شناسهٔ خبر: 50337021 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اسامی استان ها و شهرستان های در وضعیت قرمز و نارنجی / شنبه 1 آبان 1400

طبق گزارش وزارت بهداشت در روز شنبه 1 آبان 1400، در حال حاضر ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۷ شهر در وضعیت زرد و ۸۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و بر این اساس شمار تلفات کرونا در کشور از ۱۲۵ هزار نفر گذشت.

امروز(شنبه) و در تداوم رکوردشکنی‌ها کرونا، تلفات این ویروس مرگبار از ابتدای شیوع (اسفند ۹۸) تا کنون از ۱۲۵ هزار نفر گذشت.  

گرچه طی ماه های اخیر به پشتوانه رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون تلفات کرونا کاهش یافته اما هر گونه عادی سازی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی می تواند طغیان مجدد ویروس را رقم بزند.

سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری روز شنبه یکم آبان ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه مهم‌تر از تعداد دز واکسن تزریقی، صیانت از سلامت مردم است، گفت: اقناع افکار عمومی در موفقیت مقابله با کرونا یک ضرورت است و باید تلاش کرد سطح رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از شیب نزولی به صعودی بازگردد.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۵ مهر ماه گفت:‌ هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید رحالت آماده‌باش بمانیم و امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه‌های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم. 

بر این اساس کلیدی ترین ابزار دفاعی در برابر ویروس کرونا و خیز ششم آن، در کنار واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی است و بدون شک می توان در صورت بروز این خیز، سر به سلامت برد و مانع از تجربه مرگبار خیز پنجم کرونا شد.

وزارت بهداشت اعلام کرد: از دیروز(جمعه) تا امروز شنبه یکم آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۸۵۱ هزار و ۶۷۰ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۵ هزار و ۵۲ نفر رسید.

تا کنون ۵ میلیون ۴۰۲ هزار و ۸۶۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۴ هزار و ۳۴۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا کنون ۳۴ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۸۰۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۵۰ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۳۲۱ نفر دُز اول، ۲۸ میلیون و ۸۷۲ هزار و ۹۵۹ نفر دُز دوم و ۵۶ هزار و ۵۳۹ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷۹ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۸۱۹ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، ۸۶۸ هزار و ۵۵۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

در حال حاضر ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۷ شهر در وضعیت زرد و ۸۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

 

اول آبان و مهمترین  اخبار کرونایی استان ها

شتاب در روند واکسیناسیون در ماه های اخیر توانست موقعیت کرونا بخصوص پیک پنجم را در اغلب نقاط کشور تا حدودی تعدیل کند اما،رعایت کمرنگ پروتکل‌های بهداشتی و ساده‌انگاری موجب شده که معادلات در مهار این ویروس برهم ریخته و موج ششم کووید ۱۹ خودنمایی کند.

به تاکید مسئولان بهداشت و درمان ، افرادی که تاکنون برای تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند با توجه به شرایط شکننده برخی استان ها و شروع موج ششم لازم است که در اسرع وقت به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند که  در روزهای اخیر شاهد افزایش تست های مثبت، بستری شدگان بیماری کرونا در کشور هستیم و این موضوع نشان می دهد که چرخش ویروس در جامعه زیاد و بسیار نگران کننده شده است.

این کارشناسان طی روزهای اخیر نسبت به احتمال موج ششم شیوع کرونا در کشور هشدار داده‌اند اما امید می‌رود با شتاب در روند واکسیناسیون آمار بستری و مرگ و میر در این پیک کاهش داشته باشد.

طی روزهای اخیر علاوه بر شتاب گیری واکسیناسیون، خبرهای رسیده از روسای بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بیانگر این واقعیت است که به‌دلیل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی بعضا به زیر ۴۵ درصد، موارد ابتلا در میان واکسن‌زده‌ها نیز کمی بالاتر رفته و گمانه‌زنی‌ها در برخی استا ن ها از وقوع پیک ششم کرونا حکایت دارد.

به گفته وزیر بهداشت و درمان، راهی جز تزریق واکسن برای کاهش و جلوگیری از بروز موج های بعدی کرونا نیست و در کنار واکسن نیز رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان به عنوان یک اولویت مهم باید در دستور جدی مردم و شهروندان قرار گیرد، مردم فکر نکنند که چون واکسن زده اند دیگر کار تمام شده و پایان کرونا فرا رسیده است.

