در پزشکی نوین روش های غیر دارویی در حال رشد است؛ دومین تجارت دنیا بعد از نفت، دارو است.

وی تصریح کرد: سبک زندگی بسیار مهم است و نحوه غذا خوردن، مصرف نمک و شکر زیاد، عدم تحرک موجب بالا رفتن مصرف دارو می شود و افرادی که دیابت و فشار خون دارند باید سبک زندگی خودش را مطابق با شرایط خود قرار دهند.

 عین الهی عنوان کرد: سیگار برای افرادی که فشار خون، بیماری قلبی و ریوی دارند بسیار خطرناک است و قطعاً باید تغییر سبک زندگی انجام دهند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حوزه سلامت،​وزارت بهداشت یک سمت است ولی سمت دیگر کل عوامل مداخله گر در سلامت است که اینها همه باید در سلامت افراد موثر باشد و هدف اصلی ما باید در جهت سلامت مردم باشد.

وی درباره ارائه خدمات پزشکی در بسته IT هم افزود: این خدمات یکی از راهکارهایی است که در دنیا مطرح می باشد و در کشور ما هم موسسه برکت این خدمات را به عنوان پایلوت انجام داده است؛ البته برای مناطق محروم از این روش ها می توان استفاده کرد ؛ حتی برای جاهایی که امکانات کمتری دارند مانند پاتولوژی، رادیولوژی هم می تواند انجام بگیرد و این خدمات را در برنامه داریم و اجرایی خواهیم کرد.

وی درباره طب سنتی هم گفت: از گذشته با طب سنتی خو گرفتیم و طب سنتی باید مستند و به صورت یک مجموعه های علمی گردآوری شود و وزارت بهداشت باید توصیه ها را با مستندات و اطمینان به مردم اعلام کند و بر اساس حدس و گمان نیست و باید تحقیقات در طب سنتی به نتیجه برسد و بعد اعلام کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: درمرکز تحقیقات اصفهان درباره گل سرخ بررسی کردند و متوجه شدند که گل سرخ می تواند درجلوگیری از آلزایمر موثر باشد از این نوع تحقیقات ها زیاد است و برای اینکه تحقیقات را شکل دهیم طب سنتی را در قالب یک رشته دانشگاهی بردیم و امروز دکترای طب سنتی را در کشور تربیت می کنیم و هشت دانشکده طب سنتی در کشور داریم که این تعداد را افزایش خواهیم داد همچنین در گیاهان دارویی هم رشته تحصیلی ایجاد کردیم و الان گیاهان دارویی در مناطق مختلف کشور کشت می شود و هر کدام از این موارد که پژوهش و مستند و به عنوان یک کتاب علمی شود ما صددرصد به آن اعتقاد داریم کمیته طب سنتی را در وزارت بهداشت تشکیل دادیم و افراد تحصیل کرده طب سنتی در حال فعالیت هستند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: افرادی که در طب سنتی تجربه و معلومات دارند به ما اعلام کنند تا ما موارد را بررسی کنیم و اگر به نتیجه برسیم از آن استفاده خواهیم کرد؛ الان داروهای گیاهی داریم که از وزارت بهداشت مجوز گرفتند و در داروخانه ها وجود دارد.

وی درباره پرداخت مطالبات کادر درمان گفت:بخشی از معوقه های کادر سلامت هفته پیش تخصیص داده شد و در حال توزیع بین دانشگاه ها می باشد و امیدواریم این شرایط را به روز برسانیم نزدیک به هزار و 500 میلیارد تومان برای این کار تخصیص دادیم و بودجه آن دریافت شده است.

 عین الهی درباره موضوع استخدام پرستاران و اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هم افزود:​این دو مورد را با نظر موافق به مراجع مربوط به برنامه و بودجه ارسال کردیم و نظام پرستاری هم پیگیر این موضوع می باشد و نظر ما هم بر اجرایی شدن آن است؛ البته بیشتر این موارد به منابع بستگی دارد ولی نظر ما موافق این موضوع است و برای انجام آن تلاش می کنیم.

وی درباره اصلاح حوزه مالیاتی پزشکان گفت: اکثریت پزشکان در حوزه مالیات حضور دارند البته شاید تعداد معدودی از پزشکان هستند که فرار مالیاتی دارند و درموضوع مالیات در بخش دولتی که مشخص می باشد و دربخش غیر دولتی، پزشکان از بقیه اقشار که در بخش آزاد فعال هستند مالیات را بهتر پرداخت می کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: همه اقشاری که درآمد دارند باید مالیات را به موقع پرداخت کنند.

 عین الهی از صدا و سیما به دلیل روشن گری مردم تشکر کرد و گفت: واکسیناسیون که الان دراین سطح انجام می شود در واقع یک کار همگانی است و صدا و سیما به ما کمک و مردم را تشویق می کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: از همکاران، معاونان و روسای دانشگاهی خواهش می کنم که به صورت شفاف با مردم صحبت کنند.

وی تصریح کرد: تمام سعی ما بر این است که درد مردم را کم کنیم چون درد مردم،درد ما می باشد و البته مردم را خانواده خودم می دانم و تلاش می کنیم با تمام قدرت در جهت رفع مشکلات مردم قدم برداریم.

انتهای پیام/

نظر شما