شناسهٔ خبر: 50297154 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بررسی نوسانات بازار بورس در هفته ای که گذشت

در هفته ای که گذشت شاهد نوسانات بازار بورس بودیم به طوری که این بازار که با رشد شاخص کل هفته خود را آغاز کرده بود آخرین روز کاری خود در هفته را با ریزش به پایان رساند.

صاحب‌خبر -

به گزار ش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، در هفته ای که گذشت شاهد نوسانات بازار بورس بودیم به طوری که این بازار که با رشد شاخص کل هفته خود را آغاز کرده بود آخرین روز کاری خود در هفته را با ریزش به پایان رساند تا تالار حافظ با رنگ سرخ به استقبال اولین هفته کاری خود در آبان ماه برود.

 

بنابراین گزارش، (شنبه 24 مهر) اولین روزکاری بورس در هفته با رشد 29748 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 427 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل با رشد ۴۰ هزار و ۶۰ واحدی به عدد یک میلیون و ۴۳۷ هزارواحد و شاخص هم وزن با رشد ۹ هزار و ۳۹۷ واحدی به عدد ۴۰۲ هزارواحد رسید.

 

بر اساس جدول نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل بورس صبح نمادهای فولاد، فملی، شستا، پارسان، وغدیر، تاپیکو و شپدیس به ترتیب با 3573، 3036، 2120، 1683، 1343، 1318، 1136 واحد رشد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. صبح  نمادهای شپنا - پالايش نفت اصفهان، فسبزوار - پارس فولاد سبزوار، كدما - معدني‌ دماوند، شستا - سرمايه گذاري تامين اجتماعي، كالا - بورس كالاي ايران، كيمياتك - آريان كيميا تك و وبملت - بانك ملت در صدر لیست نمادهای پربیینده بورس قرار داشتند.

 

نمادهای فولاد، فملی و شستا بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند. همچنین در فرابورس نیز شاخص با ۴۸۹ واحد رشد به عدد ۲۰ هزار واحد رسید و نمادهای اریا، زاگرس و بپاس بیشترین تاثیر را در رشد شاخص فرابورس داشتند. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز به چهار هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان رسید و حدود ۵۵۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی بود.

 

همچنین (یکشنبه 25 مهر) دومین روز کاری بورس در هفته با رشد 7533 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 444 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز معکوس شد تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۳۹۸ واحدی معادل ۰.۱۰ درصد به یک میلیون و ۴۳۶ هزار و ۶۷ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۱۴۲ واحدی به ۲۰ هزار و ۴۱۳ واحد رسید.

 

شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۳۴۹ واحدی معادل ۰.۱۰ درصد به رقم ۳۵۸ هزار و ۴۶۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۳۸۶۸ واحدی، عدد ۳۹۸ هزار و ۳۰۲ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۲۴۴۰ واحدی به رقم ۲۵۱ هزار و ۲۵۶ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۴۲۰  واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۸۳۱ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۳۹۸ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۷۵ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۷۲۳۷ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۸۱۹ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بر اساس جدول نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل بورس صبح نمادهای فملی، فولادف شستا، نوری، شبندر و فایرا به ترتیب با 3125، 1287، 728، 637 328 و 228 واحد رشد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. صبح نمادهای فملي - ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران، شستا - سرمايه گذاري تامين اجتماعي، كيمياتك - آريان كيميا تك، كدما - معدني‌ دماوند، شپنا - پالايش نفت اصفهان، فولاد - فولاد مباركه اصفهان و فسبزوار - پارس فولاد سبزوار در صدر لیست نمادهای پربیننده بورس قرار داشتند.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی شپنا، حکشتی، خودرو، اخابر، تاپیکو و وبملت با بیشترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی فملی، شستا و شپدیس، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد وایران(لیزینگ ایرانیان) با ۵ درصد رشد و پس از آن، نمادهای فسرب، بشهاب، کبافق و فرآور بود. همچنین نماد معاملاتی حکشتی(کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) با ۵ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای نمرینو، غدام، حپترو و تپمپی قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۵ میلیارد و ۹۰۹ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۵۷۹ هزار و ۴۴ نوبت معامله و به ارزش ۴۴ هزار و ۱۱۶ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

این گزارش می افزاید: (دوشنبه 26 مهر) سومین روز کاری بورس در هفته با ریزش 2220 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 433 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بازار بورس با ۸۵۳ واحد افزایش در جایگاه یک ‌میلیون و ۴۳۶ هزار واحدی قرار گرفت.

 

شاخص کل (هم‌وزن) با چهار ‌هزار و ۳۴۷ واحد کاهش به ۳۹۳ هزار و ۹۶۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با دو ‌هزار و ۷۴۱ واحد افت به ۲۴۸ هزار و ۴۸۵ واحد رسید. شاخص بازار اول چهار هزار و ۱۸۷ واحد رشد و شاخص بازار دوم ۹ هزار و ۴۲۱ واحد کاهش داشت.

 

بر اساس جدول نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل بورس صبح نمادهای شپنا، فملیف فولاد و شبندر به ترتیب با 605، 298، 291 و 267 واحد افت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. صبح نمادهای شپنا - پالايش نفت اصفهان، فسرب - ملي‌ سرب‌وروي‌ ايران، كيمياتك - آريان كيميا تك، فسبزوار - پارس فولاد سبزوار، فاسمين - كالسيمين‌، فملي - ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌ و خنصير - مهندسي‌نصيرماشين‌ در صدر لیست نمادهای پربیینده بورس قرار داشتند.