رنگ‌بندی کرونایی استان های کشور امروز برخلاف  هفته گذشته نشان از افزایش شهرهای قرمز دارد و شهرهای آبی رو به کاهش است.

در حال حاضر ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۷ شهر در وضعیت زرد و ۸۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرده ست:‌ هرگونه عادی‌انگاری و کاهش مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به افزایش آمار مبتلایان و قرمزشدن مجدد شهرها بیانجامد.

در شبانه روز گذشته، ۸۶۸ هزار و ۵۵۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

آخرین اخبار وضعیت کرونا در شهرستان ها 

اراک / بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان زرندیه در وضعیت پرخطر (قرمز) بیماری کووید ۱۹ قرار گرفته و این مهم زنگ خطر آغاز موج ششم کرونا را در استان مرکزی به صدا درآورده است.

در گزارش جدید رنگ‌بندی کرونا، علاوه بر قرمز شدن شهرستان زرندیه،  ۶ شهرستان دیگر شامل اراک، ساوه، تفرش، فراهان، آشتیان، دلیجان نیز از موقعیت زرد به نارنجی تغییر وضعیت داده‌اند.

تاکنون  ۴۷ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان مرکزی هر ۲ نوبت واکسن کرونا را دریافت کردند و در برابر این ویروس ایمن‌سازی شدند.

 ۸۲ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان مرکزی نیز یک نوبت از واکسن کرونا را دریافت کردند و با این حجم واکسیناسیون، استان مرکزی  رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است. 

به گفته سید علی آقازاده استاندار مرکزی، طیفی از کارمندان از دریافت واکسن کرونا سرباز زده‌اند که برابر تصمیم ستاد کرونا کشور باید درصورت ارایه نکردن کارت واکسن هر سه روز یک‌بار تست PCR خود را به محل کار ارایه کنند و مسئولان نهادهای اجرایی نیز وظیفه دارند نتایج را در اسرع وقت به ستاد کرونا یا دانشگاه علوم پزشکی گزارش کنند. 

ارومیه /  طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۲۶ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در مراکز درمانی بستری شدند که نشان دهنده تداوم وضعیت نامناسب کرونایی در استان است. همچنین طی بیش از ۱۲ هفته گذشته، فشار بسیار زیادی به کادر درمان در آذربایجان غربی به ویژه شهر ارومیه وارد شده و تعداد بستری شدگان روزانه در این مدت، همواره بالای ۲۰۰ نفر بوده که رقم بسیار بالایی است.

در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۵۵ هزار دُز واکسن در آذربایجان غربی تزریق شد و با انجام این تعداد تزریق، کل واکسن های تزریق شده در استان به سه میلیون و ۶۵ هزار دُز رسید.

کرمانشاه / براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌ روانسر از روز شنبه اول آبان از لحاظ شیوع کرونا به قرمز و گیلانغرب به نارنجی تغییر وضعیت دادند، به طوری که  هم اکنون شهرستان های پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب و روانسر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

بیرجند / موارد بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان هفته گذشته نسبت به شهریور امسال چهار تا ۶ درصد افزایش داشته است و در حال حاضر ۱۶۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که از این تعداد تست کرونای ۶۴ نفر مثبت بوده است.

زاهدان / با افزوده شدن ۱۶۸ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۷ هزار و ۱۳۱ نفر رسید؛ همچنین با فوت چهار نفر در شبانه روز گذشته، شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۶۹ نفر رسید.

اردبیل / روند نزولی شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از چهار هفته پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که مجموع بستری مبتلایان کرونا در این استان به ۱۵۸ نفر کاهش یافته که پایین‌ترین آمار ثبت شده در سه ماه اخیر است.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، هم اکنون شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در وضعیت زرد قرار دارد و شاخص شمار ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان روند آرام کاهشی را طی می‌کند.

ساری / مازندران که از ۱۶ مهرماه با تغییر رنگ شهرستان رامسر از وضعیت نارنجی خارج شده بود، اکنون پس از گذشت ۲ هفته با تغییر وضعیت شهرستان نور، مجددا وارد وضعیت پرخطر کرونایی شد.

