شناسهٔ خبر: 50304743 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

در نشست شورای مدیریت آموزش عالی استان گیلان مطرح شد؛

تأکید اعضای کمیسیون آموزش بر تقویت شرکت‌های دانش بنیان در گیلان/ رشته‌های کاربردی در گیلان احیا می‌شوند

اعضای کمیسیون آموزش مجلس، تحقیقات و فناوری مجلس در نشست شورای مدیریت آموزش عالی استان گیلان بر تقویت شرکت‌های دانش بنیان در گیلان تأکید کردند و نسبت به احیای رشته‌های کاربردی درگیلان قول مساعدت دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست شورای مدیریت آموزش عالی استان گیلان بعد از ظهر امروز با حضور اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این نشست،  علیرضا منادی سفیدان رییس به همراه محمد رضا احمدى نماینده مردم رشت و عضو هیأت رئیسه کمیسیون، حسین حق وردی ، اکبر احمدپور ، رضا حاجی پور ، امانقلیچ شادمهر ، حسین امامی راد ، محمد وحیدی و فرهاد بشیری اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات و مجلس  و مهرداد گودرزوند چگینی و جبار کوچکی نژاد نمایندگان استان گیلان  حضور داشتند.

در این نشست رؤسای دانشگاه‌های استان گیلان به بیان مسائل و دغدغه‌های استان پرداختند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس محمدرضا احمدی سنگری در جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان گیلان اظهار داشت: یکی از اهداف حضور اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گیلان بررسی نظام آموزشی استان گیلان است.

نماینده مردم شهرستان های رشت و خمام در مجلس با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های پارک های علم و فناوری در گیلان استفاده کنیم افزود: شناسایی نقاط ضعف و قدرت استان گیلان در این حوزه به ما کمک می کند تا از ظرفیت کمیسیون آموزش تحقیقات بیشتر بهره ببریم.

 وی ارتقای سطح علمی و دانشگاهی استان گیلان را لازم و ضروری خواند و عنوان کرد: برخی از رشته های دانشگاه های استان گیلان کاربردی و برخی غیر کاربردی هستند و انتظار داریم رشته‌های کاربردی با توجه به نیازهای کشور و استان جایگزین رشته های غیر کاربردی شوند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به روز رسانی رشته های دانشگاهی بر اساس نیازمندیهای کشور و استان را لازم دانست و تصریح کرد: ما در کمیسیون آموزش مجلس به دنبال مهارت آموزی هستیم و اعتباراتی را هم برای فارغ‌التحصیلان در نظر می گیریم تا به سوی کارآفرینی هدایت شوند.

احمدی سنگری با تاکید بر اینکه محصولات شرکت های دانش بنیان گیلان جهت صادرات باید تجاری سازی شوند اضافه کرد: باید در جهت توسعه شرکت های دانش بنیان در گیلان حرکت کرده و با تخصیص اعتبارات از آنان حمایت کنیم.

وی اعطای کمک های بلاعوض برای راه‌اندازی شرکت های نوآور در دانشگاه آزاد اسلامی گیلان را نیز خواستار شد و عنوان کرد: معتقدم هزینه کردن برای شرکت های دانش بنیان سرمایه است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تخصیص وام صندوق رفاه برای دانشجویان دانشگاه آزاد گیلان را مهم دانست و خاطرنشان کرد: البته باید سازوکاری ایجاد شود تا تمام دانشگاههای ما از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

جبار کوچکی نژاد نیز در این جلسه با بیان اینکه گیلان دارای ۱۰۰ هزار دانشجو و ۳۰۰ هزار نفر دانش آموز است افزود: ۳۰ درصد از دانشجویان گیلان در دانشگاه های غیردولتی و مابقی در دانشگاه‌های دولتی مشغول به تحصیل هستند.

