شناسهٔ خبر: 50331443 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مخالفت قرقیزستان با میزبانی از پایگاه‌های نظامی آمریکا

رئیس جمهور قرقیزستان استقرار پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاک این کشور را نپذیرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، سدیر جباروف، رئیس جمهور قرقیزستان امروز (شنبه) اعلام کرد که قرقیزستان میزبان پایگاه نظامی آمریکا نخواهد بود و حضور پایگاه روسی در این کشور کفایت می‌کند.

جباروف در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر میزبانی پایگاه هوایی آمریکا پس از خروج نیرو‌های این کشور از افغانستان، گفت: «ما یک پایگاه نظامی روسی در شهر کانت داریم. یک پایگاه برای ما کافی است. ما دنبال موش و گربه بازی با قدرت‌ها نیستیم و میزبانی دو پایگاه نظامی را درست نمی‌دانیم.»

پس از خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، کاخ سفید قرقیزستان را محل استقرار پایگاه نظامی خود می‌دانست. پایگاه هوایی روسیه در کانت، در ۱۲ مایلی بیشکک، پایتخت قرقیزستان در سال ۲۰۰۳ به عنوان بخشی از نیرو‌های استقرار سریع جمعی تأسیس شد.

در اواخر سال ۲۰۱۲، قرقیزستان موافقت کرد که این پایگاه را به مدت ۱۵ سال با قابلیت تمدید خودکار ۵ ساله به روسیه اجاره دهد. این اقدام بیشکک به منظور کسر بدهی قرقیزستان به روسیه انجام شد.

پایگاه هوایی آمریکا در سال ۲۰۰۱ در فرودگاه ماناس بیشکک افتتاح شد. وظیفه آن پشتیبانی از عملیات آزادی پایدار در افغانستان بود. این پایگاه سربازان و تجهیزات کشور‌های شرکت کننده در ائتلاف ضد تروریسم را در خود جای داده بود. پس از ۸ سال، این پایگاه هوایی به مرکز ترانزیت تغییر نام داد و در تابستان ۲۰۱۴ به دستور دولت قرقیزستان بسته شد.

انتهای پیام/

نظر شما