بر اساس آخرین ارزیابی سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نه تنها یک شهرستان مازندران در وضعیت نارنجی قرار گرفت بلکه ۲ شهرستان هم از وضعیت آبی خارج و زرد شده اند. در حال حاضر یک شهرستان مازندران نارنجی ، ۱۸ شهرستان در وضعیت زرد و سه شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ۱۰۰ درصد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که در ماه مهر امسال جان‌ باختند ، واکسن کرونا تزریق نکرده بودند.

دکتر قاسم اویس آمار فوتی های کرونا در مهر ماه را ۹۷ نفر اعلام کرد و افزود : با پایشی که در بدو ورود بیماران کرونایی در بیمارستان ها انجام می شود ، مشخص شد که در ماه مهر هیچ فرد واکیسنه شده ای در بین فوت شدگان وجود نداشت.

وی با تاکید بر این که واکسیناسیون سراسری یکی از مولفه‌های مهم برای مدیریت مقابله با کرونا است ، گفت : متاسفانه با وجود اثبات علمی تاثیر واکسن بر ریشه کنی بیماری و جلوگیری از مرگ و میر و وجود داده های آماری که نشان می دهد افراد واکسینه شده حتی اگر مبتلا شوند ، بیماریشان سبک است و منجر به فوت نمی شود ، ولی باز هم بخشی از جامعه همچنان از تزریق واکسن امتناع می کند.

رشت /  همزمان با جهش شمار مبتلایان و بستری روزانه بیماران کوویدی، ۲ شهرستان آبی استان گیلان از این رنگ‌بندی خارج و به رنگ زرد کرونایی تغییر وضعیت دادند.

بر این اساس ٢ شهرستان املش و رضوانشهر که هفته گذشته آبی بودند، اکنون به رنگ زرد بازگشتند و شهرستان های زرد نیز در شرایط پیشین خود ثابت ماندند. 

مشهد / مدیران حوزه سلامت خراسان رضوی همزمان با افزایش شمار مبتلایان سرپایی به بیماری کووید ۱۹ و جدیتر شدن احتمال ورود این استان به ششمین موج طغیان ویروس کرونا ضمن هشدار عمومی نسبت به لزوم افزایش عمل به پروتکلهای پیشگیرانه، آماده مقابله با این وضعیت احتمالی شده‌اند.

مدتی است تعداد بستری‌شدگان مبتلا به ویروس کرونا در خراسان رضوی رو به کاهش رفته که نشانگر تغییر آماری نویدبخش و معناداری در این حوزه است اما همچنان ویروس همه‌گیر در کمین است تا دور دیگری از طغیان را آغاز کند از این رو مسوولان حوزه بهداشت خراسان رضوی اطمینان می‌دهند که همه پیش‌بینی‌ها و تمهیدات لازم برای مهار ویروس کرونا صورت گرفته است.

هم‌اینک در میان ۳۳ شهرستان استان خراسان رضوی ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، مشهد و  ۲۰ شهرستان دیگر در وضعیت زرد و ۱۰ شهرستان در شرایط آبی از لحاظ شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

با توجه به افزایش مراجعه بیماران سرپایی به مراکز خدمات جامع سلامت منتخب و اورژانس بیمارستان‌ها در حال حاضر کادر درمانی با هشدار اولیه جهت ورود به موج جدید کرونا مواجه هستنئ و  تمامی بیمارستان‌های استان برای مقابله با موج ششم کرونا به حال  آماده‌باش کامل درآمده اند و تفاوت شاخص این دوره با موج‌های قبل در پلاک‌گذاری تخت‌هاست.

سمنان /  رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا و قطع زنجیره انتقال ویروس در مناطق تابعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان حدود ۴۷ تا ۵۰ درصد است.

زنجان / شمار مبتلایان سرپایی و بستری در استان روند نزولی به خود گرفته است اما شهروندان زنجانی باید همچنان رعایت نکات اعلام شده را تا کنترل بیماری مورد توجه قرار دهند.

