شناسهٔ خبر: 50308316 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاخ سفید: آماده برگزاری دیدار روسای جمهور آمریکا و چین هستیم

کاخ سفید در تلاش برای برگزاری دیدار مجازی میان جو بایدن و شی جین پینگ، روسای جمهور آمریکا و چین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، کاخ سفید از برگزاری نشست مجازی میان جو بایدن و شی جین پینگ، روسای جمهور آمریکا و چین خبر داد. 

این اقدام کاخ سفید برای برقراری ارتباط با دولت پکن نشان از تلاش‌های آمریکا برای احیای روابط میان واشنگتن و چین است. در ماه‌های ابتدایی حضور بایدن در کاخ سفید دولت آمریکا با پکن بر سر موضوعات استراتژیک و دیپلماتیک نظامی مذاکره کرد که انتقاد‌های زیادی را به همراه داشت.

واشنگتن بار‌ها اعلام کرده بهترین راه برای رقابت‌های همه جانبه به ویژه رقابت در زمینه اقتصادی و نظامی با دولت چین ادامه سیاست مذاکره با این کشور است.

با توجه به محدودیت‌های داخلی چین برای مهار مجدد ویروس کرونا و عدم تمایل رییس جمهور این کشور برای سفر به آمریکا، کاخ سفید در تلاش است زمینه‌های دیدار مجازی میان روسای جمهور آمریکا و چین را فراهم کند. برنامه‌های دقیق این دیدار هنوز مشخص است و طرفین در حال مذاکره در این باره هستند.

آمریکا اعلام کرده تا پیش از مشورت با متحدان خود از جمله اجلاس هفته آینده گروه ۲۰ در رم هیچ تصمیم قطعی در مورد این دیدار گرفته نخواهد شد. یک مقام ارشد دولت بایدن اعلام کرد: ما هنوز در حال برنامه ریزی برای این دیدار مجازی هستیم و فعلا نیم توانیم جزئیات بیشتری از این مذاکره را اعلام کنیم.

منابع آگاه می‌گویند واشنگتن امیدوار است این دیدار نتایج مطلوبی برای واشنگتن به همراه داشته باشد و بتواند تا حدودی نظر چین را در زمینه همکاری‌های استراتژیک جلب کند.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی ظهور چین را بزرگترین چالش امنیت ملی برای آمریکا می داند و بر این باور است واشنگتن باید تعهداتش به اروپا و خلیج فارس را کاهش داده و تمرکز خود را به شرق آسیا و جلوگیری از تبدیل شدن چین به یک هژمون منطقه ای قرار دهد. 

مرشایمر تاکید دارد آمریکا باید از همان سیاست مهاری که علیه شوروی سابق بهره گرفت، علیه پکن استفاده کند. ایجاد اتحاد و ائتلاف با کشورهای همسایه چین و افزایش حضور نظامی در این منطقه از مهمترین اقدامات در این زمینه است. 

دکتر غلامعلی چگنی زاده، استاد برجسته روابط بین الملل و رئیس اندیشکده چین شناسی دانشگاه علامه طباطبایی بر این باور است آمریکا از طریق موازنه سخت به دنبال تقویت قدرت نظامی خود و گسترش شکاف قدرت با چین است. از طرفی برخی استراتژیست های آمریکایی مانند جوزف نای با تاکید بر قدرت نرم، معتقدند واشنگتن باید از طریق تحلیل قدرت چین مانع از رشد جایگاه این کشور در سلسله مراتب سیستمی شود. با این وجود، خوشبینان لیبرال معتقد به سیاست تعامل با پکن بوده و معتقدند چین می تواند از طریق فرآیند اجتماعی شدن، در جامعه بین المللی هضم شود و اتخاذ سیاست موازنه قوا در برابر چین ضرورتی ندارد. 

آنچه تاکنون مشخص است غالب بودن تفکر رئالیستی در سیاست خارجی ایالات متحده در قبال چین است و آمریکا تمرکز خود در سیاست خارجی را بر مهار این کشور قرار داده است. 

انتهای پیام/

نظر شما