نماینده مردم شهرستان های رشت و خمام در مجلس ابراز داشت: قرار بود یک واحد دانشگاه پیام نور را در خمام راه‌اندازی کنیم اما با وجود همه پیگیری هایی که شده این امر تاکنون تحقق پیدا نکرده است و از کمیسیون آموزش مجلس انتظار کمک و حمایت داریم.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد از زیرساخت‌های دهکده ورزشی آموزش عالی کشور فراهم شده است تصریح کرد: برای تکمیل مابقی زیرساخت‌های این مجموعه به کمک مجلس و دولت نیاز فوری داریم.

 نماینده مردم شهرستان های رشت و خمام در مجلس دانشگاه فنی و حرفه‌ای را دانشگاهی که در بخش اشتغال پیش‌رو است دانست و اضافه کرد: متاسفانه امکانات این دانشگاه در استان گیلان بسیار محدود است و در انتظار کمک های ویژه دانشگاه فنی و حرفه ای و آماده کردن زیرساخت‌های مورد نیاز آن هستیم.

 کوچکی نژاد کمک برای توسعه دانشگاه آزاد گیلان در محوطه چهل هکتاری لاکان را نیز لازم و ضروری دانست و اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان نیز دانشگاهی بسیار مهم محسوب می شود اما انتظار داریم برای توسعه واحد برادران این مرکز آموزشی اقدامات لازم انجام شود.

 نماینده مردم شهرستان های رشت و خمام در مجلس ساخت سایت تحقیقات هسته‌ای در استان گیلان در محوطه ای بالغ بر ۸۰ هکتار را هم مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بسیار ضعیف است از طرفی ۳ هزار میلیارد تومان را به این صندوق اختصاص دادیم تا همه استان ها تقویت شوند که البته در مورد استان گیلان هیچ اقدامی در این حوزه انجام نشده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این جلسه با بیان اینکه کمیسیون آموزش مجلس از فعال ترین کمیسیون های مجلس محسوب می شود افزود: مجلس یازدهم توانست طرح هایی مانند طرح رتبه بندی و قانون جهش دانش بنیان را تعیین تکلیف کند.

علیرضا منادی سفیدان از ساماندهی نیروهای آموزش و پرورش توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خبر داد و تصریح کرد: از جمله کارهای مهمی که مجلس نسبت به انجام آن اقدام کرد قانون همسان سازی حقوق و پرداخت ها بود که با پیگیری‌های فراوان نمایندگان نهایتاً به سرانجام رسید.

وی در ادامه ابراز داشت: در مورد دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی ما قانونی را تصویب کردیم که بر اساس آن این دانشگاه ها می‌توانند بر اساس سوابق تحصیلی دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته های کم رقابت را جذب کنند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس وجود تنها ۷۱ شرکت دانش بنیان در گیلان را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه این تعداد شرکت برای استان بسیار کم است افزود: باید تمام دانشگاه ها جهت جبران این نقیصه بسیج شوند و از تمام ظرفیت های خود استفاده کنند.

 منادی اظهار داشت: در حال حاضر کشور همسایه ما ترکیه ای دارای ۶۰ هزار شرکت دانش بنیان است از طرفی با توجه به اینکه الان رقابت کشورها بر سر علم است ما نیز باید شرکت های دانش بنیان خود را تقویت کنیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همسایگی گیلان با سه کشور و لزوم استفاده از این ظرفیت را برای کشور خواستار شد و گفت: در مورد دهکده ورزشی آموزش عالی کشور و نیازهایی که این مرکز دارد حتما با وزیر مربوطه رایزنی می‌کنیم.

وی آقای احمدی سنگری را از جمله نمایندگان پیگیر استان گیلان دانست و گفت: گیلان نمایندگان بسیار خوبی دارد به طوری‌که در تصویب بسیاری از طرح ها و قانون ها پیشتازند.

مهرداد گودرزوند چگینی نیز در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از حضور اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گیلان تصریح کرد: در استان گیلان هماهنگی لازم برای استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس جهت حل مشکلات استان در حوزه آموزش عالی وجود ندارد.