هم اکنون ۲۲۹ بیمار کرونایی در بیمارستانهای استان بستری هستند که از این تعداد ۱۸ نفر مربوط به موارد مثبت روز گذشته است.

شهرکرد / مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به روند واکسیناسیون عمومی علیه بیماری کووید۱۹ گفت: بیش از ۷۷ درصد از جمعیت دانش‌آموزی ۱۲ تا ۱۸ سال این استان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

فرحناز قائدامینی با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد، گفت: واکسیناسیون دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال یک برنامه و سیاست در راستای سلامت دانش‌آموزان است و در استان ۷۵هزار دانش‌آموز در رده سنی ۱۲تا ۱۸سال قرار دارند.

اهواز /  روند بیماری و بستری ناشی از کرونا در خوزستان نسبت به هفته گذشته آهنگ کندی داشته اما این نگرانی وجود دارد که با کاهش روند بیماری عادی انگاری رواج پیدا کند..

تاکنون حدود چهار میلیون دز واکسن کرونا در خوزستان تزریق شده و از این تعداد ۷۰ درصد دز اول و ۴۲ درصد نیز هر ۲ دز را تزریق کردند.

کرونا هشت خانواده دیگر را در استان همدان داغدار کرد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت هشت بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۹۸۹ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۳۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۹ هزار و ۶۰۹ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۴  هزار و ۸۰ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۸۰۵ نفر بود که ۱۲۱ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۱۶ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۶ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری (از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۵۴۳ و بهار یک هزار و ۴۷۶، تویسرکان یک هزار و ۴۹۴، رزن یک هزار و ۱۷۶، درگزین ۳۹۴، فامنین ۳۹۴ و کبودراهنگ یک هزار و ۴۵۳ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۵۵۵ نفر در ملایر، سه هزار و ۹۷۳ نفر در نهاوند و ۱۱ هزار و ۵۵۱ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، ۶ شهرستان در وضعیت زرد و چهار شهرستان «همدان، رزن، نهاوند و تویسرکان» نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

 

۲۲۴ ابتلای جدید به کووید ۱۹ در لرستان شناسایی شد 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۲۲۴بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان به ۱۸۹ هزار و ۸۷۵ نفر رسیده است.

دکتر "مریم کوشکی" روز شنبه به رسانه ها اعلام کرد: همچنین با مرگ یک بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در استان تعداد قربانیان این ویروس به ۲ هزار و ۵۶۸ نفر رسید.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۴۹۰ مبتلا یا بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان بستری و در حال درمان هستند.

وی با بیان اینکه افزایش موارد بستری، بیانگر احتمال شروع موج ششم کرونا در لرستان است ادامه داد: انجام واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی و دوری از تجمعات همچنان ضروری است.

هم اکنون وضعیت کرونایی شهرستان‌ های ازنا، دورود، چگنی، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و رومشکان زرد و خرم‌آباد، پلدختر و بروجرد همچنان نارنجی می باشد.

۷۴ ابتلای جدید کرونا در ایلام شناسایی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۷۴ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان شناسایی شده است.

دکتر محمد کریمیان روز شنبه اظهار داشت: با احتساب این موارد جدید تعداد ابتلایان به ویروس کرونا از ابتدای شیوع این ویروس تا کنون ۶۲ هزار و ۹۰۴ مورد بوده است.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته یک نفر دیگر نیز قربانی ویروس کرونا شد و تاکنون یک هزار و ۱۲۰ نفر به علت درگیری با ویروس کرونا در استان ایلام جان خود را از دست داده اند.

کریمیان ادامه داد: همچنین تعداد بیماران بستری استان ناشی از ویروس کرونا ۱۶۰ مورد است که ۳۱ نفر آنها را بستری های جدید تشکیل داده اند.

وی اضافه کرد: طی شبانه روز گذشته در بیمارستان شهرستان های ایلام ۱۶، چرداول پنج، دره شهر و ایوان هرکدام چهار، مهران و هلیلان نیز هرکدام یک نفر بیمار پذیرش شده اند و شهرستان های آبدانان، سیروان، بدره، دهلران، ملکشاهی و چوار نیز فاقد بیمار بستری بوده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در مورد رنگ بندی های جدید استان نیز توضیح داد: طبق آخرین رنگ بندی ها ایلام، چرداول، بدره، دره شهر و آبدانان نارنجی و شهرستان های سیروان، ایوان، هلیلان، چوار، ملکشاهی، مهران و دهلران نیز به رنگ زرد هستند.