 

بنابراین گزارش، در بین همه نمادها، ملی صنایع مس ایران (فملی) با یک هزار و ۲۴۴ واحد، پتروشیمی شازند (شاراک) با ۴۴۷ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۴۰۰ واحد، پتروشیمی خارک (شخارک) با ۳۲۵ واحد، پتروشیمی جم (جم) با ۲۳۲ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۲۲۹ واحد، پتروشیمی فناوران (َفن) با ۲۲۶ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۲۲۳ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۲۱۸ واحد و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی (وصندوق) با ۲۱۵ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

 

 

در مقابل پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱۸۹ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۱۸۸ واحد، بورس کالای ایران (کالا) با ۱۷۱ واحد، آلومینیوم ایران (فایرا) با ۱۶۷ واحد، بانک پارسیان (وپارس) با ۱۵۵ واحد، پتروشیمی خراسان (خراسان) با ۱۳۶ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۱۳۳ واحد، فجر انرژی خلیج فارس (بفجر) با ۱۲۷ واحد و فرآوری معدنی اچال کانی پارس (اپال) با ۹۴ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.  امروز نماد ملی صنایع مس ایران (فملی)، پارس فولاد سبزوار (فسبزوار)، آریان کیمیاتک (کیمیاتک)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، ایران خودرو (خودرو) و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

 

گروه فلزات اساسی هم در معاملات صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۴۰۶ ‌میلیون و ۸۶۵ هزار برگه سهم به ارزش هفت ‌هزار و سه میلیارد ریال داد و ستد شد و در معاملات امروز بیش از هفت میلیارد و ۵۶۲ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۶ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.

 

در ادامه برای روز (سه شنبه 27 مهر) چهارمین روز کاری بورس در هفته با رشد 3353 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 440 هزار واحدی آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۲۵۵۴ واحدی معادل ۰.۸۷ درصد به یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۴۷۰ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۷۲ واحدی به ۲۰ هزار و ۳۷۸ واحد رسید.

 

 شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۳۱۲۴ واحدی معادل ۰.۸۷ درصد به رقم ۳۶۰ هزار و ۷۳۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۴۳۸۰ واحدی، عدد ۳۹۸ هزار و ۳۴۷ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۲۷۶۲ واحدی به رقم ۲۵۱ هزار و ۲۵۰ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۵۴۴۰ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۸۴۵ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۲۶۲۲ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۹۲ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۴۵۷۴ واحد افزایش  همراه بود و عدد دو میلیون و ۸۲۴ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بر اساس جدول نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل بورس صبح نمادهای فولاد، فملی، شپنا، خودرو، شفن، شبندر، حکشتی به ترتیب با 658، 499، 341، 210، 197، 167 و 150 واحد رشد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. صبح نمادهای كالا - بورس كالاي ايران، فاسمين - كالسيمين‌، فسبزوار - پارس فولاد سبزوار، فملي - ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌، كيمياتك - آريان كيميا تك، شپنا - پالايش نفت اصفهان و خزر - فنرسازي‌زر در صدر لیست نمادهای پربیینده بورس قرار داشتند.

 

 بنابراین گزارش در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی وغدیر، فولاد، فملی، خودرو، وبملت و اخابر با بیشترین افزایش ، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی شپدیس، کالا و لپارس، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد وایران(لیزینگ ایرانیان) با ۴.۹۸  درصد رشد و پس از آن، نمادهای دلقما، شلعاب، پاسا و غبشهر بود. همچنین نماد معاملاتی غشصفا(شیرپاستوریزه‌پگاه‌اصفهان‌) با ۵ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای لپارس، ساربیل، رتکو و خموتور قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۶ میلیارد و ۹۳۲ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۵۱۸ هزار و ۵۱۸ نوبت معامله و به ارزش ۴۸ هزار و ۹۴۹ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

بنابراین گزارش، (چهارشنبه 28 مهر) آخرین روز کاری بورس در هفته با ریزش 2694 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 446 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۳۱۲۵ واحدی معادل ۰.۹۱ درصد به یک میلیون و ۴۳۶ هزار و ۳۷۲ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۱۳۱ واحدی به ۲۰ هزار و ۲۴۷ واحد رسید.

 

شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۳۲۵۵ واحدی معادل ۰.۹۱ درصد به رقم ۳۵۶ هزار و ۲۸۷ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۱۰۸۲ واحدی، عدد ۳۹۷ هزار و ۲۶۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۶۸۲ واحدی به رقم ۲۵۰ هزار و ۴۶۵ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۹۹۵۷ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۸۲۶ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۳۸۲۲  واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۷۸ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۳۱۹۵ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۸۱۱ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بر اساس جدول نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل بورس صبح نمادهای فملیف فولاد، شپنا، شبندر، شپدیس، شاراک به ترتیب با 1247، 730، 379، 368، 221 و 122 واحد افت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. صبح نمادهای لپارس - پارس‌ الكتريك، كالا - بورس كالاي ايران، فسبزوار - پارس فولاد سبزوار، خودرو - ايران‌ خودرو، كيمياتك - آريان كيميا تك، شپنا - پالايش نفت اصفهان و فملي - ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌ در صدر لیست نمادهای پربیینده بورس قرار داشتند.

 

بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی شتران، فولاد، فملی، شپدیس، شپنا و وغدیر با بیشترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی تیپیکو، اخابر و شخارک، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد پتایر(ایران‌ تایر) با ۷.۱۱ درصد رشد و پس از آن، نمادهای دلقما، آپ، خکمک و بشهاب بود. همچنین نماد معاملاتی شتران(پالایش نفت تهران) با ۸.۸۸ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای فسرب، شسینا، خموتور و خزر قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۵ میلیارد و ۲۸۷ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۴۶۲ هزار و ۲۰۸ نوبت معامله و به ارزش ۴۰ هزار و ۵۳۸ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

نظر شما