شناسهٔ خبر: 50297829 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در میزگرد بانوان و مادران محور سلامتی مطرح شد؛

سرطان دهانه رحم با واکسیناسیون قابل پیشگیری است

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان زنان است که قابل پیشگیری است و اگر این نوع سرطان سریع تشخیص داده شود، ۹۰درصد و شاید بیشتر شانس درمان قطعی وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، آذر فانی در میزگرد "بانوان و مادران محور سلامتی" با اشاره به نقش غربالگری در کنترل و تشخیص سرطان پستان اظهار داشت: در کشور ما غربالگری سرطان پستان در قالب برنامه جامع کشوری انجام نمی‌شود و معمولا با پیگیری‌های خود بیمار و به پیشنهاد پزشک صورت می‌گیرد. 

وی شایع ترین علائم سرطان پستان را شامل احساس توده در پستان، ترشح از پستان، تغییر شکل، عدم تقارن و کشیدن شدن پستان به داخل و درد در برخی از مواقع عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: اگرچه در سالهای اخیر اقدامات خوبی در زمینه پیشگیری، غربالگری و آگاه‌سازی زنان جامعه انجام شده است اما هنوز بخش زیادی از سرطانهای کشورمان در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شوند که ترس بیمار از مراجعه، عدم آگاهی، مشکلات اقتصادی و همچنین نبود برنامه از علل آن به شمار می‌رود.

این پزشک متخصص انکولوژی افزود: این در حالی است که در کشورهای پیشرفته غربالگری سرطان پستان و انجام ماموگرافی (تصویر برداری از پستان) در قالب برنامه جامع برای افراد در معرض خطر، به صورت رایگان و روتین انجام می‌شود و زنان بین ۵۰ تا ۷۵ سال هر دو سال یکبار به صورت منظم ماموگرافی می‌شوند.

وی گفت: در کشور ما ابتلا به سرطان پستان ۱۰ سال پایین‌تر از سایر کشورها شناخته شده است که عوامل متعددی در این زمینه نقش دارند. وی ادامه داد: در فردی با ریسک متوسط، یعنی فردی که زمینه خانوادگی، ژنتیکی و سندرم‌های دیگر خانوادگی نداشته باشد، مامو گرافی از سنین ۴۰ الی ۵۰ سال به بالا و هر ۲ تا ۳ سال یکبار برای وی پیشنهاد می‌شود.

به گفته وی، در افراد با ریسک بالا نظیر افراد با سابقه خانوادگی مثبت یا سابقه پرتودرمانی برنامه غربالگری از سنین پایین‌تر و به فواصل نزدیکتر پیشنهاد می شود.

 مرجانه فرازستانیان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: عامل اصلی سرطان دهانه رحم  ویروس "اچ. پی.وی " است و تماس جنسی راه اصلی انتقال این ویروس است، سایر روشها اثبات نشده اما مطرح شده است.

این پزشک با اشاره به راه‌های غربالگری سرطان دهانه رحم گفت: این سرطان با  انجام "پاپ اسمیر" و تست ویروس اچ.پی.وی قابل تشخیص  است.

وی بیان کرد: در حال حاضر سرطان دهانه رحم در کشورهای پیشرفته با پوشش فراگیر واکسیناسیون، تا حد زیادی کنترل شده و اما در کشور ما بسیاری از خانم های جوان به این بیماری مبتلا هستند و مهمترین فاکتور خطر ابتلا به آن داشتن شریک جنسی متعدد است. 

وی خاطر نشان کرد: بهترین سن واکسیناسیون سنین قبل از شروع فعالیت جنسی است اما واکسیناسیون این بیماری از سن ۹ تا ۲۶ سال انجام  می شود و  در برخی از کشورها تا سنین ۴۵ سالگی نیز این واکسن تزریق می شود.

دکتر فرازستانیان مهمترین سرطانهای زنان را شامل رحم، دهانه رحم، پستان و تخمدان عنوان کرد و افزود: سرطان های رحم و تخمدان غربالگری ندارند.

زنان خونریزی‌های غیرطبیعی واژینال را جدی بگیرند

رئیس بخش زنان بیمارستان امام رضا(ع) مشهد نیز گفت: خونریزی‌های غیرطبیعی در زنان را باید جدی گرفت و همه خونریزی‌های واژینال را نباید به حساب قاعدگی گذاشت.

مرضیه لطفعلی‌زاده؛ همچنین سیکل قاعدگی نرمال را بین ۲۴ تا ۴۰ روز دانست و گفت: مدت بروز قاعدگی هم بین ۴ تا ۸ روز نرمال است و حجم خون دفع شده نیز بین ۲۵ تا ۳۰ سی سی و گاه تا ۸۰ سی سی نیز طبیعی محسوب می شود. اما اگر سیکل قاعدگی نامنظم باشد به طور مثال یک ماه ۲۴ روز باشد ماه بعد ۴۰ روز و این روند از نظم خاصی تبعیت نکند و مدت بروز هم کمتر یا بیشتر ۴ تا ۸ روز باشد باید برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه شود.

وی قاعدگی نامنظم را در  سال ابتدایی شروع آن طبیعی خواند و افزود: اغلب این نامنظمی‌ها در سالهای اولیه طبیعی است اما بررسی‌های پزشکی بیشتر هم گاهی مورد نیاز است.

سلامتی و بالندگی جامعه در گرو سلامت بانوان است

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد نیز با بیان اینکه سلامت و بالندگی جامعه در گروه سلامت و بالندگی بانوان است، گفت: با توجه به اینکه قریب به نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می دهند و نقش بسزایی در حفظ سلامت افراد خانواده و نهایتا جامعه دارند، هر نوع برنامه ریزی و تلاش در جهت توانمندسازی زنان ایران زمین در این راستا، تضمینی برای بهره مندی از کودکانی سالم، خانواده ای مستحکم و اجتماعی متعالی خواهد بود.

مسعود زحمتکش با اشاره به اینکه وظیفه نظام سلامت، حفظ سلامت جامعه به ویژه با اولویت اثربخشی بیشتر است؛ گفت: زنان‌ محور و مدیر سلامت خانواده و یار و همکار ارائه دهندگان خدمات در سیستم سلامت هستند و بخش مهمی از فعالیت‌های مربوط به خود مراقبتی و مراقبت در منزل بر عهده آنان است. آن‌ها به طور معمول مدیریت و برنامه‌ریزی سلامت خانواده از واکسیناسیون کودکان گرفته تا تغذیه نوجوانان و کاستن از استرس‌های بزرگترها و ارائه خدمات به سالمندان را بر عهده دارند. بخش سلامت تغذیه نیز معمولا عرصه تصمیم‌گیری بانوان است.

وی با اشاره به اینکه آثار نامطلوب بیماری و مرگ و میر مادر بر سلامت اعضای خانواده غیر قابل چشم پوشی است؛ گفت: خطرات تهدید کننده سلامتی مادران بر سلامت سایر گروه‌های سنی در خانواده اثرگذار است از جمله اثر سوء تغذیه و دیابت و فشارخون و انتقال آن از مادر به جنین، اثر استعمال دخانیات بر سلامت جنین و یا سایر افراد خانواده؛ همچنین بررسی‌ها نشان داده است که نرخ  مرگ و میر کودکانی که مادر از دست داده‌اند، افزایش می‌یابد.

نظر شما