 

۲۲۹ بیمار کرونایی در بیمارستانهای زنجان بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هم اکنون ۲۲۹ بیمار کرونایی در بیمارستانهای استان بستری هستند که از این تعداد ۱۸ نفر مربوط به موارد مثبت روز گذشته است.

دکتر پرویز قزلباش روز شنبه افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون آمار مبتلایان مثبت سرپایی بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی در این استان به رقم ۱۲۹ هزارو ۷۴ نفر رسیده است که ۱۶۹ مورد آن، آمار روز گذشته را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: روز گذشته این استان یک مورد فوتی کرونایی را ثبت کرد که بر این اساس شمار فوتی‌های کرونایی از زمان شیوع ویروس تاکنون در این استان به یکهزارو ۷۴۹ نفر رسید ه است.

این مسوول ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری" تمامی موارد مثبت بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی" به رقم ۱۴۱ هزارو ۷۲۳ نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون شمار مبتلایان سرپایی و بستری در استان روند نزولی به خود گرفته است اما شهروندان زنجانی باید همچنان رعایت نکات اعلام شده را تا کنترل بیماری مورد توجه قرار دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان ادامه داد: طبق گزارشهای اعلام شده از اسفند سال‌ گذشته تاکنون موارد مثبت  بستری نیز بر اساس یافته های آزمایشگاهی به تعداد ۱۲ هزارو ۶۴۹ نفر در استان زنجان ثابت شده است که ۱۰ هزارو ۷۷۱ نفر از آنان بعد از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

این مسوول خاطرنشان کرد: آمار تجمیعی بیماران بستری در بیمارستان‌های استان زنجان شامل مبتلای قطعی همچنین مشکوک به عدد ۳۴ هزارو ۸۱۸ نفر رسیده است.

طبق آخرین رنگ بندی اعلام شده کرونایی پنج شهر این استان در وضعیت زرد، ۲ شهر آبی و یک شهر نارنجی قرا گرفته‌اند که شهرستان‌های ماهنشان، خدابنده، ابهر، خرمدره و  طارم در وضعیت زرد قرار گرفته اند.

 وضعیت کرونایی شهرستان‌ زنجان همچنان نارنجی است، شهرستان‌های سلطانیه و ایجرود نیز رنگ آبی کرونایی به خود گرفته اند.

شرایط خوزستان به لحاظ کرونا شکننده است

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مدیریت کرونا خوزستان گفت: شرایط خوزستان به لحاظ کرونا شکننده بوده و هرگونه غفلت، ما را به سمت خطر جدی پیش می‌برد به همین خاطر فرمانداران باید اهتمام بیشتری به امر واکسیناسیون داشته باشند.

ولی اله حیاتی روز شنبه در نشست ستاد مدیریت کرونا خوزستان در محل استانداری، بیان کرد: اکنون تعداد مبتلایان به کرونا در سراسر کشور و به تبع آن در خوزستان رو به افزایش بوده و اگر این روند ادامه داشته باشد تعداد بستری ها نیز بیشتر می‌شود لذا نباید در این شرایط دچار عادی انگاری شویم.

وی افزود: از فرمانداران شادگان و شوش که هفته قبل در امر تزریق واکسن کرونا به خوبی عمل کرده و پیشرفت خوبی داشتند تشکر می کنم و انتظار داریم که فرماندار کرخه نیز به همین شکل عمل کند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مدیریت کرونا خوزستان گفت: لازم است در کنار واکسیناسیون، شیوه‌نامه‌های بهداشتی به خوبی رعایت شود زیرا هر لحظه ممکن است رنگ بندی شهرستان ها تغییر کند.

وی در خصوص پشتیبانی از طرح شهید سلیمانی افزود: در ابتدا قرار بود ۸۰ خودرو از سوی استانداری و فرمانداری‌ اهواز به این طرح اختصاص داده شود که متاسفانه تاکنون انجام نشده است که فرمانداری اهواز باید پیگیر این موضوع شود.