 نماینده مردم رودبار در مجلس عضویت دو تن از نمایندگان گیلان در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و لزوم استفاده از این ظرفیت را مورد توجه قرار داد و گفت: باید جلسه ای با محوریت سازمان برنامه و بودجه گیلان برای حل بخشی از مشکلات حوزه آموزش استان تشکیل شود.

عضو مجمع نمایندگان گیلان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نحوه توزیع مراکز آموزش عالی در گیلان اصلا مناسب نیست از طرفی مرکز دانشگاهی علوم پایه استان سالهاست که در حال ساخت است و پیشرفتی ندارد.

رضی رئیس دانشگاه گیلان در این نشست با بیان اینکه گیلان به طور کلی دارای یکصد هزار نفر دانشجو است تصریح کرد: ۶۸ درصد از دانشجویان گیلان در مقطع کارشناسی، ۱۲ درصد در مقطع کاردانی و  ۲۰ درصد هم در مقطع تحصیلات تکمیلی شامل کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند.

رضی تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان را دو هزار و 200 نفر و تعداد مدرسان غیررسمی آن را هم پنج هزار نفر اعلام کرد و افزود: دانشگاه گیلان دارای ۱۸ هزار نفر دانشجو است که ۴۰ درصد آنها در حال تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.

وی با تاکید بر اینکه هشت مرکز تحقیقاتی وابسته به جهاد کشاورزی در گیلان وجود دارد وضعیت استان را از این حیث در کشور بسیار خوب اعلام کرد و یادآور شد: توسعه گیلان باید به شکل سبز آبی و متناسب با شرایط استان باشد و لازم است در این زمینه توجه ویژه شود.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی گیلان نیز در این جلسه حمایت از صنایع حامی و بخش خصوصی برای آموزش‌های مهارتی را لازم و ضروری خواند و عنوان کرد: در حال حاضر ۱۶ مرکز علمی و کاربردی با ۵ هزار دانشجو و به همین میزان مدرس حق‌التدریس در گیلان وجود دارد.

وی با بیان اینکه گیلان در بسیاری حوزه‌ها فارغ التحصیل، کاردان و کارشناس ندارد اظهار داشت: مرکز آموزش کشاورزی گیلان تعطیل شده است و باید نسبت به راه‌اندازی مجدد آن اقدام کنیم زیرا سرمایه‌های زیادی در این مرکز بلااستفاده مانده است.

شمشادی رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه متاسفانه فارغ‌التحصیلان هنرستانی‌ جذب زیرنظام‌های دیگر می‌شوند تصریح کرد: باید یکسری دوره‌های پنج ساله را برای کارآموزان طرح‌ریزی کنیم تا موجبات ورود آنها به بازار کار فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه فراکسیون مهارت و کارآفرینی باید در مجلس تشکیل شود اذعان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد ۹۰ درصد افرادی که آموزش های مهارتی را می‌گذرانند وارد بازار کار می‌شوند.

باستی رئیس پارک علم و فناوری گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه این مرکز در سال ۸۱ در استان ایجاد شده است اضافه کرد:‌ پارک علم و فناوری گیلان با بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات داخلی تفاهمنامه مشترک امضا کرده است.

وی از پذیرش ۹۸۰ شرکت فناور در گیلان و وجود مجموعا ۳۸۲ شرکت فناور در استان خبر داد و تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان گیلان در سال گذشته معادل 352 هزار دلار صادرات داشتند.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان بازبینی در قوانین و ضوابط را برای توسعه شرکت‌های فناور لازم دانست و اظهار داشت: شش هزار شرکت دانش‌بنیان و ۴۴ پارک علم فناور در کشور وجود دارد که بودجه آن‌ها ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است و به هیچ عنوان مناسب نیست.

 وی میزان تخصیص اعتبار شرکت‌های علم و فناور در شش ماهه نخست امسال را فقط ۳۷ درصد اعلام کرد و گفت: بودجه پارک های علم و فناوری امسال نسبت به سال گذشته افزایش خوبی پیدا کرد اما انتظار داریم مجلس در توسعه زیرساخت‌ها به ما کمک کند./

پایان پیام

نظر شما