حیاتی ادامه داد:شهرستان‌هایی که هفته گذشته در طرح شهید سلیمانی و به لحاظ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ضعیف عمل کردند یک هفته فرصت دارند تا نسبت به فعال کردن این طرح و رعایت شیوه‌نامه‌ها اقدام کنند.

وی گفت: لازم است که اداره کل ورزش و جوانان خوزستان، مشکل اسکان سربازهای فعال در طرح واکسیناسیون را برطرف کند تا آنها همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: برای تسریع در روند واکسیناسیون دانش آموزان، فرمانداران اجازه دارند نسبت به تعطیلی سیستم شاد آموزش و پرورش آن شهرستان اقدام و به کار واکسیناسیون بپردازند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مدیریت کرونا خوزستان بیان کرد:برای برطرف کردن مشکلات واکسیناسیون در شهرستان ها، بهتر است تیمی متشکل از علوم پزشکی و بازرسی استانداری به شهرهای با عملکرد ضعیف اعزام و در این خصوص چاره اندیشی شود.

وی در خصوص واکسیناسیون کارکنان ادارات نیز گفت: این موضوع امروز در ستاد ملی مدیریت کرونا مطرح و مورد تاکید قرار گرفت و انتظار داریم در خوزستان به طور دقیق اجرا شود.

حیاتی ادامه داد:فرمانداران موضوع واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در حوزه زیرپوشش خود جدی گرفته و برای کنترل بیماری گروه‌های بازرسی مشترک تشکیل دهند.

اکنون ۲ شهرستان خوزستان در وضعیت نارنجی، ۱۳ شهرستان زرد و ۱۲ شهرستان آبی کرونایی هستند.

 

بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی ۶ درصد افزایش یافت

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: موارد بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های این استان هفته گذشته نسبت به شهریور امسال چهار تا ۶ درصد افزایش داشته است.

غلامرضا شریف‌زاده روز شنبه افزود: در حال حاضر ۱۶۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که از این تعداد تست کرونای ۶۴ نفر مثبت بوده است.

وی بیان کرد: هشت نفر از بیماران کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال چهار نفر وخیم است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: شناسایی موارد جدید ابتلا به کرونا (۲۴ ساعت) از طریق تست‌های مولکولی و سریع نیز در هفته پایانی مهر نسبت به دهه دوم شهریور ماه، ۳۷ درصد افزایش یافته که بیانگر عادی‌انگاری است.

وی از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان خبر داد و افزود: با توجه به افزایش موارد ابتلا در هفته اخیر، پیش‌بینی می‌شود در ۲ هفته آینده موارد بستری در بیمارستان‌ها هم افزایش یابد و این تجربه را در پیک‌های قبلی نیز داشتیم.

شریف‌زاده درباره روند واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی اظهار داشت: تاکنون ۷۶۱ هزار و ۲۹۶ دُز واکسن در استان تزریق شده که از این تعداد ۴۸۴ هزار و ۸۸۳ نفر نوبت اول با پوشش ۷۳.۵ درصدی جامعه هدف و ۲۷۶ هزار و ۱۳۴ نفر با پوشش ۴۱.۵ درصدی، نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

وی گفت: ۲۷۹ نفر نیز تاکنون واکسن نوبت سوم کرونا را در استان خراسان جنوبی دریافت کردند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی با اشاره به اعلام رنگ‌بندی جدید شهرستان‌ها افزود: براساس این رنگ‌بندی از امروز اول آبان شهرستان قاینات از نارنجی به زرد تغییر رنگ داد و در حال حاضر شهرستان‌های بیرجند، طبس و نهبندان در وضعیت نارنجی (پرخطر) هستند.

وی گفت: خوسف تنها شهرستان در وضعیت آبی (کم‌خطر) استان است و هفت شهرستان‌ هم در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی اضافه کرد: طبق آخرین دستورالعمل ارسالی، مدارس شهری جز کلاس‌های فنی و حرفه‌ای هنرستان‌ها و دروس آزمایشگاهی مجوز فعالیت حضوری را ندارند و تا ابلاغ دستورالعمل جدید مدارس باید طبق مصوبات ستاد ملی کرونا آموزش را به‌صورت مجازی دنبال کنند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان تیر امسال در شروع خیز پنجم شیوع کرونا قرار گرفت و شهریور ماه از قله موج پنجم عبور کرد.

اولین مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در شهر بیرجند چهارم اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد و این استان تاکنون پنج موج بیماری کووید۱۹ را پشت سر گذاشته است.

حدود ۴۵ روز پس از فروکش کردن موج پنجم کرونا در خراسان جنوبی هفته گذشته رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از افزایش تدریجی موارد سرپایی و بستری در بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: اگر این روند تداوم داشته باشد قطعا ما در مسیر شروع موج بعدی کرونا قرار خواهیم گرفت.

محمد دهقانی ۲۵ مهر ماه جاری اظهار داشت: هفته گذشته شاهد افزایش تدریجی و مختصر مراجعه‌کنندگان هم سرپایی و هم بستری به بیمارستان‌های سطح استان بودیم که باعث شد استان خراسان جنوبی در زمره هفت استانی در کشور قرار بگیرد که افزایشی را در میزان بستری‌ها نشان می‌دهند.

پنج بیمار کووید ۱۹ در البرز جان باختند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد: پنج بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان جان خود را از دست دادند و شمار کل متوفیان این بیماری در البرز به ۶ هزارو ۲۵۷ نفر رسید.

دکتر شهرام صیادی روز شنبه به خبرنگاران گفت:  ۶۷ بیمار بدحال کووید ۱۹  در این مدت به تخت های بستری بیمارستان های استان البرز انتقال یافتند .

وی اظهار داشت: مجموع بیماران بستری از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در استان البرز به ۷۵ هزارو ۳۹۹ نفر رسیده است.

 صیادی بیان داشت: در  زمان حاضر ۵۶۱  بیمار کووید۱۹  در مراکز درمانی استان  البرز بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارند.

این مسوول یادآورشد: ۶۸ هزارو ۶۷۴ بیمار کووید۱۹  از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بهبود یافته و از مراکز درمانی استان ترخیص شده اند.

همچنان توصیه کارشناسان بهداشت و درمان به مردم البرز برای پیشگیری از ابتلا به کرونا رعایت فاصله اجتماعی،‌استفاده از ماسک،‌ شستن مکرر دست ها و تزریق واکسن است.

اکنون۲ شهرستان تابعه البرز نارنجی ، چهارشهرستان زرد و یک شهرستان آبی کرونایی است.

گلستان جزو سه استان آخر ابتلا و فوت ناشی از کروناست

استاندار گلستان گفت که در نتیجه همراهی مردم با ستاد ملی و استانی و رعایت شیوه‌نامه‌ها، این استان جزو سه استان آخر کشور از لحاظ ابتلا و فوت بیماران کرونایی است.

هادی حق‌شناس روز شنبه در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا گلستان اظهار داشت: در حال حاضر ۶ شهرستان گلستان در وضعیت آبی و بقیه در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند اما این شرایط نباید مردم را از ادامه رعایت شیوه نامه ها بازدارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در این جلسه گفت: روند ابتلا و بستری افراد مبتلا به ویروس کرونا در گلستان طی هفته گذشته، سینوسی بوده و این روند زنگ خطر را برای این استان در آستانه موج ششم کرونا به صدا درآورده است.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: بستری ۱۷۹ بیمار کرونایی که حال ۱۷ نفر آنان وخیم است برای گلستان که هیچ شهر با وضعیت نارنجی ندارد نگران کننده است.

وی بیان کرد: هفته گذشته ۹ نفر در گلستان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده و در ۲۴ ساعت گذشته نیز ۲۴ مورد بستری جدید افراد مبتلا به ویروس کرونا در استان ثبت شد.

به گفته وی تاکنون ۷۵ درصد جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال استان، یک نوبت واکسن کرونا را دریافت کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان هم در این جلسه گفت: براساس آمارهای موجود ۷۲.۸ درصد دانش‌آموزان واجدین شرایط ۱۲ تا ۱۸ سال استان، نوبت اول واکسن را دریافت کردند.

احسان گوهری‌راد اظهار داشت: وضعیت تزریق واکسن دانش‌آموزان در گلستان مطلوب است.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما